Doba, kdy stála nafta až o 30% méně než benzín je zřejmě nenávratně pryč. Dnes, kdy stojí nafta stejně jako benzín, je o to těžší rozhodování, kterému motoru dát přednost.
Zvolit benzínovou osmiventilovou octavii1,6 s výkonem 75 kW nebo si připlatit minimálně 50 000,- Kč za 1,9 TDI 77 kW? "Minimálně“ proto, že taková turbodieselová octavia nebude mít filtr pevných částic. Pokud se řidič rozhodne být ekologický, musí si nachystat dalších 16 000,-Kč. Počítejme tedy s rozdílem 66 000,- Kč, který je potřeba přičíst k ceně 1,6 MPI.
Technické údaje | 1,6 MPI 75 kW | 1,9 TDI 77 kW |
největší rychlost | 188 km/h | 192 km/h |
průměrná spotřeba | 8,2 l / 100km | 6,2 l / 100km |
Data pro kalkulaci |
1,6 MPI 75 kW | 1,9 TDI 77 kW |
Základní cena [Kč] | 499 900 | 565 900 |
Povinné ručení (na 4 roky) [Kč] | 23 952 | 37 152 |
Havarijní pojištění (na 4 roky) [Kč] | 64 592 | 71 976 |
Náklady na pohonné hmoty ( za 4 roky ) 4 x 15 000 km = 60 000 km [Kč] | 132 600 | 100 000 |
Provozní náklady [Kč] | 721 044 | 775 028 |
Zůstatková hodnota auta po 4 letech [Kč] | 224 955 (45%) | 271 632(48%) |
Celkové náklady po odečtení zůstat.hodnoty [Kč] | 496 089 | 503 396 |
Kalkulace nákladů na pohonné hmoty |
|
1,6 MPI |
8,2 l na 100km x 27 Kč/l = 221 Kč/100km |
1,9 TDI | 6.2 l na 100 km x 27 Kč/l =167 Kč/100km |
Jak je vidět z kalkulace, tak při ujetí 15 000 km ročně vyjde o něco málo výhodněji 1,6 MPI a to i z důvodu levnějšího servisu, který v této kalkulaci nebyl zahrnut.
Zlom nastává, jakmile se počet kilometrů přiblíží k 20 000 km za rok. Poté se již vyplatí si přidat za vznětovou 1,9 TDI
Klady 1,6 MPI | Klady 1,9 TDI |
+ cena | + o 2 l na 100 km nižší spotřeba |
+ nižší náklady na servis | + lepší dynamika |
+ levnější povinné ručení | + vyšší prodejní cena při prodeji vozu |
+ akustický projev | |
+ nižší hmotnost |