Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s nevalnými výsledky. Magazín Motor zjišťoval vliv systému stop-start na spotřebu paliva a rychlost rozjezdu.

ilustrační snímek | foto: BMW

Fungování systému stop-start je velice jednoduché. Motor se automaticky vypne po zastavení auta, například před semaforem nebo železničním přejezdem. Stačí jen vyřadit a pustit spojku (s přímo řazenou převodovkou) nebo podržet brzdu (v autech se samočinnou převodovkou). Po opětovném sešlápnutí spojky nebo sejmutí nohy z brzdy se motor automaticky nastartuje.

Když motor neběží, pochopitelně nespotřebovává palivo a podle výrobců může tento systém omezit spotřebu v městském provozu i o deset až dvanáct procent. A to už je přece znát.

Podstata fungování je sice jednoduchá, ale její převedení do praxe už je složitější. Vezměme si třeba okamžik aktivace systému – pokud bude mít řidič při zastavování zařazený rychlostní stupeň a stisknutou spojku (nebo příliš lehce šlápne na brzdu v autě se samočinnou převodovkou), motor se nevypne. Systém také nemůže správně fungovat při častém, ale velice krátkém zastavování (např. v zácpách).

K tomu se přidává řada požadavků. Auto musí být schopné samo stát (nesmí se např. rozjet z kopce), autobaterie musí být dostatečně nabitá a vnější teplota nesmí být příliš nízká ani vysoká – to vše omezuje četnost aktivace systému. Motor se často znovu nastartuje i tehdy, když auto poslušně stojí na místě. Důvodem může být nárůst teploty uvnitř a potřeba zapnutí klimatizace nebo zvýšený odběr proudu kvůli vyhřívání oken, sedadel a podobně. Vidina velké úspory se pak rázem vytrácí.

Drahé příslušenství

Zavedení systému stop-start také vyžaduje úpravu mnoha běžných součástí auta, které musejí být přizpůsobeny častému startování motoru. Protože by zvýšenou zátěž nevydržely, neobejde se vůz bez robustnějšího řešení – to znamená dodatečné náklady, které se promítnou jak do ceny auta, tak i do cen náhradních dílů.

Systém stop-start se nejlépe osvědčil při homologačních testech aut, v reálných podmínkách jsou jeho přednosti velice omezené. Čas, kdy je motor vypnutý, je v celkovém součtu poměrně krátký, což znamená, že úspory jsou minimální. Navíc je to vykoupeno jinými nedostatky: pomalým rozjezdem z místa, větší hlučností při startování a vyššími náklady na případné opravy.

Zkouška systému START/STOP

Auto se systémem stop-start musí mít silnější startér, který je díky vyššímu točivému momentu schopen nastartovat motor dokonce dvakrát rychleji než ten běžný. Stejně tak musí být přizpůsobena i autobaterie, která kromě vyššího startovacího proudu především vydrží mnohem více cyklů startování motoru. Baterie tohoto typu jsou označeny jako EFB.

K tomu se přidává odpovídající alternátor – v autech se systémem stop-start často poskytuje možnost rekuperace energie při brzdění. To je hodně nároků na tak jednoduchý systém.

Proč to všechno? Přineslo všeobecné zavedení systému stop-start měřitelné zisky? Jak komu. Výrobci jsou nuceni snižovat emise oxidu uhličitého z prodávaných aut a případné překročení stanovených hodnot znamená, že musejí platit vysoké pokuty. A emise jsou přímo úměrné spotřebě paliva, která je měřena pomocí testů v laboratořích. K rozšíření aut se systémem stop-start výrazně přispělo zavedení normy NEDC, kdy auto během měřicího cyklu téměř čtvrtinu času stálo. Vypínání motoru tak znamenalo měřitelné úspory.

Mimochodem, auta jsou vždy testovaná ve výchozím nastavení, takže pokud během testů chtějí automobilky tento systém využívat, musí být stop-start i v produkční verzi vozu aktivní hned po nastartování. Proto ho nelze trvale vypnout.

Problém je v tom, že normy NEDC byly všeobecně kritizované za odtržení od reality a už se změnily (nyní stání zabírá jen 13 procent času). V reálných podmínkách jsou úspory mnohem nižší, což dokázal náš test. A o problémy není nouze. Výhody pro řidiče tak budete hledat marně.

Systém použitý u Peugeotu 208 (2/2014):

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Policie v pátek měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  11:46

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...