Má během příštích měsíců absolvovat 40 tisíc kilometrů a prokázat, kolik bude stát na celkových provozních nákladech. Na rozdíl od jeho pěti předchůdců, kteří se dlouhodobým redakčním testům podrobily v roli nových či zánovních aut, ovšem zmíněný opel reprezentuje hodně použitou ojetinu v ceně zhruba sta tisíc korun. Tedy vůz, s jakým se na tuzemském trhu jetých automobilů obchoduje nejčastěji, z osmdesáti procent. Představí se starý Opel Vectra - jeden z nejrozšířenějších automobilů v zemi - jako skromný a výhodný sluha, nebo bude pastí na peníze?
Může se hoditŠirokou nabídku |
Když MF DNES zmíněný Opel Vectra 1.6i GL ročníku výroby 1991 začátkem září kupovala, měl podle údajů předchozího majitele a potvrzení v servisní knížce na kontě 95 240 kilometrů. Do Česka se dostal - jako většina ojetin podobného ražení - po havárii v Německu, kde - jak také konstatovala servisní knížka - do roku 1996 sloužil v půjčovně.
Na prodej se nabízel za 105 tisíc korun v bazaru Auto Volf - Lorenc v Klatovech. Po dvoutýdenním shánění stotisícové ojetiny u obchodníků v různých místech republiky ho redaktoři MF DNES upřednostnili před jinými typy proto, že se v převaze obvykle dost oš umělých, málo udržovaných, nepřehlédnutelně amatérsky opravovaných či upravovaných, hodně jetých nebo celkově nevábných automobilů jevil zachovalejší a perspektivnější.
Redaktoři se při výběru tedy chovali jako většina zákazníků. Příjemným překvapením byla věrohodně vedená servisní knížka. Zaskočil o naopak zjištění, že najít kvalitní stotisícovou ojetinu renomované a rozšířené zahraniční značky a přijatelné velikosti není vůbec jednoduché. Lépe by se vybíralo mezi většími a silnějšími auty, dokonce i Opel Vectra s dvoulitrovým motorem - vůz po všech stránkách provozně náročnější - by se hledal snáz.
Bazar nic netajil
Klatovský bazar nepatří k největším zařízením svého druhu, ale nechybí mu nic, co by měl mít: je na frekventovaném místě, dobře zabezpečený, má rampu k prohlídce nabízených aut, zkušený personál, místo k jednání se zákazníky i cestu k mechanikovi, který je schopen rychle odstranit případné bolesti nabízeného vozu. "Litujeme, ale opla vám hned neprodáme.
Zjistili jsme, že má prasklé manžety předních poloos. Necháme je vyměnit a až potom je vůz k mání," reagoval prodavač na první zájem. A když se u mechanika navíc ukázalo, že zanedlouho skončí služba předních brzdových destiček, přibalil bazar do kufru sadu destiček nových. Sice z druhovýroby a v třetinové ceně značkových originálů, ovšem dal je zdarma, v rámci kupní ceny - za to, že na ni zákazník přistoupil bez smlouvání.
V tu dobu nikdo z bazaru nevěděl, že vůz je určen k dlouhodobému redakčnímu testu. Zápis o technickém stavu vectry byl sice ve firmě Auto Volf - Lorenc stručný, ale jak se zanedlouho při důkladných prohlídkách ve značkovém servisu Opel a ve zkušebnách Ústavu silniční a městské dopravy v Praze ukázalo - poctivý a úplný. Nic nezatajil, nic nenadsadil. Stav vozu hodnotil většinou jako úměrný provoznímu stáří, doporučil výměny brzdových čelistí, upozornil na netěsnost motoru, korozi zadního nadkolí i na to, že opel má po opravě havarované přední části nové blatníky, kapotu, nárazník, světlomety, blikače, chladič a čelní sklo, opravený je nosník chladiče...
Nechyběly přesné údaje - opět seriózní, jak se později ukázalo - o poslední výměně a značce oleje, chladicí kapaliny, rozvodového řemene a středního dílu výfuku. Pneumatiky měly vpředu dva a půl a vzadu čtyři milimetry vzorku. Zvláštní výbava je skromná - zahrnuje jen staré autorádio s přehrávačem Blaupunkt, centrální zamykání, otvírací střechu a koberce. Jestli něco vozu nejlevnější verze GL opravdu chybí, tak je to posilovač řízení.
Značková práce stojí tisíce
Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i jetými automobily a vede Bosch diesel-servis, razí zásadu, že kupec ojetiny by měl mít na první údržbu a případné opravy finanční rezervu zhruba ve výši 20 procent kupní ceny auta. A čím je vůz levnější, tím by měla být záloha větší. U stotisícového vozu by tedy rezerva měla činit asi 20 tisíc korun.
Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha, míní, že finanční záloha novopečeného majitele staršího auta by měla být minimálně desetitisícová. Co ukázala zkušenost s testovaným oplem? Odborná prohlídka, kterou MF DNES objednala ve značkovém Srba-servisu Opel v Praze-Řeporyjích, byla vskutku důkladná a přísná.
A objednat vše, na čem mechanik našel chybu, tisíce korun by se jen sypaly: "Je vadný silentblok levého předního ramene, které je ale nejlepší měnit celé (stojí 6800 Kč - pozn. red.), brzy se rozpadne poslední díl výfuku (3300 Kč), vůli mají ložiska zadních kol (3200 Kč), potřebná jsou nová těsnění víka ventilů a olejové vany (celkem 860 Kč), přidřené jsou lanovody ruční brzdy (1280 Kč)," vypočítával mechanik Jakub Šumný.
Dalších více než 6000 korun by ve značkovém oplu stála sama prohlídka a kontrola vozu s výměnami svíček a filtrů, předepsaná pro vectru v 90 tisících kilometrech, pokud by z ní samozřejmě nevyplynula nutnost dalších opravářských zásahů. Na to všechno však průměrný majitel stotisícové ojetiny sotva má, takže jen to nejnutnější: "Nešetřil bych na nejzákladnějším - na motorovém oleji, brzdách a rozvodovém řemeni.
Kdyby praskl, je na motoru rázem minimálně dvacetitisícová škoda," vyjádřil se už ne z pozice obchodníka, nýbrž jako rádce Jakub Šumný. Ocenil, že vůz je po havárii dobře opravený. "Kvalitou je to ojetina spíš nadprůměrná než průměrná." A byť nic nenapovídalo, že původní majitel a potažmo i klatovský bazar lžou, když tvrdí, že vůz má devět tisíc kilometrů po výměně motorového oleje a 24 tisíc kilometrů po výměně rozvodového řemene, svíček a vzduchového filtru, objednala redakce přesně to, co mechanik značkového servisu Opel doporučil jako nejpotřebnější.
Brzdy skutečně byly už za hranicí bezpečnosti. Uplatnily se tedy destičky (z druhovýroby za 650 Kč, originál stojí kolem 1800 Kč), které k vozu věnoval klatovský bazar. Nové zadní brzdové čelisti (2717 Kč bez práce) jsou originál Opel. Rozvodový řemen sice byl zánovní, ovšem při jeho demontáži a preventivní výměně (831 Kč bez práce) se ukázalo, že je hlučné - a tudíž rizikové - ložisko napínací kladky. Takže výměna celého kusu (2877 Kč bez práce). Náprava těchto problémů spolu s výměnou motorového oleje a filtru a s přetěsněním vodní pumpy, což se rovněž ukázalo jako nezbytné, stála včetně práce, těsnění, šroubů, podložek, lepidla a podobně přesně 12 301 korunu.
Zatím jenom dobré dojmy
První dvě tisícovky kilometrů absolvoval Opel Vectra 1.6 v testu s překvapivě nízkou spotřebou - byť jezdil převážně na dálnicích a ve městech, bral něco málo nad sedm litrů naturalu na sto kilometrů. Zatím ani náznakem nezazlobil. I ve vyšších rychlostech je tichý a drží stopu, jen na městské dlažbě nebo třeba při přejezdu kolejí dává pazvuky v interiéru znát, že má za sebou skoro sto tisíc kilometrů. V garáži dosud nepustil ani kapku oleje.
Potíže nebyly při pojišťování, a co je důležité - na rozdíl od ještě nedávné minulosti ani při řízení na dopravním inspektorátu. V Klatovech vůz odhlásil bazar, přihlášení do evidence v Praze se obešlo bez dříve obvyklých pořadníků a front, dokonce bez jakéhokoliv čekání. "U starších, levnějších a víc jetých vozů není důležitý rok výroby ani to, zda skutečně mají za sebou kilometry, které prodávající deklaruje, nýbrž skutečný technický stav," shoduje se s dalšími odborníky mechanik pražského značkového servisu Opel Jakub Šumný.
"Ani přístup k opravám a údržbě není vždy stejný: jinak k výběru, provozu a servisu auta přistoupí člověk, který jezdí jednou týdně na chatu a ročně neudělá třeba ani pět tisíc kilometrů, a jinak řidič, který totéž jezdí za měsíc a na vůz se potřebuje bezvýhradně spolehnout." Pro koho je tedy vhodná stotisícová ojetina? I na tuto otázku v příštích měsících bude hledat odpověď právě zahájený test. Pořadí Model Ročník Cena (v Kč) 1. Škoda Felicia 1994-1998 115 000-230 000 2. Škoda Favorit 1988-1992 40 000-60 000 3. Škoda Favorit 1993-1994 85 000-95 000 4. Škoda Forman 1993-1994 95 000-115 000 5. Ford Sierra 1987-1992 50 000-120 000 6. Škoda Octavia 1996-2000 250 000-500 000 7. Škoda Forman 1990-1992 60 000-75 000 8. Opel Vectra 1988-1995 80 000-180 000 9. Opel Astra 1994-1997 150 000-230 000 10. Ford Fiesta 1988-1996 60 000-150 000 Model Ročník Cena (v Kč) Citroën ZX 1.4 1993 100 000 Daewoo Tico 0.8 1997 100 000 Fiat Tempra 1.6 1993 105 000 Fiat Tipo 1.9 TD 1991 100 000 Ford Escort 1.6 1992 105 000 Ford Fiesta 1.3 3dv. 1995 95 000 Ford Sierra 1.8 TD 1991 100 000 Hyundai Lantra 1.5 1993 105 000 Nissan Sunny 1.4 1991 105 000 Opel Astra 1.4 3dv. 1991 100 000 Opel Omega 2.0 1992 100 000 Opel Vectra 2.0 1991 105 000 Peugeot 405 1.9 1991 100 000 Peugeot 1.9 D 1989 95 000 Renault 19 1.7 1992 105 000 Renault Twingo 1994 105 000 Seat Toledo 1991 105 000 Škoda Favorit 1.3 1994 95 000 Škoda Forman 1.3 1994 105 000 VAZ 2104 kombi 1998 95 000 Volkswagen Golf II 1.9 TD 1991 95 000
Nejprodávanější starší auta
Poznámka: Údaje jsou z posledních dvou měsíců z AAA Auto Praha
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES
Ojetiny v ceně kolem 100 000 korun
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES
První náklady pro Opel Vectra
Poznámka: 1) Do základní výbavy patří: trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky apod.
koupě automobilu
105 000 Kč
povinné ručení do konce roku
1159 Kč
dálniční známka
800 Kč
základní výbava
1143 Kč 1)
prohlídka a oprava v servisu
12 301 Kč
vyvážení předních kol
150 Kč
celkem
120 553 Kč
Moderní auta z druhé ruky jsou ve zdejších bazarech obvykle levnější než v západní Evropě |