Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 20 lety byl otevřen Strahovský tunel v Praze

  15:46aktualizováno  15:46
Před 20 lety, 2. prosince 1997, byl otevřen Strahovský tunel v Praze. Jeho výstavba trvala 12 let a v době zprovoznění byl nejdelším silničním tunelem v České republice. Na severní straně navazuje od září 2015 Brusnický tunel, který je součástí tunelového komplexu Blanka ústícího na trojském břehu Vltavy.

Strahovský tunel (ilustrační foto) | foto: Honza Groh - Wikimedia Commons

O stavbě automobilového tunelu pod Strahovem začalo město uvažovat začátkem sedmdesátých let. Stavba byla zahájena v roce 1985, průzkumná štola se však začala razit již v roce 1979. Po rozsáhlých demolicích v okolí Švédské ulice začal Metrostav razit tunel od jihu a zároveň i ze středu směrem k severu. Úplně proražen byl v roce 1991.

Po postupném zvolnění tempa výstavby z finančních důvodů byl tunel dostavěn v roce 1997 a otevřen v listopadu téhož roku. Investiční náklady samotného tunelu činily téměř pět miliard korun, další miliardy stály související stavby umožňující napojení tunelu na komunikace, především pak mimoúrovňová křižovatka na severní straně portálu (Malovanka).

Strahovský tunel

Tunel je dlouhý 2 004 metrů, délkou ho překonal až v prosinci 2006 otevřený tunel Panenská na dálnici D8, který měří 2 168 metrů. Od září 2015 je nejdelším tunelem v Česku Bubenečský tunel z pražského komplexu Blanka, který měří 3 091 metrů.

Strahovský tunel patří k nejmodernějším v Česku a je považován i za jeden z nejbezpečnějších. Je vybaven vzduchotechnikou, kamerovým systémem, měřením emisí, požární signalizací i únikovými zónami.

Autoři: ,



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Staré diesely vzrušují australské pavouky, vibracím nedokážou odolat

Prostheclina pallida, australský pavouk z čeledi skákavkovitých.

Když si lidé kupují nový vůz, obvykle berou v úvahu takové faktory, jako jsou cena či spotřeba paliva. Ale přinejmenším...

Konec smlouvání. Ford vymyslel policejní roboauto

Policisté v USA. Ilustrační snímek

Ford přišel s autonomním autem pro policisty. Umělá inteligence bude měřit rychlost, udělovat pokuty a jednou možná i...

OBRAZEM: Kdysi propadáky, dnes zajímavé ojetiny

Autopropadáky, které řidiči bez váhání odmítli

Audi, Mercedes, Volvo. I ty nejúspěšnější značky v autobranži někdy vyrobí model, který se neprodává. Důvodem bývá, že...

Najdete na iDNES.cz