Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

StreetKa a SportKa: bratranci populárního "káčka"

  15:34aktualizováno  15:34
V roce 2000 byl představen na turínském autosalonu koncept StreetKa připravený designérským studiem Ghia. Nyní, po třech letech vývoje, přichází hotový vůz na trh.

StreetKa bylo vyvinuto "fordovskými" designéry v čele s Chrisem Birdem a zkonstruováno ve spolupráci s Industrie Pininfarina.

Zatímco příď dvoumístného roadsteru nezapře příbuznost s hatchbackem Ka, záď vozu se výrazně liší. Zásluhu na tom má nejenom víko zavazadelníku, ale především provedení koncových světlometů spolu s centrálně umístěným zpětným světlem. Nutno dodat, že mohutně působící záď automobilu vzbuzuje respekt. Z bočního pohledu si nelze nevšimnout nárazníků přecházejících do výrazných blatníků, zkráceného čelního skla a bočních bezrámových oken. Vnější zpětná zrcátka vyvedená v barvě vozu jsou přichycena ke spodní části "A" sloupku.

O bezpečnost posádky se starají dvoustupňové čelní airbagy řidiče i spolujezdce, které patří stejně jako boční airbagy do základní výbavy StreetKa. Pro zajištění bezpečnosti posádky při případném převrácení vozu jsou za sedadly umístěny bezpečnostní oblouky z vysokopevnostní oceli. Těm v kritické situaci vypomůže i vyztužený rám čelního skla.

Bezpečnostní oblouky jsou připevněny k příčné přepážce, která pomáhá optimalizovat pevnost v krutu (karoserie kabrioletů má tendenci se kroutit při průjezdu zatáčkou kvůli absenci pevné střechy). Vyšší pevnosti bylo dosaženo použitím vysoce pevné oceli, rozšířením rozchodu předních i zadních kol a novou konstrukcí jejich zavěšení. Celkově tak byla zvýšena odolnost karosérie proti kroucení o 25 %.

Na bezpečnosti a jízdních vlastnostech má nemalý podíl i podvozek. Proto jsou u StreetKa oproti Fordu Ka použity tužší pružiny o 12,5 %, které v kombinaci s novým zkrutným stabilizátorem a tlumiči s hydromechanickými dorazy snižují náklon vozu v zatáčkách. Tvrdší, sportovní ladění podvozku dovoluje řidiči snadno "číst" silnici a opravdu vychutnat jízdu.

Sportovní ambice StreetKa krotí brzdy doplněné o ABS v základní výbavě. Na přední nápravě jsou použity ventilované kotouče z modelu focus, zatímco zadní náprava je osazena bubnovými brzdami z Fiesty Sport. Avšak jak jsme se přesvědčili, i při této konfiguraci dojde při dlouhé dravé jízdě ke slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí.

O snadnou ovladatelnost automobilu se stará hřebenové řízení vybavené posilovačem s proměnlivým účinkem. Interiér vycházející z "káčka" je doplněn aluminiovými prvky, které mají původ ve Fordu Puma. Na přání se bude vůz dodávat s koženým interiérem, s vyhřívanými sedadly a dveřními panely v různých barvách.

Pohonnou jednotkou StreetKa je nový osmiventilový motor Duratec o objemu 1,6 litru. Agregát konstrukčně vychází ze známé "třináctistovky" montované do modelu Ka a nabízí výkon 70 kW (95 k). Nejvyššího točivého momentu 135 Nm dosahuje při 4 250 ot./min, 90 % maximálního točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1 500 až 4 200 ot./min.

StreetKa s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 173 km/h. Průměrná spotřeba vozu činí dle údajů výrobce 7,9 l/100 km. V městském provozu vzroste žíznivost automobilu na 10,6 l/100 km, mimo město se spokojí s 6,4 l/100 km.

Přestože by StreetKa sneslo motor disponující vyšším výkonem, zvolená "šestnáctistovka" dokáže s 1 061 kg lehkým autíčkem slušně zahýbat. Pocit ze sportovní jízdy je umocněn laděným výfukem, který dává malému roadsteru dravý zvuk mnohem silnějšího vozu.

Na českém trhu se Ford StreetKa objeví nejspíš už v květnu. V základní výbavě bude k mání za 639 000 Kč, v rozšířené výbavě za 715 000 Kč. Kdo nebude chtít plátěnou střechu bude si muset připlatit dalších 39 000 Kč.

Nejenom vzhled a cena dělají z tohoto vozu exkluzivní záležitost. Ford totiž plánuje pouze omezenou výrobu 45 000 kusů, čímž se StreetKa brzy zařadí mezi automobily, které nemůže mít každý.

Mezistupněm mezi modely Ka a StreetKa je vůz označený jako SportKa. Jedná se o automobil velmi se podobající sériovému "káčku", který ale disponuje technikou StreetKa. Pod kapotou se tedy ukrývá stejný motor o výkonu 70 kW jako v případě roadsteru StreetKa a karosérie je posazena na tomtéž podvozku. Svým vzhledem však více připomíná původní Ford Ka.

SportKa se do České republiky vůbec dovážet nebude a tak případným zájemcům nezbývá nic jiného než si sportovně laděné "káčko" přivézt ze zahraničí.

Stáhněte si tapetu Fordu StreetKa:




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.