Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Airbag pro případ, kdy auto dělá kotrmelce

aktualizováno 
Auta jsou dnes doslova vystlaná airbagy. Hyundai Mobis, firma dodávající komponenty pro autoprůmysl, ovšem objevila další „nevypolštářované“ místo. Její nový airbag je určen pro modely s prosklenou střechou.

Střešní airbag pro vozy s prosklenou střechou | foto: Hyundai Mobi

Panoramatické střechy jsou hitem posledních sezon. V roce 2015 na nich automobilky vydělaly šest miliard dolarů, do roku 2022 má výnos růst průměrně jedenáctiprocentním tempem.

Prosklení střechy prosvětlí interiér a dá kabině dojem prostoru a vzdušnosti. Někdy nejsou takové střechy ani otevírací, to si pak v parném létě občas v autě připadáte jak v akváriu, přičemž krycí roleta v takových případech pomůže jen částečně.

Nový airbag Hyundaie je určen především pro vozy typu SUV, těm totiž kvůli architektuře s vyšším těžištěm hrozí nehody, při kterých se vůz převrátí. A právě tehdy je panoramatická střecha rizikem. Sklo v takových případech obvykle popraská, může pořezat posádku a cestujícím také hrozí poranění od předmětů, které mohou při kotrmelcích otevřenou střechou vniknout do kabiny (třeba kameny).

Právě takovým zraněním má nový airbag zabránit. Nejdůležitějším úkolem je zabránit tomu, aby cestující z auta vypadl, třeba proto, že se vyvlékl z bezpečnostních pásů (nebo se jednoduše nepřipoutal).

Airbag je podobné konstrukce jako okenní vzduchové vaky a je schovaný pod čalouněním stropu u zadní hrany okna. Nafukuje se směrem odzadu vpřed a je plný za 0,08 sekundy.

Tvar airbagu je mnohem složitější než u ostatních vzduchových vaků. Obecně je největší věda airbag „zabalit“ tak, aby se při aktivaci rozvinul co nejrychleji a rovnoměrně.

Hyundai Mobis (firma byla založena v roce 1977) vyrábí airbagy od roku 2002 a toto je její první vzduchový vak, který nemá na světě obdoby. Firma už dokončila všechny testy (mimo jiné odolnost proti vysokým teplotám nebo vibracím) potřebné ke spuštění sériové výroby a zaregistrovala si při té příležitosti jedenáct patentů.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Najdete na iDNES.cz