Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Airbag pro případ, kdy auto dělá kotrmelce

aktualizováno 
Auta jsou dnes doslova vystlaná airbagy. Hyundai Mobis, firma dodávající komponenty pro autoprůmysl, ovšem objevila další „nevypolštářované“ místo. Její nový airbag je určen pro modely s prosklenou střechou.

Střešní airbag pro vozy s prosklenou střechou | foto: Hyundai Mobi

Panoramatické střechy jsou hitem posledních sezon. V roce 2015 na nich automobilky vydělaly šest miliard dolarů, do roku 2022 má výnos růst průměrně jedenáctiprocentním tempem.

Prosklení střechy prosvětlí interiér a dá kabině dojem prostoru a vzdušnosti. Někdy nejsou takové střechy ani otevírací, to si pak v parném létě občas v autě připadáte jak v akváriu, přičemž krycí roleta v takových případech pomůže jen částečně.

Nový airbag Hyundaie je určen především pro vozy typu SUV, těm totiž kvůli architektuře s vyšším těžištěm hrozí nehody, při kterých se vůz převrátí. A právě tehdy je panoramatická střecha rizikem. Sklo v takových případech obvykle popraská, může pořezat posádku a cestujícím také hrozí poranění od předmětů, které mohou při kotrmelcích otevřenou střechou vniknout do kabiny (třeba kameny).

Právě takovým zraněním má nový airbag zabránit. Nejdůležitějším úkolem je zabránit tomu, aby cestující z auta vypadl, třeba proto, že se vyvlékl z bezpečnostních pásů (nebo se jednoduše nepřipoutal).

Airbag je podobné konstrukce jako okenní vzduchové vaky a je schovaný pod čalouněním stropu u zadní hrany okna. Nafukuje se směrem odzadu vpřed a je plný za 0,08 sekundy.

Tvar airbagu je mnohem složitější než u ostatních vzduchových vaků. Obecně je největší věda airbag „zabalit“ tak, aby se při aktivaci rozvinul co nejrychleji a rovnoměrně.

Hyundai Mobis (firma byla založena v roce 1977) vyrábí airbagy od roku 2002 a toto je její první vzduchový vak, který nemá na světě obdoby. Firma už dokončila všechny testy (mimo jiné odolnost proti vysokým teplotám nebo vibracím) potřebné ke spuštění sériové výroby a zaregistrovala si při té příležitosti jedenáct patentů.



Témata: airbag, Hyundai, Hyundai

Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Slovensko je ve hře o továrnu na výrobu elektromobilů

Čínský elektromobil Zhi Dou

Slovensko a další čtyři země střední či jihovýchodní Evropy jsou ve hře o investici čínského výrobce elektromobilů Zhi...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.