Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Airbag pro případ, kdy auto dělá kotrmelce

aktualizováno 
Auta jsou dnes doslova vystlaná airbagy. Hyundai Mobis, firma dodávající komponenty pro autoprůmysl, ovšem objevila další „nevypolštářované“ místo. Její nový airbag je určen pro modely s prosklenou střechou.

Střešní airbag pro vozy s prosklenou střechou | foto: Hyundai Mobi

Panoramatické střechy jsou hitem posledních sezon. V roce 2015 na nich automobilky vydělaly šest miliard dolarů, do roku 2022 má výnos růst průměrně jedenáctiprocentním tempem.

Prosklení střechy prosvětlí interiér a dá kabině dojem prostoru a vzdušnosti. Někdy nejsou takové střechy ani otevírací, to si pak v parném létě občas v autě připadáte jak v akváriu, přičemž krycí roleta v takových případech pomůže jen částečně.

Nový airbag Hyundaie je určen především pro vozy typu SUV, těm totiž kvůli architektuře s vyšším těžištěm hrozí nehody, při kterých se vůz převrátí. A právě tehdy je panoramatická střecha rizikem. Sklo v takových případech obvykle popraská, může pořezat posádku a cestujícím také hrozí poranění od předmětů, které mohou při kotrmelcích otevřenou střechou vniknout do kabiny (třeba kameny).

Právě takovým zraněním má nový airbag zabránit. Nejdůležitějším úkolem je zabránit tomu, aby cestující z auta vypadl, třeba proto, že se vyvlékl z bezpečnostních pásů (nebo se jednoduše nepřipoutal).

Airbag je podobné konstrukce jako okenní vzduchové vaky a je schovaný pod čalouněním stropu u zadní hrany okna. Nafukuje se směrem odzadu vpřed a je plný za 0,08 sekundy.

Tvar airbagu je mnohem složitější než u ostatních vzduchových vaků. Obecně je největší věda airbag „zabalit“ tak, aby se při aktivaci rozvinul co nejrychleji a rovnoměrně.

Hyundai Mobis (firma byla založena v roce 1977) vyrábí airbagy od roku 2002 a toto je její první vzduchový vak, který nemá na světě obdoby. Firma už dokončila všechny testy (mimo jiné odolnost proti vysokým teplotám nebo vibracím) potřebné ke spuštění sériové výroby a zaregistrovala si při té příležitosti jedenáct patentů.



Témata: airbag, Hyundai, Hyundai

Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Najdete na iDNES.cz