Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stříbrná je pro auto nejlepší, říká designér

aktualizováno 
"Nejlépe vypadá stříbrné auto ," tvrdí Jan Prokop, majitel pražské designérské firmy a spolupracovník MF DNES při redakčních testech nových vozů. Podle jeho názoru stříbrná barva dovoluje vyniknout všem křivkám automobilu a zároveň je konzervativní, důstojná. Snad jen fakt, že je světlá, lze považovat za nevýhodu: zloději tak ukradený vůz snadno přelakují na tmavší.

A ke kterým autům se stříbrná nehodí?

K větším limuzínám od vyšší střední třídy výš - od Audi A6, BMW 5 a podobně. V těchto případech jsou vhodnější barvy ještě elegantnější a tmavší, typu černé nebo tmavě modré.

V Česku ale silnicím vládne červená. Proč?

Je hravá i dravá. Navíc patří k nemnoha barvám, které jsou v nabídce prodejců nových automobilů bez příplatků.

Jaké automobilové kabáty jsou nyní v módě?

Myslím, že letí zlatá. To je případ Fiatu Punto, Ranaultu Clio nebo Toyoty Yaris. Avšak zvlášť u yarise není kombinace zlaté s šedým interiérem vhodná. Móda zlatých barev podle mého soudu nevydrží déle než dva tři roky. Sám bych ji nekoupil, neboť s prodejem zlatého vozu mohou být zanedlouho potíže. Je rozumné volit běžné barvy. Nevsadil bych ani na odstín z představovací kampaně nového modelu, který se obvykle prezentuje v pestrých barvách. Také ty rychle zestárnou.

A co bílá, která často vzbuzuje diskuse?

Je pěkná, pokud najde na autě kontrast například v černých náraznících, zpětných zrcátkách nebo klikách. Když je ale na voze všechno bílé, ztrácí kouzlo. Celobarevné auto ostatně není dobré ani v jiných případech. Vždyť se škrábnutým lakovaným nárazníkem vypadá auto jako vrak, zatímco na nelakovaném nárazníku nejsou škrábance příliš vidět.

Jaké barvy se vám líbí na nových škodovkách?

Zajímavá je olivová metalíza, ale nejsem se jist, zda nevyšumí jako jiné módní barvy. Jako pěst na oko působí kaštanová hnědá na octavii v kombinaci s šedým interiérem. Kontroverzní reakce vzbuzuje fialová pro octavii. Buď ji lidé milují, nebo nesnášejí. Jinak barvy pro škodovky nevybočují z nabídky ostatních velkých automobilek.

 

Rallye = Lucifer
Automobiloví výrobci se chtějí navzájem odlišit, a tak stejným nebo hodně podobným barvám dávají různá označení. Například bílá pro škodovky nese označení Candy, zatímco stejná barva v nabídce k Renaultu Clio se jmenuje Ledovec. Oblíbená modrá se může nazývat Hlubinná nebo Dynamic (Škoda Fabia), ale také Jazz (Volkswagen Polo) či Imperial (Seat Ibiza). Neméně žádaná červená je u škodovek sportovně pojmenovaná Rallye, ale u Volkswagenu Polo se jí říká Flash a u Peugeotu 206 ji prodávají pod označením Lucifer.


V Japonsku vítězí modrá, v USA stříbrná
Nejlepší barvou pro rok 2001 se v zemi vycházejícího slunce stala krystalově modrá metalíza, kterou nabízí ke kabrioletu MX-5 automobilka Mazda. Podle japonské asociace Color fashion, jež ocenění udělila, má lehounce světlemodrá barva několik předností. Například patří k módním trendům, zdůrazňuje křivky roadsteru MX-5 a navozuje pocit svěžesti. Mazda uvádí, že krystalově modrou volí 23 procent ze všech zájemců o sportovní model MX-5. Nejoblíbenější barvou Američanů je zase stříbrná. Podle průzkumu zámořského výrobce automobilových laků, firmy Du Pont, předběhla stříbrná poprvé v oblíbenosti bílou. Třetí nejkupovanější barvou je ve Spojených státech černá.

 

 



 

Stříbrná je pro auto nejlepší, říká designér.

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.