Stříbrná je pro auto nejlepší, říká designér

"Nejlépe vypadá stříbrné auto ," tvrdí Jan Prokop, majitel pražské designérské firmy a spolupracovník MF DNES při redakčních testech nových vozů. Podle jeho názoru stříbrná barva dovoluje vyniknout všem křivkám automobilu a zároveň je konzervativní, důstojná. Snad jen fakt, že je světlá, lze považovat za nevýhodu: zloději tak ukradený vůz snadno přelakují na tmavší.

A ke kterým autům se stříbrná nehodí?

K větším limuzínám od vyšší střední třídy výš - od Audi A6, BMW 5 a podobně. V těchto případech jsou vhodnější barvy ještě elegantnější a tmavší, typu černé nebo tmavě modré.

V Česku ale silnicím vládne červená. Proč?

Je hravá i dravá. Navíc patří k nemnoha barvám, které jsou v nabídce prodejců nových automobilů bez příplatků.

Jaké automobilové kabáty jsou nyní v módě?

Myslím, že letí zlatá. To je případ Fiatu Punto, Ranaultu Clio nebo Toyoty Yaris. Avšak zvlášť u yarise není kombinace zlaté s šedým interiérem vhodná. Móda zlatých barev podle mého soudu nevydrží déle než dva tři roky. Sám bych ji nekoupil, neboť s prodejem zlatého vozu mohou být zanedlouho potíže. Je rozumné volit běžné barvy. Nevsadil bych ani na odstín z představovací kampaně nového modelu, který se obvykle prezentuje v pestrých barvách. Také ty rychle zestárnou.

A co bílá, která často vzbuzuje diskuse?

Je pěkná, pokud najde na autě kontrast například v černých náraznících, zpětných zrcátkách nebo klikách. Když je ale na voze všechno bílé, ztrácí kouzlo. Celobarevné auto ostatně není dobré ani v jiných případech. Vždyť se škrábnutým lakovaným nárazníkem vypadá auto jako vrak, zatímco na nelakovaném nárazníku nejsou škrábance příliš vidět.

Jaké barvy se vám líbí na nových škodovkách?

Zajímavá je olivová metalíza, ale nejsem se jist, zda nevyšumí jako jiné módní barvy. Jako pěst na oko působí kaštanová hnědá na octavii v kombinaci s šedým interiérem. Kontroverzní reakce vzbuzuje fialová pro octavii. Buď ji lidé milují, nebo nesnášejí. Jinak barvy pro škodovky nevybočují z nabídky ostatních velkých automobilek.

 

Rallye = Lucifer
Automobiloví výrobci se chtějí navzájem odlišit, a tak stejným nebo hodně podobným barvám dávají různá označení. Například bílá pro škodovky nese označení Candy, zatímco stejná barva v nabídce k Renaultu Clio se jmenuje Ledovec. Oblíbená modrá se může nazývat Hlubinná nebo Dynamic (Škoda Fabia), ale také Jazz (Volkswagen Polo) či Imperial (Seat Ibiza). Neméně žádaná červená je u škodovek sportovně pojmenovaná Rallye, ale u Volkswagenu Polo se jí říká Flash a u Peugeotu 206 ji prodávají pod označením Lucifer.


V Japonsku vítězí modrá, v USA stříbrná
Nejlepší barvou pro rok 2001 se v zemi vycházejícího slunce stala krystalově modrá metalíza, kterou nabízí ke kabrioletu MX-5 automobilka Mazda. Podle japonské asociace Color fashion, jež ocenění udělila, má lehounce světlemodrá barva několik předností. Například patří k módním trendům, zdůrazňuje křivky roadsteru MX-5 a navozuje pocit svěžesti. Mazda uvádí, že krystalově modrou volí 23 procent ze všech zájemců o sportovní model MX-5. Nejoblíbenější barvou Američanů je zase stříbrná. Podle průzkumu zámořského výrobce automobilových laků, firmy Du Pont, předběhla stříbrná poprvé v oblíbenosti bílou. Třetí nejkupovanější barvou je ve Spojených státech černá.

 

 



 

Stříbrná je pro auto nejlepší, říká designér.