Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stříbrným autům odzvonilo, budou jako zrcadlo nebo matné

  11:30aktualizováno  11:30
Debata okolo změny klimatu a stoupající zájem o ochranu životního prostředí by se mohly projevit také na barvách aut. Kromě nových odstínů se také dočkáme matného lakování.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Stříbrná, bílá, černá, modrá nebo zelená bude patřit k autům nadále. Ale jejich provedení se od současnosti hodně odliší. Barvy totiž napříště mají odrážet symbiózu techniky a přírody. Myslí si to designéři chemické společnosti BASF Coatings.

Stříbrné lakování aut, jak je známe dnes, označují odborníci na barvy z BASF za příliš technické. Nová stříbrná má více připomínat přírodní mráz, jiný odstín moderní stříbrné připomene tekoucí kov a bude své okolí odrážet skoro jako zrcadlo.

Pro současnost typický návrat k bílým karoseriím jen tak neskončí. Ve vzorkovnicích automobilek zůstane také modrá se zelenou jako symboly přírody.

Černá napříště nebude jen záplavou tmy. Nejtmavší lakování do sebe vstřebá různé efekty, a černá tak podle společnosti BASF Coatings bude mnohem emotivnější, než jak ji známe dnes.

Nejen černá, ale všechny barvy mají v budoucnu více lahodit očím, laky se pokusí být podle chemického koncernu zábavnější. Zásluhou přidávání drobných hliníkových částeček nebo šupinek či třpytek. Auto se tak bude víc blýskat, sluneční paprsky rozehrají velkou hru.

O něco odlišněji vidí ve společnosti BASF Coatings barvy pro auta z Asie či Severní Ameriky. Spojené státy budou nadále kromě obvyklých barev sázet na červená auta.

Barevné trendy ovlivňuje mimo jiné také Hollywood a jeho obdivovaný luxus. Například matná zlatá, která se zhlédne ve špercích, často zavítá na plechy aut.
V Asii bude pokračovat záliba v bílých autech. Tato barva je v tomto regionu hodně kupovaná, protože je synonymem čistoty a nevinnosti.

Lesk bude na obtíž
Právě matné barvy se mají stát už brzy celosvětovým hitem. Nejnovější trend by se prý měl objevovat na karoseriích aut stále častěji, protože řidiči hledají způsob, jak se co nejvíce odlišovat od ostatních.
 
Automobilky jako General Motors, Lamborghini a Audi předvedly minulý měsíc na autosalonu v Detroitu nejméně osm vozů v matové barvě. I když se matná barva objevuje na přehlídkách již delší dobu, většinou měla jen zvýraznit důležitý detail automobilu, jako jsou například blatníky. Matné barvy by se ale měly během příštích dvou tří let stát hlavním trendem v automobilovém průmyslu.

Podle šéfdesignera Eda Welburna z koncernu GM experimentují téměř všichni výrobci automobilů s matnými barvami, protože nejlépe zvýrazňují vzhled auta. "Na karoserii se tak neodráží stromy, budovy či mraky. Vidíte jen ryzí tvar auta a nic jiného," dodal Welburn na detroitském autosalonu, kde GM představil v matné barvě Hummer HX.

Výrobci automobilů se doposud matným odstínům spíše bránili. Na vině byl fakt, že matné odstíny získávají při mytí aut nechtěný lesklý vzhled a při opravách je prý pod nimi mnohem těžší skrýt poškození karoserie.

"Nevěřili byste, jak těžké je vyrobit kvalitní matný odstín," vysvětlil Welburn. "Kdykoliv projedou auta mycí linkou, lešticí kotouče je vyleští a automobily se začínají blýskat. Je lehké matnou barvu na auto nastříkat, ale je těžké ji udržet matnou."

Trend matných odstínů překvapuje dlouholeté manažery automobilek, jako je Ed Welburn, který to komentoval slovy: "Automobilový průmysl se po desetiletí snažil vylepšovat lesk aut, aby teď toto úsilí naprosto odvrhl."

Autoři: ,




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.