Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Stříbrným autům odzvonilo, budou jako zrcadlo nebo matné

  • 23
Debata okolo změny klimatu a stoupající zájem o ochranu životního prostředí by se mohly projevit také na barvách aut. Kromě nových odstínů se také dočkáme matného lakování.

Stříbrná, bílá, černá, modrá nebo zelená bude patřit k autům nadále. Ale jejich provedení se od současnosti hodně odliší. Barvy totiž napříště mají odrážet symbiózu techniky a přírody. Myslí si to designéři chemické společnosti BASF Coatings.

Stříbrné lakování aut, jak je známe dnes, označují odborníci na barvy z BASF za příliš technické. Nová stříbrná má více připomínat přírodní mráz, jiný odstín moderní stříbrné připomene tekoucí kov a bude své okolí odrážet skoro jako zrcadlo.

Pro současnost typický návrat k bílým karoseriím jen tak neskončí. Ve vzorkovnicích automobilek zůstane také modrá se zelenou jako symboly přírody.

Černá napříště nebude jen záplavou tmy. Nejtmavší lakování do sebe vstřebá různé efekty, a černá tak podle společnosti BASF Coatings bude mnohem emotivnější, než jak ji známe dnes.

Nejen černá, ale všechny barvy mají v budoucnu více lahodit očím, laky se pokusí být podle chemického koncernu zábavnější. Zásluhou přidávání drobných hliníkových částeček nebo šupinek či třpytek. Auto se tak bude víc blýskat, sluneční paprsky rozehrají velkou hru.

O něco odlišněji vidí ve společnosti BASF Coatings barvy pro auta z Asie či Severní Ameriky. Spojené státy budou nadále kromě obvyklých barev sázet na červená auta.

Barevné trendy ovlivňuje mimo jiné také Hollywood a jeho obdivovaný luxus. Například matná zlatá, která se zhlédne ve špercích, často zavítá na plechy aut.
V Asii bude pokračovat záliba v bílých autech. Tato barva je v tomto regionu hodně kupovaná, protože je synonymem čistoty a nevinnosti.

Lesk bude na obtíž
Právě matné barvy se mají stát už brzy celosvětovým hitem. Nejnovější trend by se prý měl objevovat na karoseriích aut stále častěji, protože řidiči hledají způsob, jak se co nejvíce odlišovat od ostatních.
 
Automobilky jako General Motors, Lamborghini a Audi předvedly minulý měsíc na autosalonu v Detroitu nejméně osm vozů v matové barvě. I když se matná barva objevuje na přehlídkách již delší dobu, většinou měla jen zvýraznit důležitý detail automobilu, jako jsou například blatníky. Matné barvy by se ale měly během příštích dvou tří let stát hlavním trendem v automobilovém průmyslu.

Podle šéfdesignera Eda Welburna z koncernu GM experimentují téměř všichni výrobci automobilů s matnými barvami, protože nejlépe zvýrazňují vzhled auta. "Na karoserii se tak neodráží stromy, budovy či mraky. Vidíte jen ryzí tvar auta a nic jiného," dodal Welburn na detroitském autosalonu, kde GM představil v matné barvě Hummer HX.

Výrobci automobilů se doposud matným odstínům spíše bránili. Na vině byl fakt, že matné odstíny získávají při mytí aut nechtěný lesklý vzhled a při opravách je prý pod nimi mnohem těžší skrýt poškození karoserie.

"Nevěřili byste, jak těžké je vyrobit kvalitní matný odstín," vysvětlil Welburn. "Kdykoliv projedou auta mycí linkou, lešticí kotouče je vyleští a automobily se začínají blýskat. Je lehké matnou barvu na auto nastříkat, ale je těžké ji udržet matnou."

Trend matných odstínů překvapuje dlouholeté manažery automobilek, jako je Ed Welburn, který to komentoval slovy: "Automobilový průmysl se po desetiletí snažil vylepšovat lesk aut, aby teď toto úsilí naprosto odvrhl."

,