Nová značka má v Česku premiéru na zúžené D1. Radí, jak jet bezpečně

  17:09aktualizováno  17:09
Na nejdůležitější dálnici, která prochází celkovou rekonstrukcí, má českou premiéru značka střídavé jízdy. Ta doporučuje způsob řazení v jízdních pruzích. Za předjetí v takto označeném místě pokutu dostat nemůžete.

Značka střídavé jízdy v seznamu v Česku používaných značek nefiguruje, tvůrci dopravního značení na D1 se tedy inspirovali v ze zahraničí. Čeští motoristé ji mohou znát například z Německa.

Na dálnici je nová značka vždy použita jako dodatková tabulka společně s výstražnou značkou "zúžená vozovka". V daném místě by tedy řidič neměl předjíždět, auta mají jet v pruzích "na střídačku", jako zuby zipu."V místě, kde bude tato značka osazena, bude nutné dodržovat střídavou jízdu tak, aby se minimalizovala situace, kdy pojedou dvě vozidla vedle sebe," uvádí Ředitelství silnic a dálnic.

"Jde o informaci pro řidiče, jak daným místem nejbezpečněji projet. Policisté za porušení doporučení střídavé jízdy nemohou nikoho pokutovat," upozorňuje pro iDNES.cz právník Michal Dlabola, specialista na dopravní právo. Podle něj taková značka nemá právní závaznost, je to spíše doporučení, jak se v daném místě chovat bezpečně.  "Určitě je dobré to v rámci obezřetnosti dodržovat, už proto, že pokud se v takovém zúženém místě vozidla bočně střetnou, obávám se, že určit, které z nich v momentě střetu přesahovalo do vedlejšího jízdního pruhu, a tím nehodu zapříčinilo, může být často nadlidský úkol. Takže i získat náhradu škody může být více než problematické," varuje Dlabola.

Dodatková tabulka

Technické podmínky říkají: "Dodatková tabulka č. E 13 omezuje nebo doplňuje platnost značky, pod kterou je umístěna, vhodným nápisem, případě symbolem. Při volbě nápisů na tabulce č. E 13 je nutno sledovat především hledisko srozumitelnosti při maximální stručnosti, atd.

Při volbě symbolu na tabulce č. E13 je nutno sledovat především hledisko výstižnosti, žádoucí je užívat všeobecně známých symbolů. Pokud je symbol obsažen v pravidlech provozu, využívá se provedení vycházející z příslušného vyobrazení."

"Jde o dopravní značku E13, tedy doplňkovou tabulku. Na ní může být uveden text a grafické znázornění," říká pro iDNES.cz jeden z inženýrů, který se na tvorbě dopravního značení na zúžené D1 podílí.

"V Německu většinou značku střídavé jízdy (versetzt fahren) doplňují naší variantou značky B21a - Zákaz předjíždění," popisuje dopravní odborník.

U České varianty značky - tabulky zůstali také jen u nápisu v jazyce domovské země, cizinci ji tedy budou muset pochopit, ale počítá se asi také s tím, že už ji znají.

Ředitelství silnic a dálnic uvádí, že sestava těchto dvou značek (zúžená silnice + střídavá jízda) bude na každém z úseků využita pouze jednou, a to na kilometrech 45, 72 a 112 v obou směrech.

Platí jen několik set metrů, ne na celém úseku

Na úsecích, kde se D1 opravuje, je každý pruh výrazně užší než obvykle (3,75 m). Levý má 2,5 metru a pravý 3,15 metru.

Nová značka ovšem neplatí v celém zúženém úseku, je použita jen v kritických místech, kde je pravý pruh ještě užší než 3,15 metru. Například u mostních pilířů nebo mýtných bran. Značka je doplněna údajem, pro jak dlouhý úsek platí.

Jednou je to kvůli zmenšení průjezdného profilu na mostě přes Blanici (km 45) na délce asi 300 m, to je nejdelší místo "cikcak" jízdy. Na dalších dvou úsecích jsou to omezení do 150 metrů délky, jedno z toho je kvůli mýtné bráně.

Na úsek pro "cikcak" jízdu upozorní nejprve značka ve čtyřsetmetrovém předstihu, pak po dvou stech metrech a nakonec se začátkem rizikového úseku.

Právě tato místa znamenají pro provoz na dálnici největší rïziko. Reálná propustnost takového úseku je blízká situaci, jako by se jezdilo jedním pruhem. 

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Najdete na iDNES.cz