Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na okreskách zpomalte: při nárazech do stromů loni zemřelo 102 lidí

aktualizováno 
Stromy lemují silnice odnepaměti, ale s prudkým nárůstem dopravy často přispívají ke smutným statistikám. Policie loni vyšetřovala 2596 nárazů do stromu. Tyto nehody usmrtily 102 lidí, což je více než 15 procent všech obětí dopravních nehod. Nejtragičtěji dopadly nehody motocyklistů.

Kolize se stromy mají pro řidiče závažné následky. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

V loňském roce si srážky se stromy vyžádaly 102 lidských životů, 223 těžce a přes 1500 lehce zraněných. Za posledních 15 let zemřelo při nehodách tohoto typu 2 255 lidí.

Srážky se stromy

Tyto nehody patří k nejzávažnějším. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod loni připadlo 7,1 oběti, při kolizích se stromy to bylo 39,3 osoby. Tedy 5,5krát více.

V letech 2001-2015 zemřelo po nárazu do stromu 2 255 lidí, z toho:

  • 1944 v autě
  • 155 na motorce
  • 100 v nákladním autě
  • 17 na kole
  • 6 cestujících v autobuse

V roce 2015 zemřelo nárazem do stromu 102 lidí, z toho:

  • 81 pasažérů osobních aut
  • 11 motorkářů
  • 2 cyklisté

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Při kolizi se stromem u okraje silnice nejčastěji umírali pasažéři osobních aut, s velkým odstupem následovali řidiči motorek. „Ovšem v případě kolizí motorkářů se stromy byla extrémně vysoká pravděpodobnost, že zemřou. Celkem 55 vyšetřovaných kolizí mělo za následek 11 mrtvých. Na jeden tisíc nehod to bylo 200 obětí. Každá pátá nehoda tak s sebou nesla jednu oběť z jejich řad,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Dodává, že na stromy by měli dávat pozor i cyklisté, protože závažnost těchto nehod je pro ně extrémně vysoká.

Kvůli bezpečnosti se na kritických místech každoročně kácejí či upravují aleje a porosty u silnic. Nicméně řidičům nezbývá, než s tímto faktorem počítat a uvědomit si, jak tyto střety končí. Pokud totiž dojde k nárazu do stromu, ten bývá rozhodujícím faktorem o následcích nehody.

„Především při jízdě po úzkých okreskách je třeba vyvarovat se jízdy na hraně. Do zatáček raději najíždějme s potřebnou rezervou. Při míjení se s protijedoucími vozidly se určitě vyplatí zmírnit tempo jízdy a raději počítat s možnou chybou některého z ostatních řidičů. V přebujelé zeleni se může schovávat zvěř, která vběhne těsně před projíždějící vozidlo. Střídání osvětlených a tmavých úseků silnice s sebou nese riziko možného přehlédnutí chodce, cyklisty či neočekávané překážky,“ uzavírá Roman Budský.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.