Kolize se stromy mají pro řidiče závažné následky. Ilustrační foto

Kolize se stromy mají pro řidiče závažné následky. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Na okreskách zpomalte: při nárazech do stromů loni zemřelo 102 lidí

  • 104
Stromy lemují silnice odnepaměti, ale s prudkým nárůstem dopravy často přispívají ke smutným statistikám. Policie loni vyšetřovala 2596 nárazů do stromu. Tyto nehody usmrtily 102 lidí, což je více než 15 procent všech obětí dopravních nehod. Nejtragičtěji dopadly nehody motocyklistů.

V loňském roce si srážky se stromy vyžádaly 102 lidských životů, 223 těžce a přes 1500 lehce zraněných. Za posledních 15 let zemřelo při nehodách tohoto typu 2 255 lidí.

Srážky se stromy

Tyto nehody patří k nejzávažnějším. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod loni připadlo 7,1 oběti, při kolizích se stromy to bylo 39,3 osoby. Tedy 5,5krát více.

V letech 2001-2015 zemřelo po nárazu do stromu 2 255 lidí, z toho:

  • 1944 v autě
  • 155 na motorce
  • 100 v nákladním autě
  • 17 na kole
  • 6 cestujících v autobuse

V roce 2015 zemřelo nárazem do stromu 102 lidí, z toho:

  • 81 pasažérů osobních aut
  • 11 motorkářů
  • 2 cyklisté

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Při kolizi se stromem u okraje silnice nejčastěji umírali pasažéři osobních aut, s velkým odstupem následovali řidiči motorek. „Ovšem v případě kolizí motorkářů se stromy byla extrémně vysoká pravděpodobnost, že zemřou. Celkem 55 vyšetřovaných kolizí mělo za následek 11 mrtvých. Na jeden tisíc nehod to bylo 200 obětí. Každá pátá nehoda tak s sebou nesla jednu oběť z jejich řad,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Dodává, že na stromy by měli dávat pozor i cyklisté, protože závažnost těchto nehod je pro ně extrémně vysoká.

Kvůli bezpečnosti se na kritických místech každoročně kácejí či upravují aleje a porosty u silnic. Nicméně řidičům nezbývá, než s tímto faktorem počítat a uvědomit si, jak tyto střety končí. Pokud totiž dojde k nárazu do stromu, ten bývá rozhodujícím faktorem o následcích nehody.

„Především při jízdě po úzkých okreskách je třeba vyvarovat se jízdy na hraně. Do zatáček raději najíždějme s potřebnou rezervou. Při míjení se s protijedoucími vozidly se určitě vyplatí zmírnit tempo jízdy a raději počítat s možnou chybou některého z ostatních řidičů. V přebujelé zeleni se může schovávat zvěř, která vběhne těsně před projíždějící vozidlo. Střídání osvětlených a tmavých úseků silnice s sebou nese riziko možného přehlédnutí chodce, cyklisty či neočekávané překážky,“ uzavírá Roman Budský.