Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stromy u cest zabíjí desítky lidí, policie je chce kácet

  9:28aktualizováno  9:28
Stromy u cest zabíjí desítky lidí. Policie chystá seznam nebezpečných silnic. Bude chtít kácet nebo stavět svodidla.

Ilustrační foto | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Každý pátý člověk, který letos přišel o život na silnicích střední a severní Moravy, zahynul poté, co s autem narazil do stromu u cesty.

Kvůli této alarmující statistice teď dopravní policisté rozjíždějí rozsáhlou akci, na jejímž konci chtějí mít seznam silnic, u kterých stromy řidiče nejvíc ohrožují. Nebezpečné aleje pak chtějí nechat vykácet nebo podél cest alespoň postavit ochranná svodidla.

Tragické údaje včera zveřejnilo vedení severomoravské policie, pod kterou patří Olomoucký a Moravskoslezský kraj.

Ze statistiky vyplývá, že během sedmi letošních měsíců v obou regionech zahynulo při nehodách přes sto lidí. "Třiadvacet obětí, tedy pětina, přitom zemřelo při nárazu vozidla do stromu,“ uvedla mluvčí severomoravské policie Dagmar Bednarčíková.

"Kdyby se podařilo eliminovat tento druh nehod, výrazně by se snížily počty smrtelných havárií i nehod s těžkými zraněními,“ podotkla Bednarčíková.

Vedení policie proto má pro dopravní inženýry ve svých službách pro příští týdny jediný úkol – sestavit seznam silnic, na kterých se podobné nehody stávají nejčastěji.

"Zároveň musejí zpracovat podrobný rozbor dopravních nehod od roku 2005 do současnosti – kdy a kde k nim došlo, jaké byly jejich příčiny a následky,“ řekla mluvčí policie.

Výsledky chtějí mít policejní šéfové na stole už na konci srpna a slibují, že začnou okamžitě jednat. "S příslušnými úřady a organizacemi, pod které kritická místa spadají, budeme chtít dohodnout účinná opatření. Budeme jednat například o možnosti stromy vykácet nebo podél cest nainstalovat pevná či lanová svodidla,“ dodala Bednarčíková.

Nejnovější statistika dokazuje to, co už dopravní policisté tvrdí řadu let. Že české silnice jsou kvůli alejím, které je běžně lemují, zbytečně nebezpečné.

"Jakákoliv překážka podél cesty je pro řidiče obrovské riziko. Místo toho, aby měl v případě nehody volnou únikovou zónu, v našem případě nejčastěji pole, hned vedle silnice stojí pevná překážka. Ze stejného důvodu jsme se v minulých letech vypořádali například s načerno postavenými billboardy. Stromů je přitom v bezprostřední blízkosti cest nesrovnatelně víc,“ poznamenal jeden z oslovených dopravních policistů.

Právě nárazy do stromu přitom policisté označují za jedny z nejnebezpečnějších nehod. "Nejhorší následky mívají čelní srážky dvou protijedoucích automobilů. Nárazy do stromu nebo jiné pevné překážky jsou hned na druhém místě,“ shodli se oslovení policisté z regionu.

Zpravidla totiž auto do stromu vletí ve vysoké rychlosti, když například motorista nezvládne řízení nebo dostane smyk v zatáčce.

"Když je strom hned v příkopu, vozidlo do něj narazí prakticky ve stejné rychlosti, jakou předtím jelo. Takový náraz ve stokilometrové rychlosti dokáže auto o strom doslova rozpůlit,“ dodal jeden z policistů.

V Olomouckém kraji přišlo letos při podobných haváriích o život nebo se těžce zranilo několik desítek lidí. V dubnu například nepřežil náraz do stromu nedaleko Vilémova padesátiletý muž.

O týden později se mezi Bochoří a Vlkoší zranilo pět mladých lidí, jejichž auto o strom naštěstí jen zavadilo a skončilo převrácené na poli o sto padesát metrů dál.

Další čtyři lidé se vážně zranili v květnu u Dřevohostic, když jejich auto (řídil ho opilý mladík) dostalo smyk na mokré silnici a v příkopu trefilo strom.

V polovině června zahynuli dva lidé a třetí se vážně zranil mezi Štíty a Horními Studénkami poté, co auto dostalo na krajnici smyk a postupně narazilo do dvou stromů. O pár dní později u Hněvotína za podobných okolností zemřel další řidič, spolujezdec skončil s těžkým zraněním v nemocnici.

Autoři: ,




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.