Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stromy o víkendu zabíjely. Podél silnic nemají být

  16:06aktualizováno  16:06
Po tragické nehodě zrušili pořadatelé rallye, v noci na neděli pak na zlínsku uhořel mladý řidič. Stromy u cest kdysi chránily koňské povozy před žhnoucím sluncem, dnes mají pozitivní funkci hlavně podél městských komunikací.

Škoda Felicia nakonec narazila do stromu, jejímu opilému řidiči se prakticky nic nestalo. | foto: Policie ČR

Stromu totiž auto při nehodě špatně odolává. Doplatil na to i navigátor při rallye závodech na příbramsku o uplynulém víkendu (více zde).  A to byl chráněný speciálním bezpečnostním rámem, kterým byla soutěžní fabie vyztužená.

Potíž je, že strom, nebo třeba sloup jsou velmi úzké nedeformovatelné překážky, které při střetu jednodušeji proniknou do kabiny.

Vždyť i organizace EuroNCAP, která provádí známé crash testy, zkouší auta z bočního nárazu na sloup. "V aleji stromů znamená každé vyjetí ze silnice náraz do stromů. Úhel vyjetí vozidel ze silnice bývá malý, do 30 stupňů, většinou se pohybuje okolo 10 až 20 stupňů. Vozidlo mající určitou šířku se pod takovým úhlem většinou nemůže vejít do mezery mezi kmeny stromů v aleji: o jeden strom obvykle vozidlo škrtá a na následující kmen zplna naráží. Alej stromů tak představuje vlastně kontinuální pevnou překážku," popisuje velmi nebezpečné nehody Policie.

Crash test Fiatu Panda simulující náraz do stromu

Autokluby Německa (ADAC) a Rakouska (ÖAMTC) vyzkoušely čelní nárazový test malého vozu do stromu. "Zde jsme chtěli jasně ukázat k čemu dochází při takovém nárazu," říká šéfinženýr ÖAMTC Max Lang a jedním dechem dodává: "jde totiž o situaci, ke které dochází opakovaně na všech silnicích v členských státech EU." Český autoklub ÚAMK k tomu dodává, že je to noční můra každého záchranáře.

Strom vnikne do auta

Náraz do stromu patří často i k takzvaným "disko nehodám". Mezi ně se řadí i tragická nehoda z tohoto víkendu (více zde).

"Statistiky mluví bohužel jasně. Téměř každý pátý mladý řidič od 18 do 24 let zemře po podobném nárazu do pevné překážky u silnice. Přímo v EU je podíl takových smrtelných nehod u mladých 47 procent," uvádí ÚAMK. Disko nehody, jak název naznačuje, jsou bouračky mladých nevyježděných řidičů, kteří o víkendech bourají při návratu ze zábavy. Často jsou pod vlivem alkoholu. Nehody bývají o to závažnější, že většinou je auto plné cestujících.

"Analýza ADAC ukazuje, že více než třetina nehod, které mladí řidiči zaviní, jsou vyjetí vozidla mimo vozovku." říká Lang z ÖAMTC. Tyto nehody se dají podle odborníků zčásti omezit vybavením vozidel systémem ESP.

V testu boural malý Fiat Panda z roku 2009 v rychlosti 70 km/h do tyče, která simuluje vzrostlý strom. Fiátek jel tedy rychleji, než je klasická nárazová rychlost 64 km/h u běžných crash testů vozidel u EuroNCAP. Panda přesně odpovídá malému, lacinému, jednoduchému typu vozu, který bývá v Evropě častým prvním autem mladých řidičů. Osádku vozu tvořila čtveřice figurín a z toho spolujezdec za řidičem nebyl připoután.

Crash test Fiatu Panda simulující náraz do stromu

"Bohužel následky takové srážky jsou katastrofální. Strom pronikl až k palubní desce vozu a nepřipoutaný spolucestující se nekontrolovaně pohyboval po voze," popisují výsledky testu. Navíc airbag ve volantu nevydržel nápor řidičova těla a praskl a také celý motor vozu se posunul směrem k posádce na předních sedadlech. "Výsledkem je pětiprocentní šance na přežití řidiče a zhruba padesátiprocentní šance na přežití ostatních spolucestujících ve voze," hodnotí odborníci crash test.

Stromy aspoň deset metrů daleko

"V dlouhodobém průměru ročně v ČR na stromech zemře kolem 20 procent z celkového počtu usmrcených osob," uvádí Policie ČR. Přitom na celkovém počtu dopravních nehod se střety se stromem podílejí jen asi třemi procenty. Z toho vyplývá, že nehody se stromy nejsou časté, ale o to závažnější mají následky.

"Riziko usmrcení při nárazu na sloup, či strom je více než osminásobné v porovnání s tím, kdy k vyjetí mimo silnici dojde na místě bez pevných překážek podél silnice," uvádí Policie. Zkušenosti z Německa říkají, že pokud by kolem silnice byl souvislý živý plot z pružných dřevin, riziko usmrcení je zde dokonce desetinásobně menší, než při vyjetí mimo silnici se stromořadím. Živý "měkký" plot totiž v takových případech zafunguje jako měkká deformovatelná překážka, která absorbuje energii nárazu. Tedy jakýsi přírodní externí airbag.

"Pokud automobil po opuštění silnice nenarazí na pevnou překážku, je jeho zpomalení limitováno třením o terén. Tím je i limitováno přetížení působící na posádku vozidla," popisuje policejní odborník  Bez vážnějších zranění lze pak přežít i převrácení automobilu. Úplně jiné to je, když automobil narazí na pevnou překážku. "Osoba připoutaná i bezpečnostními pásy při nárazu zůstává sedět na místě, drží ji bezpečnostní pásy, ale vzhledem k setrvačnosti dochází u vnitřních i dalších orgánů k jejich vážným poškozením," vysvětluje.

Unavují oči

Stromy kolem silnic představují nejčastější překážku. V některých zemích Evropy dokonce stromořadí zakazují. Podle odborníků by na rovném úseku měly být pevné překážky (a tedy i stromy) minimálně deset metrů od silnice. Pokud je překážka blíž, má tam být svodidlo.

Dopravní psychologové upozorňují na další negativní jevy. Velmi časté střídání stínu a světla na silnici se stromořadím vede ke zvýšené únavě řidiče, stejně jako míhání stromů kolem projíždějícího vozidla. Stromořadí na vnitřní straně zatáčky také podstatně zhoršuje rozhled.

Stromořadí naopak dobře fungují ve městech. Pomáhají donutit šoféry sundat nohu z plynu. Stromy a keře podél silnic totiž významně ovlivňují periferní vidění motoristů. Pokud mají v zorném poli řadu stromů, instinktivně zpomalí. Stromořadí totiž cestu opticky zúží.

Škoda Rapid Spaceback

A čím je zeleň hustší, tím má řidič intenzivnější pocit, že stromy míjí rychleji a instinktivně ubere. Britové vymysleli na rychlíky za volanty ještě jeden fígl: vysazují stromy či keře šikmo k vozovce. Čím jste blíž tím jsou stromy blíž k silnici. To dává řidiči opět pocit, že přijíždí k obci velmi rychle a že ho příroda téměř obklopuje.

Před několika lety se kácení podél silnic dostalo na přetřes i v Česku. Ochranáři tehdy přinesli také své argumenty: stromořadí chrání motoristy i cyklisty před nárazy větru a v blízkosti obcí působí jako přirozená protihluková ochrana. Aleje hrají v krajině roli nejen jako estetický prvek, ale i jako životní prostor mnohých živočichů. Stromořadí také brání větrné erozi, pomáhají udržovat stabilnější hydrologický režim v krajině, která pak lépe reaguje na přívalové deště. A v zimě kmeny brání silnice před sněhem.



Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...



Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

Crashtest s 25procentním přesahem Jeepu Grand Cherokee

Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro...

Další z rubriky

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

Crashtest s 25procentním přesahem Jeepu Grand Cherokee

Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro...

Najdete na iDNES.cz