Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

aktualizováno 
Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s nádherným designem a mizernou technikou, jmenuje se Studebaker Avanti a byl to propadák. Tento k dokonalosti vyšperkovaný kousek je teď na prodej.

Legendární americký designér (ovšem narozený a pohřbený ve Francii) vlastně stál na počátku průmyslového designu jako samostatného oboru. Z jeho hlavy je taky třeba typická bílá bachratá lednice, která se stala symbolem kuchyní bohatnoucí Ameriky.

Loewy byl revolucionář designu a superstar své doby, navrhoval všechno, od známek po letadla, obchodní domy a orbitální stanice. Jeho dílem je logo cigaret Lucky Strike, ikonické autobusy Greyhound, design čerpacích stanic Shell, které se nám líbí ve starých amerických bijácích a taky Studebaker Avanti.

Studebaker Avanti

Svými tvary má k té lahvi coca-coly daleko, je to ale úžasný příklad skvělého designu. Hranaté kupé ze začátku šedesátých let vzniklo v pouhých pěti tisících exemplářích pro jednu z nejstarších (dnes už neexistujících) automobilek Ameriky.

Zrenovovaný kus v prvotřídním stavu s odvážnou barevnou kombinací smetanově bílé karoserie (vyrobené z laminátu) a pomerančového interiéru je teď na prodej za 73 500 dolarů, to jsou necelé dva miliony korun. Pod kapotou má osmiválcový small-block 4737 ccm osazený kompresorem Paxton, spojený se čtyřstupňovým manuálem.

Loewy si tehdy usmyslel, že příď kompletně zakryje, jenže žíznivé americké motory, které hltají vzduch a benzin po galonech, potřebují také dýchat, technici se s tím vyrovnali tak, že pod nárazník a pak i do něj vpasovali vstupy vzduchu.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Myšlenka postavit Avanti pochází od Sherwooda Egberta, který na začátku šedesátých let, hned po svém nástupu na post prezidenta značky snažící se osamoceně bojovat s giganty GM a Ford, začal přemýšlet o voze, jež by automobilku symbolizoval (podobně jako Chevrolet Corvette zviditelnil General Motors).

První koncept načrtnutý prý v letadle z Chicaga prý předal svým podřízeným už 37 dní po nástupu do funkce. Loewyho tým dostal na práci 40 dní. Loewy, Tom Kellogg, Bob Andrews a John Ebstein prý makali šestnáct hodin denně.

Fotogalerie

Pod nádhernou karoserií a parádně nadčasovým minimalistickým interiérem auta, které mělo konkurovat tehdy rodící se ikoně Fordu Mustang, je ovšem prašivé železo.

Technickým základem byl tehdy už desetiletý model Studebaker Lark Daytona z roku 1953. Tabulka s technickými údaji sice slibovala zrychlení na stovku za 8 sekund a maximální rychlost 240 km/h, jenže když se silnice zakroutila, bylo Avanti v úzkých. Na silnici prý plavalo jak bárka, takže mělo ke sportovním výkonům, které sliboval úchvatný design, daleko.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Výroba tedy trvala jen dva roky (1962-63) a byla vlastně labutí písní automobilky, která skončila s produkcí aut v roce 1967. Loewyho Avanti se tak do snů milovníků aut nedostalo. Ti, kdo se na auta rádi také dívají, z něj ale dodnes mají zástavu srdce.

Na druhou stranu, na základech nedokončených kupé vzniklo několik dalších variací pod značkou Avanti Motor Company, kterou založili bývalí dealeři Studebakeru. Automobilka šla z ruky do ruky a vyráběla v jednotkách kusů různě upravovaná avanti až do roku 2006, kdy ze za ní zavřela voda v mexickém Cancúnu, když jejího majitele Michaela E. Kellyho sebrala pollicie kvůli podvodům podle Ponziho schématu (pyramidové schéma).




Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

První Demon je v Česku: 852 koní ho staví na zadní, stovka za 2,3 sekundy

Dodge Challenger Demon

Nejšílenější muscle car současnosti dorazil do České republiky. První tuzemský exemplář osmisetkoňové bestie Dodge...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Ojetý Peugeot 307 je průšvihář, je však za dobrou cenu a má levné díly

Peugeot 307

Třistasedmička není zrovna vzorňák, dokáže potrápit řadou závad. Přesto se na trhu s ojetými vozy těší značnému zájmu....

Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let

Ford Focus první generace

Letos je to právě 20 let, co se objevil první Ford Focus, ve své době zcela převratné auto, které navzdory...

Autofotka týdne: První porsche pro čtyři stavěli ve Švýcarsku

Beutler Porsche

Jmenuje se Beutler Porsche, že jste o něm nikdy neslyšeli? Taky jich vzniklo jen osmadvacet, do dneška prý přežily jen...

Najdete na iDNES.cz