Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studie Saabu: kombi, hatchback či SUV

  18:11aktualizováno  18:11
Vyznavačům strohé severské krásy se před stánkem Saabu na autosalonu ve Frankfurtu zatajil dech. K vidění totiž byl nejnovější koncept automobilky 9-3 Sport Hatch. Výrobce ze země trollů studií naznačil ambice vstoupit do segmentu vozů kombinujících karosářské varianty. Tentokrát jako netradiční symbioza kombíku a hatchbacku, okořeněná výrazem kategorie SUV.
Saab 9-3 Sport Hatch zezadu

Saab 9-3 Sport Hatch zezadu - Studie navazuje na designérský styl loňské studie mohutného kupé 9-3X, střízlivější vzhled pak dodal sériový sedan 9-3. | foto: Saab

Přestože má sport hatch pět dveří, v interiéru motorista nalezne pouze čtyři místa. Studie má být jakousi předzvěstí vozu, doplňujícího stávající řadu Saabů 9-3, která nyní obsahuje pouze sedan a kabriolet.

Hlavním cílem švédské automobilky bylo postavit vůz kombi, který najde uplatnění ve střední  třídě. Má být alternativou ke klasickým hatchbackům, další devizou by měl být rozměrný a "chytrý" zavazadelník.

Studie navazuje na designérský směr nastolený loňskou studií mohutného kupé 9-3X, střízlivější  ingredience pak dodal sériový sedan 9-3. Studie sport hatch však není jen obyčejným kombíkem, nebo chcete-li hatchbackem. Svému případnému majiteli by měla nabídnout více. Zajímavým doplňkem je například nosič kol na zadní hraně střechy. Designéři Saabu došli k tomu, že  nejvýhodnější pro přepravu kol je horizontální (vzpřímená) pozice. K vhodnému uložení jim překáželo jen přední kolo, pro ně jsou v kufru přichystány speciální úchyty.

Za hi-tech exteriérem nezaostává ani interiér. Při jeho navrhování si stylisté vzali to nejlepší z  klasických Saabů. Na středovém tunelu najdeme klasický startovací knoflík - prvky přístrojové desky odkazují na "letecké geny" automobilky.

Na volantu lze najít ovládání audiosoustavy, telefonu a automatické převodovky. Na vrcholu řadící páky je ovladač, pomocí kterého řidič obsluhuje v menu sterea, GPS navigace a klimatizace.

Pod kapotou čeká přeplňovaný hliníkový dvoulitr, řidič má k dispozici dávající výkon  250 koní (184 kW). Motor pohánějící kola přední nápravy vychází ze stávajících motorů, švědští inženýři  jej ale "trochu" vylepšili. Agregát dostal inovovaný systém variabilního ovládání ventilů, který by měl  až o pět procent snížit spotřebu a zároveň vylepšit průběh točivého momentu - zejména při nízkých  otáčkách.

Další inovací, která po "vyzkoušení" na konceptu sport hatch pravděpodobně půjde do sériové výroby je  "dvoukanálový" turbokompresor. Proud vzduchu, který roztáčí turbínu, je rozdělen do dvou proudů, tím má  být dosaženo lepšího využití energie. Extrémně lehká turbína je vyrobená ze slitiny hliníku a titanu. Pro zvídavé poznámka: stejně jako u sedanu je turbokompresor (pracující s tlakem 1,2 baru) umístěný za motorem, chlazení obstarává voda.
 
Automatická převodovka Sensotronic + 2 toho také neumí málo - jejích pět stupňů předává výkon dvoulitru na atraktivní dvacetipalcová kola. Řidič může zvolit buď komfortní, nebo sportovnější způsob řazení.  Druhý z nich - "pseudosekvenční", umožňuje pomocí řadicí páky, případně tlačítky na volantu řadit. Největší lahůdka se však projeví při nastaveném automatickém modu, teprve pak je totiž odhaleno  tajemství čísla +2 v pojmenováíní převodovky. Mezi 2, 3 a 4 stupeň totiž "přibudou" další dva převodové stupně. Díky nim je efektivněji nakládáno s výkonem motoru a především, díky plynulejšímu řazení je též zajištěn vyšší komfort jízdy.
 
Zadní náprava typu multi-link disponuje též jednou technickou lahůdkou v podobě konstrukce ReAxs. Ta zajišťuje nucené "natáčení" kol. Při průjezdu zatáčkou se obě díky konstrukci nápravy zadní kola sama o  několik setin stupně natočí v opačném směru než kola přední. Zavěšení Saab ReAxs dynamicky ovládá zadní nápravu v závislosti na zatížení zadní nápravy a poloměru zatáčky (její křivosti). Díky tomu je  jízda se sport hatchem jistější a bezpečnější. Konstrukce snižuje nedotáčivost vozu, "řezání" zatáček je pak se Saabem požitek.

Saab 9-3 Sport Hatch je prozatím nejnovějším vývojovým článkem ve vývojové ofenzívě švédské automobilky. Na předloňském autosalonu ve Frankfurtu mohlo publikum obdivovat studii 9X. Minulý rok přišel zmiňovaný 9-3X, na podzim pak následoval sériový sport sedan 9-3.  Posledním sériovým přírůstkem modelové řady je kabriolet "devět-trojky". Na příští léto se pak těší američtí obdivovatelé Saabů, kdy by tam měl mít premiéru Saab 9-2 s pohonem čytř kol, na kterém Švédové spolupracují se Subaru.

Saab 9-3 Sport Hatch v číslech:

Motor
Typ přeplňovaný, zážehový 
Objem (l) 2,0
Počet ventilů 16
Max. výkon (kw/k) 184/250 při 5 500 ot./min
Max. kroutící moment (Nm) 350 při 2 500 ot./min
Vstřikování Saab Tronic 8, přímé vstřikování, variabilní časování ventilů
Turbodmychadlo dvoukanálová komora turbiny (twin-scroll), max. tlak 1,2 baru
Uložení motoru vpředu
Podvozek
Hnaná náprava přední
Řízení hřebenové s posilovačem
Přední náprava typu McPherson, plynové tlumiče
Zadní náprava nezávislé 4 bodové zavěšení (4-link), plynové tlumiče, konstrukce ReAxs - nucené natáčení kol
Přední brzdy 378 mm průměr, kotoučové, 4 pístkové třmeny
Zadní brzdy 328 mm průměr, kotoučové, 2 pístkové třmeny
Disky kol 20 x 8,5 palce
Pneumatiky 245/40 R20
Hmotnost (kg) 1580
Rozměry
Délka (mm) 4 659
Šířka (mm) 1 801
Výška (mm) 1 547
Rozvor (mm) 2 700
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 580 / 1 566
Zavazadelník
Základní objem (l) 410 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku
Sklopená zadní sedadla (l) 1 350 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku
Výkony
Maximální rychlost (km/h) 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,1







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.