Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna

aktualizováno 
Řada německých měst, která bojuje s emisemi a nedýchatelným ovzduším, zavedla do center plošně sníženou rychlost 30 kilometrů v hodině. Nová studie německého automotoklubu ADAC však ukázala, že taková opatření jsou k ničemu: snížení rychlosti z 50 na 30 kilometrů v hodině emise nesníží.
Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto

Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto | foto: Reuters

Spolehlivě pomůžou jen moderní technologie a alternativní pohony.

Německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. A vychází z toho jasná zpráva: pouhé snížení rychlosti z padesátky na třicítku centra německých a rakouských měst nespasí. Snížená rychlost nesnížila emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Ze studie vyplývá, že i v případě dieselových motorů se dá dosáhnout nízkých exhalací škodlivých oxidů dusíku. Zásadním předpokladem je ale použití moderních technologií, ne nízká rychlost.

Tlak na snížení emisí v některých zvláště exponovaných německých městech stále roste. Mnohá města čelí stížnostem obyvatel (více čtete zde), Německo se proto snaží splnit limity Evropské unie a přichází s různými cestami, jak znečištění ve velkoměstech snížit. Podle ADACu jsou však nové možnosti, jak vyčistit ovzduší v centrech velkoměst, v současné době vyčerpány. „Za rozumné cesty považujeme inteligentní dopravní systémy a vytváření zelených vln,“ doporučují odborníci.

Sankce nepomohou

Už studie z roku 2013, kterou provedla Technická univerzita v Mnichově, prokázala, že plynulejší doprava znamená snížení emisí NOx až o 30 %.

Na tahu jsou ale v první řadě výrobci automobilů. Produkce škodlivin by se totiž měla především omezit u jejich zdroje, u auta. ADAC tedy apeluje na širší zavedení moderních technologií čištění výfukových plynů, jakými jsou SCR katalyzátory u vznětových motorů a alternativní typy pohonu. Podobné nástroje dokážou snížit emise až o 90 %.

Další cesty kontroly emisí, včetně zpřísnění emisních zón ve velkoměstech, jsou podle německého automotoklubu jen málo účelné. „Je jedině dobře, že spolkové ministerstvo dopravy odložilo zavedení modré emisní plakety pro vozy splňující normu Euro 6. Pokuty a omezení k ničemu nevedou. Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Dieselgate snížila v ČR prodej nových dieselů, u ojetin zájem nepolevuje

Turbodiesel řady EA 189

Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz