Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpomalit z 50 na 30 vzduch ve městech nevyčistí, lepší je zelená vlna

aktualizováno 
Řada německých měst, která bojuje s emisemi a nedýchatelným ovzduším, zavedla do center plošně sníženou rychlost 30 kilometrů v hodině. Nová studie německého automotoklubu ADAC však ukázala, že taková opatření jsou k ničemu: snížení rychlosti z 50 na 30 kilometrů v hodině emise nesníží.
Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto

Sankce jsou k ničemu, emise je třeba regulovat hned u zdroje, tvrdí ADAC. Ilustrační foto | foto: Reuters

Spolehlivě pomůžou jen moderní technologie a alternativní pohony.

Německý autoklub ADAC zpracoval studii, ve které měřil emise aut s různými motory. A vychází z toho jasná zpráva: pouhé snížení rychlosti z padesátky na třicítku centra německých a rakouských měst nespasí. Snížená rychlost nesnížila emise oxidu dusíku ani oxidu uhličitého. „Zavedení rychlostního limitu 30 kilometrů v hodině v centrech měst nevede ke zlepšení kvality ovzduší a není proto vhodným trvalým řešením,“ uvedl mluvčí ADAC Andreas Hölzel.

Ze studie vyplývá, že i v případě dieselových motorů se dá dosáhnout nízkých exhalací škodlivých oxidů dusíku. Zásadním předpokladem je ale použití moderních technologií, ne nízká rychlost.

Tlak na snížení emisí v některých zvláště exponovaných německých městech stále roste. Mnohá města čelí stížnostem obyvatel (více čtete zde), Německo se proto snaží splnit limity Evropské unie a přichází s různými cestami, jak znečištění ve velkoměstech snížit. Podle ADACu jsou však nové možnosti, jak vyčistit ovzduší v centrech velkoměst, v současné době vyčerpány. „Za rozumné cesty považujeme inteligentní dopravní systémy a vytváření zelených vln,“ doporučují odborníci.

Sankce nepomohou

Už studie z roku 2013, kterou provedla Technická univerzita v Mnichově, prokázala, že plynulejší doprava znamená snížení emisí NOx až o 30 %.

Na tahu jsou ale v první řadě výrobci automobilů. Produkce škodlivin by se totiž měla především omezit u jejich zdroje, u auta. ADAC tedy apeluje na širší zavedení moderních technologií čištění výfukových plynů, jakými jsou SCR katalyzátory u vznětových motorů a alternativní typy pohonu. Podobné nástroje dokážou snížit emise až o 90 %.

Další cesty kontroly emisí, včetně zpřísnění emisních zón ve velkoměstech, jsou podle německého automotoklubu jen málo účelné. „Je jedině dobře, že spolkové ministerstvo dopravy odložilo zavedení modré emisní plakety pro vozy splňující normu Euro 6. Pokuty a omezení k ničemu nevedou. Pokud chceme zlepšit kvalitu vzduchu v našich městech, musíme se zabývat především systémovými změnami, které zahrnují třeba inteligentní řízení dopravy,“ uzavírá zprávu ADACu jeho viceprezident pro dopravu Ulrich Klaus Becker.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.