Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stupačková kuchařka: když je asfalt blízko, varuje motorkáře policajt

aktualizováno 
Na každé motorce je to jedna z nejzákladnějších součástek. Není ani tak obyčejná, jako samozřejmá. Při nasedání na motorku si její přítomnost ani neuvědomujeme, její zrada však znamená téměř jistou zkázu. Buď motocyklu, nebo přímo na vašem těle.

Různých stylů motorek existuje hodně. Stupaček ale ještě stokrát víc. Stejně jako stroje, na kterých jsou instalovány, mají různý výraz a svými tvary posílají svému okolí jasný vzkaz o svém poslání na tomto světě.

Samostatnou kapitolou a opravdovou šlechtou mezi zařízeními sloužícími pro spočinutí nohou pilota motocyklu jsou stupačky závodní. Ve valné většině se jedná o technické unikáty snoubící v sobě střídmost, maximální odolnost, lehkost a především stoprocentní spolehlivost.

Fotogalerie

U turistického stroje znamená selhání odřené plasty a maximálně nějaký ten šrám na jezdci. Při zradě stupačky u závodního biku jde o život.

Stupačkové sety na sportovní i závodní motocykly si jejich piloti pořizují hlavně z toho důvodu, že sériové nenabízí žádné možnosti nastavení a vůbec nezohledňují například velikost nohy nebo vzrůst jezdce.

Zakázkově vyráběné stupačky například nabízejí od třech do dvanácti poloh různého umístění nohy a tím i změnu posazu na motocyklu. Pomineme-li estetickou odlišnost takovéhoto precizně frézovaného produktu od originálu, tak v neposlední řadě, pokud jsou z kvalitního materiálu, mohou zabránit v případě pádu většímu poškození rámu a jiných částí motocyklu. Fungují zároveň jako velmi pevná konzole, která odděluje jezdce od asfaltu.

„Použité materiály jsou velmi důležité. Laciné, dobře vypadající stupačky asijské provenience nesplňují účel v zásadní věci a tou je naprostá kontrola ve vztahu motocykl-nohy. Stupačky se vlní a závodník má pocit, že motocykl takzvaně plave,“ vysvětluje Pavel Kuzma, majitel společnosti PP Tuning, která se zabývá zakázkovou výrobou prémiových závodních přepákování. A protože v krizi nekvalitní výrobky opustí stroj jako první a nepomohou při pádu.

Tuzemský výrobce proto používá kalený materiál, s označením 7075 T6, který patří k nejtvrdší slitině hliníku, jakou lze sehnat. Má pevnostní vlastnosti oceli, ale váhu hliníku. Jedná se o materiál používaný v leteckém průmyslu. Není tajemstvím, že jeho producentem je Rusko. „Páčky bývají vždy osazeny ložisky a povrch materiálu kryje tvrdý elox, což je úprava materiálu, která vzniká při minusových teplotách a utvoří na povrchu i uvnitř materiálu vrstvu, která chrání a zpevňuje a celou sestavu ještě zhutní,“ odkrývá část tajemství Pavel Kuzma.

Pohoda při práci

Baculaté cruisery a choppery nabízejí svým jezdcům a nezřídka i spolujezdcům komfort rozlehlých ploten s divokými dekory ve tvaru plamenů, orlů, umrlčích lebek nebo kostěných pařátů. Materiálem se tady nešetří a na nějaké to deko se nehledí.

Pohodlné stupačky řidiče jsou pochopitelně odpružené. Kdo chce, může řadit...

Plocha sloužící ke spočinutí chodidla bývá nezřídka samostatně odpružená a stupačky jezdce bývají doplněny o důmyslné systémy přepákování, zajišťujícímu obsluhu řadící páky a zadní brzdy v drtivé většině směrem vpřed, kam až nohy dosáhnou. Když levá noha dokončí svou práci a zařadí odpovídající rychlostní stupeň, nalezne odpočinek na stupačkách instalovaných třeba na padacích rámech a umožní tak jezdci si na mašině téměř lehnout.

Železo do bahna

Protipól luxusních přistávacích ploch pro boty tvoří stupačky pro motokros a ostatní terénní disciplíny. Zpravidla se jedná o úspornou „ohrádku“ se zubatou horní hranou sloužící k fixaci boty v extrémních podmínkách. Otvory ve stupačce odpadává bahno a další nečistoty nabalené na podrážku.

Ovladatelnost Husqvaren je perfektní.

Ve standardním provedení bývají tyto stupačky železné. Jediným výstřelkem může být masivní dural, zatímco mistrovské mašiny používají vznešený titan. Terénní stroje sloužící k expedičním účelům a mají za úkol dopravit jezdce i s nákladem tisíce kilometrů zpevněnými i nezpevněnými cestami, mívají centrální část stupaček vyplněnu gumou, která přeci jenom částečně tlumí vibrace mašiny přenášené do nohou.

Výlet s policajtem

Turistické motorky jsou ve valné většině nastrojeny macatými celogumovými válečky, poskytujícími dostatek pohodlí pro nohy i na delší cestě, ale v případě, že se jezdec „utrhne“ do sportovního výkonu, dokáží poskytnout i zdání sportovního zážitku. Pokud se taková stupačka projede v hlubokém náklonu po asfaltu, probrousí se na svobodu jejich kovové jádro.

Aby k takovým situacím docházelo co nejméně, jsou stupačky moderních motocyklů velmi často vybaveny hlásiči náklonu, řečenými „policajti“. Jejich úlohou je za cenu vlastního opotřebení varovat řidiče, že silnice je nablízku a motocyklové opojení hlubokým náklonem nalezlo své limity.

Stupačky moderních motocyklů jsou velmi často vybaveny hlásiči náklonu,...

Hlásiče náklonu jsou snadno nahraditelné a mnozí jezdci díky nim zdobí svou jízdu proudy jisker odletujícími v utažených zatáčkách. Jindy zase zlověstným nečekaným škrábnutím o vozovku škodolibě postraší přihlížející chodce. Ani agresivnější zásah nerovnosti do hlásiče však neznamená ztrátu stability mašiny v náklonu. Když je nejhůře, policajt motorku prostě bez rozloučení opustí.

Až tedy zase opojeni klikatými zatáčkami protáhnete hlásiče náklonu po asfaltu nebo jen tak usednete na mašinu a natáhnete si nohy, buďte ujištěni, že ne jenom nad konstrukcí motoru nebo převodovky tráví vývojáři dlouhé hodiny nad rýsovacím prknem a dobrá stupačka může v krizi zachránit víc než škrábanec na podrážce.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.