Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

aktualizováno 
Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani čtyři roky. Stuttgart je přitom domovem hned dvou německých automobilek - Mercedesu a Porsche.

V Zuffenhausenu, což je předměstí Stuttgartu, sídlí slavná značka Porsche. Automobilka specializovaná na sportovní vozy má v nabídce i dieselové varianty svých modelů. | foto: Porsche

Od začátku roku 2017 byla ve Stuttgartu smogová situace vyhlášena po 30 dní (a to jsme na začátku třetího měsíce). Celá situace dělá vrásky místní zemské vládě, které za přílišné překročení imisních limitů pevných částic a oxidů dusíku hrozí Evropská unie vysokými pokutami a místní správní soud jí na popud ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe přikázal přijít do konce února s opatřeními, která znečištění vzduchu omezí.

Zatímco loni tak vláda jen prosila majitele naftových aut, aby zůstali doma a do práce jeli hromadnou dopravou, již za rok to řidičům vozů, které nesplňují nejnovější emisní normu Euro 6, rovnou zakáže. Nejnovější euronorma přitom platí od září 2014, řeč je tedy o v současné době maximálně 2,5letých vozech. Ze 107 tisíc dieselových aut, která jsou ve Stuttgartu přihlášena, jich příslušné limity plní necelá třetina. Vláda však plánuje udělit určité výjimky, např. vozům zásobování. Zákaz také nebude platit v celém Stuttgartu, ale v částech Stuttgarter Talkessel, Feuerbach a v některých oblastech Zuffenhausenu.

Nutno podotknout, že ve Stuttgartu platí od roku 2008 nízkoemisní zóna, do níž v současnosti smí jen dieselová auta s Euro 4 (se zelenou plaketou), tedy ta, jež jsou standardně vybavena filtrem pevných částic. Podobné opatření však evidentně nestačí ani v dalších městech, která podobná omezení již dříve zavedla.

Itenzivněji se proto hovoří o zavedení tzv. modré plakety, kterou by dostaly jen vozy s Euro 6. Sám spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt ovšem chce, aby tato plaketa povolovala vjezd do měst jen v případě smogové situace. Mluví se také o tom, že by „modré zóny“ byly jen součástí větších zón, do nichž by se smělo i se zelenou plaketou.

Na každý pád však podobná opatření hrozí i v dalších městech. Od roku 2015 vede EU řízení proti Německu za přílišné znečištění vzduchu, a i když v té době vypadaly podobně drsné zákazy nemyslitelně, po propuknutí aféry Dieselgate s nimi pravděpodobně budeme muset počítat. Na podzim 2017 bude o podobných opatřeních rozhodovat Düsseldorf a mluví se o nich také v Mnichově. Opatření proti starším dieselům zavádí i další evropská města, například Paříž nebo Oslo.

Otázkou ovšem zůstává, jestli podobná nařízení skutečně pomohou čistému vzduchu ve městech. V případě oxidů dusíku jsou v reálném provozu u velké části moderních aut splňujících Euro 6 limity dané normou stejně výrazně překračovány. Ukazují to testy ekologických organizací i renomovaného motoristického magazínu Auto Motor und Sport.

Autoři:




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.