Impreza se nečekaně vrátila do Evropy. Už jsme s ní jeli

Subaru za pár let přestavělo svojí evropskou nabídku, dnes o sobě hrdě říká, že je to značka SUV. Pravda, jezdí stále náramně i když mají zvýšený podvozek, ale stejně je nejslavnějším modelem impreza, to je dnes pohledný hatchback, který se obejde bez outdoorové výbavy. A to nejdůležitější - pohon všech kol - samozřejmě má.

Letos je to pětadvacet let, co se představila její první generace, od té doby vyrobili dva a půl milionu imprez a v Evropě z toho prodali čtvrtmilion. Před čtyřmi roky stáhla značka její předposlední - čtvrtou - generaci z Evropy s tím, že už se sem nevrátí. 

Jenže zrovna management Subaru je známý svým neotřele japonským přístupem. Do toho mají automobilky těžkou hlavu z ekonorem, a tak je každé prodané auto, které snižuje flotilový průměr škodlivin, vítané. Impreza je tedy zpátky v Evropě. Rozhodlo se to vlastně ze dne na den někdy letos na jaře a teď už jsou první auta v republice. A jsou na půl roku dopředu vyprodaná.

Subaru Impreza v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4460 x 1775 x 1480 x 2670
  • objem kufru: 385 litrů
  • motory: benzinové atmosferické čtyřválce boxer
    *1995 ccm, 115 kW/156 k, 196 Nm
    *1600 ccm, 84 kW/114 k, 150 Nm
  • základní cena (odhad): 560 tisíc korun

Modrá impreza na zlatých kolech, s velkým křídlem na zádi a nadšeným řidičem za volantem, to je automobilová ikona přelomu tisíciletí. Nová generace je už stejně jako ta předcházející hatchback. Stojí na úplně nové platformě Subaru, 95 procent dílů bylo přepracováno. Oproti předchůdci má hlavně mnohem tužší karoserii (v některých parametrech až o sto procent). To znamená, že je superbezpečná, z japonských crashtestů si odvezla nejlepší hodnocení v jejich historii. Při stavbě se konstruktéři zaměřili nejen na pevnost, ale taky na tlumení vibrací. V podlaze je třeba kvůli tomu devět metrů speciální hmoty.

Subaru Impreza
Subaru Impreza

Subaru hlavně zdobí jízdní vlastnosti a platí to i o nové impreze. Podvozek je skvěle čitelný, konstruktéři vedení Masahiko Inouem si dali záležet na řízení, aby bylo velmi rychlé, dokonale přesné a delikátní. Je to klasické subaru: nenuceně letíte okreskou, táhlé oblouky profrčíte, ani si neuvědomíte, že jedete o polovinu rychleji než ostatní. A k tomu je auto klidné, pohodlné, žádné drncání ani lomoz od kol, zásluhu na tom má pečlivé ladění, dobré tlumiče a taky nízké těžiště dané plochým motorem (boxer) pod kapotou.

Specialitou, která je velmi náročná hlavně technologicky ve výrobě, je uchycení stabilizátoru zadní nápravy přímo do karoserie, což výrazně omezuje její houpání (oproti předchůdcům až o polovinu). Obratnosti v zatáčkách ještě pomáhá vektorování točivého momentu pomocí přibrzďování vnitřních kol. Jediné, co z jízdních disciplín impreze vytknout, je občas nečekaný hluk při vyšších rychlostech, mísí se v něm aerodynamické ruchy se zvuky od podběhů kol.

Pro Evropana uvyklého na řidičskou nirvánu pod vlajkou imprezy je potud všechno jak má být. Pohon všech kol je samozřejmostí, autu dává ohromující suverenitu i dravost. I motory starosvětsky zůstávající u benzinu a atmosferického plnění jsou v pořádku. Zádrhel je ale v dalším článku pohonného řetězce - variátorovém automatu, který je pro pátou imprezu jedinou volbou. 

Musíte se s ním prostě naučit žít. Do větších subaru automat nakonec zákazníci stejně objednávali a po manuálu vzdechl jeden ze sta. Jenže impreza je přeci jen menší a jinak zaměřená. A variátor její chuť do života notně otupí. V kombinaci s přímovstřikovým dvoulitrovým benziňákem ještě umí skokově řadit mezi pevně navolenými převodovými poměry, takže se chování přiblíží jízdě s konvenčními automaty (nejvíc to převodovku nebaví ve vracečkách, tam ji nepřesvědčíte ani manuálním řazením pádly pod volantem), s šestnáctistovkou to je ale hlavně jekot a marnost.

Subaru Impreza

Ve větším Subaru  Levorg, kde je stejný variátor spojený s přeplňovanou jedna-šestkou, to všechno funguje o dost líp. Turbo dolující z šestnáctistovky 170 koní dává autu říz. 

Jenže dva atmosferické benzinové čtyřválce (nafta se z evropských subaru vytratí v září 2018, v roce 2019 za ní do  nabídky nastoupí hybrid), které jsou pro imprezu jedinou nabídkou, jsou s ním poloviční.

Suma sumárum, při hladké, svižné jízdě zatáčka nezatáčka to impreze jde, jak se na subaru sluší, jen nesmíte chtít nějak zhurta měnit jízdní režim. A s šestnáctistovkou, byť má 114 koní, to chce při předjíždění taky dost odvahy a plánování

S jedna-šestkou je svižná jízda za deset litrů, tak to u subaru bylo a je. Dvoulitr je o něco žíznivější, ale impreza s ním o pořádný kus ožije. S ním už se impreze dá vnutit ostřejší jízdní styl, který k Subaru paří. I tak platí, že podvozek je jednoznačně předaleko před motorem.

Ostré linky, skvělý výhled

Zvenčí je to typické subaru dneška, agresivní, ostře řezané. I na pohled je to kus auta - na délku má 446 centimetrů. Hatchbacková silueta je trochu kombíkově protažená, takže kromě prostorné kabiny zbylo místo na nečekaně velký kufr, který je taky příjemně široký. Subarovskou klasikou je, že jí kryje kufr, to se u hatchbacků nevídá.

Vynikající je výhled ven, na tom si dávají u Subaru hodně záležet, přední sloupky jsou navržené tak, že řidiči zaclánějí jen minimálně. Ze stejného důvodu také konstruktéři trvají na zrcátku na nožce oproti řešení v předním dolním rohu bočního okna.

Sedadla vypadají parádně, jsou velká, takže pojmou i vypaseného Evropana, jen když si připlatíte za kožené čalounění, budete v nich při dovádění v zatáčkách trochu „plavat“. Středový panel spojující přístrojovku se středovým tunelem je docela široký, takže některé postavy o něj mohou mít otlačené koleno.

Přístrojovka vypadá k světu, vše důležité obsluhují mechanické ovladače, infotainment je jak doba volí dotykový s velkým displejem vévodícím středovému panelu. Klimatizace se dá ovládat poslepu.

Do prodeje vstoupí impreza oficiálně za pár dní. Ceny jsou zatím tajné, odhady se točí kolem startovacích 560 tisíc za provedení s šestnáctistovkou, dvoulitr bude spojen s vyššími výbavovými stupni. Ve srovnatelné konfiguraci bude za lepší motor příplatek kolem padesáti tisíc. Pokud se vám protočily panenky, vzpomeňte, že je to auto s pohonem všech kol, automatem a bohatou výbavou už v základním provedení. V „základu“ bude systém EyeSight, u kterého kamery u vnitřního zpětného zrcátka sledují cestu a obsluhují celou armádu jízdních asistentů, včetně adaptivního tempomatu. Pokud konkurence vůbec „čtyřkolku“ nabídne, budou ceny po dorovnání výbav velmi podobné.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...