Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Subaru Impreza: dříč v nenápadném kabátě

  9:19aktualizováno  9:19
24. 1. 2001 - Je tu zima - čas cestování v komplikovaných podmínkách a do zasněžených hor, prostě doba automobilů s pohonem všech čtyř kol. Jejich výčet by nejeden tuctový motorista možná jen s obtížemi dával dohromady, ovšem ti, kdož to potřebují, dobře vědí, že ke špičce mezi "čtyřkolkami" patří značka Subaru.
Subaru Impreza

Subaru Impreza | foto: Foto - AAA Auto Praha

A z její reprezentace zvlášť model Impreza, který byl základem speciálů proslavených v automobilových rallye. Subaru Impreza jezdí světem od roku 1992, a jestliže hlavně v USA a konečně i v motoristicky vyspělé západní Evropě - hlavně ve Švýcarsku - je mnohem populárnější než v Česku, lze to přičíst na vrub okolnosti, že jako nový je pro většinu zdejších lidí příliš drahý: kolem 800 tisíc korun stojí ve dvoulitrové verzi a přes milion se dává za dvoulitrový model turbo. Za takové peníze si většina motoristů přece jen představuje něco známějšího, komfortnějšího, evropského... Imprezu tak kupují z drtivé většiny tradiční vyznavači značky.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Subaru Impreza 
můžete koupit na www.automodul.cz

Jiná je situace na trhu ojetin, kde se Subaru Impreza dostal do mezí v Česku reálných: například exemplář z nejstarších - z roku 1993 - lze pořídit za 150 tisíc a deset tisíc korun se připlácí za verzi kombi. Dražší však jsou vozy druhé generace, kterou přinesl rok 1997. Stojí od 250 tisíc korun výš. "To ovšem platí jen v případech, že se jedná o celkově kvalitní kus. U automobilů se špatnou historií - třeba havarovaných, dovezených z ciziny a postrádajících servisní knížku - cena prudce letí dolů," upřesňuje Aleš Kužel z AAA Auto Praha.

Varování před auty komplikovaně opravenými či jinak záhadnými je podtrženo faktem, že dokonce dvě třetiny z reprezentantů značky Subaru evidovaných v Česku se do země dostaly - často právě po haváriích - jako starší z ciziny. Největší předností Subaru Impreza jsou vskutku mimořádné jízdní vlastnosti, které z auta šedivé vizáže udělají krále na komplikovaných silnicích či na horách. Motory boxer mají ve srovnání s klasikou "jiný" zvuk a hůř nesou horší zacházení za studena. "V takovém případě odcházejí klikové hřídele třeba už po padesáti tisících kilometrů, ovšem na druhé straně jsem viděl auta, která byla po solidním zacházení po třech i čtyřech stovkách tisíc kilometrů v dobré kondici," doplňuje Aleš Kužel. "Při zájmu o ojetinu je tedy účast odborníka důležitější než u většiny jiných automobilů."

K dalším nevýhodám automobilů značky Subaru obecně patří drahý a hůř dostupný servis, drahé jsou i náhradní díly, které navíc mají málo - ve srovnání s rozšířenějšími auty - ekvivalentů z levnější druhovýroby. U staršího modelu udiví - při vzpomínce na pořizovací cenu kdysi nového auta - poměrně skromný interiér, velmi konzervativní je design. Dál je třeba počítat s vyšší - osmi až desetilitrovou - spotřebou i při klidnějším ježdění.

Odborníci konstatují, že pohon 4x4 je u Subaru opravdu kvalitní a až na výjimky slouží po celou životnost vozu. Nicméně i tak by ho měl u jetého kusu posoudit odborník. A navíc: jestliže se designem šedivý starší subaru kupuje obvykle jako kvalitní "čtyřkolka", tak by skutečně pohon všech čtyř kol měl mít. To ale není v případě zmíněného modelu automatické. Vůz, který si motoristé tradičně spojují s pohonem 4x4, se totiž v omezeném množství vyráběl s hnanou pouze přední nápravou pro USA, odkud se takové ojetiny dostaly i do Česka. Pozor na ně.

Subaru Impreza jezdí s motory 1.6, 1.8, 2.0 a 2.0 turbo s výkony od 66 do 206 kilowattů (90 až 280 koní). "Z vozů první generace doporučuji průměrnému řidiči vůz s motorem 1.8, z druhé generace plně vyhoví už agregát 1.6," konstatuje Aleš Kužel. Na trhu jsou také americké verze 2.2 a 2.5 i v kombi s pneumatickým přizvedáváním světlé výšky.

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Subaru Impreza 1.8 ročníku 1993 stojí zhruba 150 tisíc korun a největší konkurenci mu ze stejně starých "čtyřkolek" tvoří například Audi 80 quattro 2.0 za 160 tisíc, Volkswagen Golf III 1.8 4x4 za 155 tisíc, Toyota Corolla 1.6 kombi 4x4 za 140 tisíc, Peugeot 405 2.0 4x4 za 130 tisíc, Opel Vectra 2.0 4x4 za 130 tisíc a Mitsubishi Galant 2.5 4x4 za 170 tisíc korun. "Z dané nabídky bych volil mezi Mitsubishi Galant 2.5 a právě Subaru Impreza," sděluje svůj názor Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "U prvního cením jízdní vlastnosti a na druhé straně se mi nelíbí hlavně větší spotřeba, zatímco u subaru by mě lákalo jeho předurčení ke sportovní jízdě, pověstná kvalita a nižší cena na trhu ojetin. Bral bych v úvahu i fakt, že auta Subaru prakticky nezajímají zloděje, zatímco o Audi 80 bych měl opravdový strach. Jinak ale audině nikdo neupře nevšední jízdní komfort, zřejmě největší z uvedených modelů. Volkswagen Golf 4x4 by mě určitě zajímal, ovšem ve verzi kombi a s motorem TDi, což už je ale po všech stránkách jiná kategorie. Naopak dobře vím, co bych si z uvedených aut nevybral: Opel Vectra 4x4, neboť bych musel dlouho a dlouho přemýšlet, abych si vzpomněl na exemplář, u kterého po 150 tisících kilometrech fungoval pohon všech čtyř kol. Lidé příliš nevěří ani kvalitě Peugeotů 405 4x4."

SUBARU IMPREZA

MINUSY

- vyšší cena i na trhu ojetin
- prudce klesá cena automobilů po těžkých haváriích a "bez minulosti"
- není populární v širokých motoristických kruzích
- značný propad cen nových vozů
- vyšší spotřeba benzinu
- drahý servis a náhradní díly
- nevýrazný design
- skromný interiér starších vozů
- motory boxer nesnášejí horší zacházení na studena
- méně trvanlivé tlumiče

PLUSY

- vynikající jízdní vlastnosti
- dovoluje sportovní jízdu
- bezpečnost, spolehlivost, trvanlivost, nenáročnost
- kvalitní pohon 4x4
- výdrž motorů při solidním zacházení
- šance pro řidiče, kteří se autem chtějí odlišit od davu
- pramalý zájem zlodějů


Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.