Subaru Libero je na pohled spíše legrační dodávčička. Dnes už pozapomenuté auto je však nečekaně talentovaný šplhavec. Majitele Kolínské boudy v Peci pod Sněžkou tedy napadlo, že by se s liberem vydrápal v zimě dál, kdyby auto postavil na pásy.
A protože je malé subaru relativně lehké, mohl použít pásy, na které přezouvají své stroje čtyřkolkáři. "Tento kousek je z roku 1996, má najeto jen 63 tisíc kilometrů. Všechno je původní," popisuje Ondřej Kašpar z autoservisu Montrago ze Svobody nad Úpou, který přestavbu provedl. Při přestavbě na pásy vypůjčené ze čtyřkolky Yamaha prošel podvozek kompletní přestavbou, měnily se tlumiče a pružiny, zesilovaly závěsy.
Kapesní zázrak
Subaru Sumo, Libero, Domingo (to jsou jména stejného pro různé trhy světa a mělo jich ještě víc) je klasickou asijskou minidodávkou své doby. Malá, úzká a vysoká stavba budí obavy ze stability, libero však dokazuje, že strach není na místě. Je to oblíbený dopravní prostředek dobrodruhů a jednoduchý pracovní nástroj horalů za pár korun.
"Do České republiky se oficiálně dováželo cca kolem roku 1998 za cenu zhruba 528 tisíc, většina těchto aut je ovšem dovezená z Rakouska, Německa nebo Švýcarska," uvádí internetová encyklopedie Wikipedia. V Německu pořídíte ojetinu za nějakých třicet tisíc, v Česku jich je na prodej jako šafránu.
Libero pohání tříválce s objemem 1,0 a později 1,2 litru vypůjčené od modelu Justy. Motor je u zadní nápravy, jeho nízké uložení pomáhá jízdním vlastnostem, drží totiž těžiště vozu dostatečně při zemi. Stojí za pozornost, že i přes kapesní rozměry může mít libero až šestimístnou kabinu.
Tříapůlmetrový busík s pohotovostní hmotností kolem tuny se nejvíce rozjede někam ke stodvacítce. Díky pohonu všech kol však dokáže neskutečné věci v terénu. Nebyla to ovšem permanentní čtyřkolka. Pohon přední nápravy se připínal stisknutím tlačítka na řadicí páce. Pohon všech kol byl určen vysloveně pro terénní práce, už kvůli chybějícímu mezinápravovému diferenciálu. Majitelé oceňují obratnost malého auta, ze kterého je skvělý výhled, a samozřejmě terénní schopnosti. Pro upřesnění: světlá výška podvozku je skoro 20 centimetrů.
Libero představilo Subaru v roce 1983 a ve výrobě vydrželo patnáct let. V roce 1993 prošlo modernizací, dostalo novou karoserii a namísto původního litrového motoru dvanáctistovku, u které původní karburátor nahradil systém vstřikování benzinu.