Subaru pije poprvé naftu. A moc mu chutná

Subaru se přiřítí k benzince a až si motor oddychne, sáhne jeho pilot po naftové pistoli... To není omyl! Vyzkoušeli jsme první naftový boxer na světě, který se objevil v osobáku. A samozřejmě je to také první nafťák značky Subaru.
Subaru Boxer Diesel

Subaru Boxer Diesel | foto: Subaru

Už jen málo automobilek odolává volání Evropanů po turbodieselových motorech. Jeden z výrobců, který stojí tak trochu mimo všechny ostatní, se taky rozhodl netankovat pouze benzin. A - nalijme si čisté nafty - postavil motor, který mu může zavedená konkurence závidět.

Subaru si tak dalo k letošním padesátinám dárek. Cesta k nafťáku byla ale docela klikatá. Když už se Subaru vzdalo bezrámových dveří (impreza, forester) a chystá i vlastní modely s pouze jednou poháněnou nápravou (předokolka imprezy a prozatím bezejmenný sporťák s pohonem zadní nápravy), trvá alespoň na tom, že pod kapotou musí bít boxer.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Subaru můžete koupit na www.automodul.cz

Ležatý nafťák s protiběžnými písty ale nikdo jiný nenabízí, japonská automobilka patřící pod koncern Fuji Heavy Industries tedy nemohla vyrazit na nákupy ke konkurenci, ale musela si motor vyvinout sama.

Čekání se vyplatilo
Po dlouhém čekání a slibech je nafťák konečně tady. Dlouho se laborovalo se samotným objemem motoru, měl to být dvouapůllitr, pak měl mít 2,2 litru, ale nakonec postavili motoráři se znakem souhvězdí Plejád 150koňový dvoulitr s maximem kroutícího momentu na 350 newtonmetrech. Sice není nejvýkonnější a nejsilnější ze všech, ale čísla neřeknou nic, dokud ho nezkusíte.

Subaru Boxer Diesel

Konkurence, která na nafťácích staví svůj úspěch, by se mohla v některých ohledech lecčemu přiučit.

Motor je osazený systémem vstřikování common-rail dodaného firmou Denso. Nafta se do palivového potrubí dopravuje pod tlakem 180 MPa. Vzduch do válců žene turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které je umístěno pod motorem a je přímo přišroubováno ke katalyzátoru.

Subaru Boxer Diesel - turbodmychadlo a filtr pevných částic

Pohonná jednotka je dokonale odhlučněná, dieselově drnčí do kabiny dokud se nezahřeje a to mu trvá trochu déle. Delší než je obvyklé je také čekání při žhavení.

Netradiční konstrukce protiběžných pístů dokonale potlačila vibrace i bez vyvažovacích hřídelí, navrch ještě plochý čtyřválec motoráři uložili na hydraulické silentbloky.

Motor patří snad vůbec k nejkultivovanějším čtyřválcovým nafťákům, které jsou teď k mání. Je skvěle točivý a pružný, chová se skoro jako benziňák. Ještě ve čtyřech tisících otáčkách táhne. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje v mžiku, žádná prodleva se nekoná. Pojem turboefekt nezná, táhne plynule bez kopance do zad od zabírajícího turbodmychadla, který mají majitelé stříbrných octavií s křídlem na zádi tak rádi...

Subaru Boxer Diesel

Outback bude akcelerovat z nuly na stovku 9,2 s a maximálně bude uhánět 200 km/h. Legacy kombi je o něco svižnější. Na stovce je za 8,9 s a za hodinu ujede na plný plyn o tři kilometry víc. Nejlíp je na tom sedan, k rozjetí z nuly na stovku potřebuje 8,7 sekund a pofrčí až 208 kilometrů v hodině. Výrobce udává průměrnou spotřebu od 5,6 do 5,8 litrů nafty na sto kilometrů cesty. Úplně syrový outback najezdil necelých 250 kilometrů, které jsme při krátkém seznamování se subaráckým nafťákem strávili, se 7,5litrovou spotřebu a to jsme rozhodně nejezdili šnečím tempem. Až se motor zajede, měla by spotřeba ještě klesnout.

Jediným neduhem, který ovšem slibují u Subaru do dvou let vyřešit, je pouze pětistupňová převodovka s extrémně dlouhými převody. Pětka je dálniční a netrápí motor vysokými otáčkami. Hlavně nižší stupně by však bylo lépe rozeskládat trochu jinak. Když potřebujete prudčeji zrychlit, je třeba podřazovat víc než je u dieselů zvykem. Tak pozor, ať vás při předjíždění kamionu na okresce nepřekvapí, že auto nemůže popadnout dech. Řazení se odehrává na velmi krátkých drahách, které jsou od sebe jen kousek, občas ale při přeřazování jako by páce něco překáželo.

Jízda jako s benziňákem
Jinak je to staré dobré subaru. Neuvěřitelně hravý podvozek a úžasně přesné řízení. I v případě nafťáku je zachováno kouzlo netradiční konstrukce. Plochý motor posouvá hezky nízko těžiště celého auta a to se tak lépe drží silnice.

Stojí za to nastudovat si pár čísel: Hmotnost celého motoru včetně turbodmychadla ovšem bez výfukového systému je 170 kg. Oproti benzinovému dvoulitru je těžší o 45 kg. Samotný blok motoru je ale o deset kilo lehčí oproti benzinovému.

Turbodieselové Subaru Legacy

Čtyřkolky jako subaru asi nikdo jiný tak dobře neumí. Namísto nedotáčivosti, která je autům s pohonem všech kol vlastní, se subaru vrhá do zatáček s nakažlivou radostí.

Pokud chcete mít ještě lepší požitek z jízdy, vyplatí se minout v autosalonu terénnějšího oplastovaného outbacka a raději zvolit klasické kombíkové legacy. O poznání lépe se drží asfaltky a je méně houpavé.

Do imprezy až později
Nejprve je turbodiesel k mání pro legacy a outback, poznáte ho podle lehkého, ale nezaměnitelného drnčení na poslech a podle štítku BOXER DIESEL na víku kufru. Až opadne první vlna čekajících zájemců, půjde na podzim i pod kapotu foresteru a příští rok do imprezy.

Naftová subaru jsou v prodeji od pátku minulého týdne. Nejlevnější turbodieselové subaru je momentálně legacy ve výbavě active za 768 800 korun, za kombíka se připlácí 35 tisíc.

Jediná nevýhoda, kterou jsme odhalili? Už nebudete vídat svého oblíbeného čerpadláře častěji než manželku. U Subaru sami říkají, že teď mají jejich auta nezvykle dlouhý dojezd...

BOXER DIESEL SUBARU v číslech

zdvihový objem 1998 ccm
výkon 110 kW (150 k) při 3600 ot./min
max. točivý moment 350 Nm při 1800 ot./min
LEGACY LEGACY KOMBI OUTBACK

maximální rychlost (km/h)

208 203 200
spotřeba město/mimo město/kombinace (l/100 km) 7,0/4,8/5,6 7,1/5,0/5,7 7,1/5,1/5,8
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 8,9 9,2
emise (g/km) 148 151 153

P.S. Pokud nafťák do subaru nechcete, ale benzinového bumbrlíčka se vám také živit nechce, můžete stále ještě sáhnout po verzi na plyn (LPG). Dovozce ji bude nabízet i nadále.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...