Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Subaru pije poprvé naftu. A moc mu chutná

aktualizováno 
Subaru se přiřítí k benzince a až si motor oddychne, sáhne jeho pilot po naftové pistoli... To není omyl! Vyzkoušeli jsme první naftový boxer na světě, který se objevil v osobáku. A samozřejmě je to také první nafťák značky Subaru.

Subaru Boxer Diesel | foto: Subaru

Už jen málo automobilek odolává volání Evropanů po turbodieselových motorech. Jeden z výrobců, který stojí tak trochu mimo všechny ostatní, se taky rozhodl netankovat pouze benzin. A - nalijme si čisté nafty - postavil motor, který mu může zavedená konkurence závidět.

Subaru si tak dalo k letošním padesátinám dárek. Cesta k nafťáku byla ale docela klikatá. Když už se Subaru vzdalo bezrámových dveří (impreza, forester) a chystá i vlastní modely s pouze jednou poháněnou nápravou (předokolka imprezy a prozatím bezejmenný sporťák s pohonem zadní nápravy), trvá alespoň na tom, že pod kapotou musí bít boxer.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Subaru můžete koupit na www.automodul.cz

Ležatý nafťák s protiběžnými písty ale nikdo jiný nenabízí, japonská automobilka patřící pod koncern Fuji Heavy Industries tedy nemohla vyrazit na nákupy ke konkurenci, ale musela si motor vyvinout sama.

Čekání se vyplatilo
Po dlouhém čekání a slibech je nafťák konečně tady. Dlouho se laborovalo se samotným objemem motoru, měl to být dvouapůllitr, pak měl mít 2,2 litru, ale nakonec postavili motoráři se znakem souhvězdí Plejád 150koňový dvoulitr s maximem kroutícího momentu na 350 newtonmetrech. Sice není nejvýkonnější a nejsilnější ze všech, ale čísla neřeknou nic, dokud ho nezkusíte.

Subaru Boxer Diesel

Konkurence, která na nafťácích staví svůj úspěch, by se mohla v některých ohledech lecčemu přiučit.

Motor je osazený systémem vstřikování common-rail dodaného firmou Denso. Nafta se do palivového potrubí dopravuje pod tlakem 180 MPa. Vzduch do válců žene turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které je umístěno pod motorem a je přímo přišroubováno ke katalyzátoru.

Subaru Boxer Diesel - turbodmychadlo a filtr pevných částic

Pohonná jednotka je dokonale odhlučněná, dieselově drnčí do kabiny dokud se nezahřeje a to mu trvá trochu déle. Delší než je obvyklé je také čekání při žhavení.

Netradiční konstrukce protiběžných pístů dokonale potlačila vibrace i bez vyvažovacích hřídelí, navrch ještě plochý čtyřválec motoráři uložili na hydraulické silentbloky.

Motor patří snad vůbec k nejkultivovanějším čtyřválcovým nafťákům, které jsou teď k mání. Je skvěle točivý a pružný, chová se skoro jako benziňák. Ještě ve čtyřech tisících otáčkách táhne. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje v mžiku, žádná prodleva se nekoná. Pojem turboefekt nezná, táhne plynule bez kopance do zad od zabírajícího turbodmychadla, který mají majitelé stříbrných octavií s křídlem na zádi tak rádi...

Subaru Boxer Diesel

Outback bude akcelerovat z nuly na stovku 9,2 s a maximálně bude uhánět 200 km/h. Legacy kombi je o něco svižnější. Na stovce je za 8,9 s a za hodinu ujede na plný plyn o tři kilometry víc. Nejlíp je na tom sedan, k rozjetí z nuly na stovku potřebuje 8,7 sekund a pofrčí až 208 kilometrů v hodině. Výrobce udává průměrnou spotřebu od 5,6 do 5,8 litrů nafty na sto kilometrů cesty. Úplně syrový outback najezdil necelých 250 kilometrů, které jsme při krátkém seznamování se subaráckým nafťákem strávili, se 7,5litrovou spotřebu a to jsme rozhodně nejezdili šnečím tempem. Až se motor zajede, měla by spotřeba ještě klesnout.

Jediným neduhem, který ovšem slibují u Subaru do dvou let vyřešit, je pouze pětistupňová převodovka s extrémně dlouhými převody. Pětka je dálniční a netrápí motor vysokými otáčkami. Hlavně nižší stupně by však bylo lépe rozeskládat trochu jinak. Když potřebujete prudčeji zrychlit, je třeba podřazovat víc než je u dieselů zvykem. Tak pozor, ať vás při předjíždění kamionu na okresce nepřekvapí, že auto nemůže popadnout dech. Řazení se odehrává na velmi krátkých drahách, které jsou od sebe jen kousek, občas ale při přeřazování jako by páce něco překáželo.

Jízda jako s benziňákem
Jinak je to staré dobré subaru. Neuvěřitelně hravý podvozek a úžasně přesné řízení. I v případě nafťáku je zachováno kouzlo netradiční konstrukce. Plochý motor posouvá hezky nízko těžiště celého auta a to se tak lépe drží silnice.

Stojí za to nastudovat si pár čísel: Hmotnost celého motoru včetně turbodmychadla ovšem bez výfukového systému je 170 kg. Oproti benzinovému dvoulitru je těžší o 45 kg. Samotný blok motoru je ale o deset kilo lehčí oproti benzinovému.

Turbodieselové Subaru Legacy

Čtyřkolky jako subaru asi nikdo jiný tak dobře neumí. Namísto nedotáčivosti, která je autům s pohonem všech kol vlastní, se subaru vrhá do zatáček s nakažlivou radostí.

Pokud chcete mít ještě lepší požitek z jízdy, vyplatí se minout v autosalonu terénnějšího oplastovaného outbacka a raději zvolit klasické kombíkové legacy. O poznání lépe se drží asfaltky a je méně houpavé.

Do imprezy až později
Nejprve je turbodiesel k mání pro legacy a outback, poznáte ho podle lehkého, ale nezaměnitelného drnčení na poslech a podle štítku BOXER DIESEL na víku kufru. Až opadne první vlna čekajících zájemců, půjde na podzim i pod kapotu foresteru a příští rok do imprezy.

Naftová subaru jsou v prodeji od pátku minulého týdne. Nejlevnější turbodieselové subaru je momentálně legacy ve výbavě active za 768 800 korun, za kombíka se připlácí 35 tisíc.

Jediná nevýhoda, kterou jsme odhalili? Už nebudete vídat svého oblíbeného čerpadláře častěji než manželku. U Subaru sami říkají, že teď mají jejich auta nezvykle dlouhý dojezd...

BOXER DIESEL SUBARU v číslech

zdvihový objem 1998 ccm
výkon 110 kW (150 k) při 3600 ot./min
max. točivý moment 350 Nm při 1800 ot./min
LEGACY LEGACY KOMBI OUTBACK

maximální rychlost (km/h)

208 203 200
spotřeba město/mimo město/kombinace (l/100 km) 7,0/4,8/5,6 7,1/5,0/5,7 7,1/5,1/5,8
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,7 8,9 9,2
emise (g/km) 148 151 153

P.S. Pokud nafťák do subaru nechcete, ale benzinového bumbrlíčka se vám také živit nechce, můžete stále ještě sáhnout po verzi na plyn (LPG). Dovozce ji bude nabízet i nadále.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

První jízda novým Fordem Focus. Zas jezdí skvěle a má zajímavou cenu

Ford Focus

Skvělé svezení za skvělou cenu, nový Ford Focus se zase povedl. Po dvaceti letech od uvedení přelomové první generace...

Najdete na iDNES.cz