Škoda Superb Combi | foto: Škoda Auto

Superb porazil passata. Podle Spiegelu Škoda škodí Volkswagenu

  • 1014
Koncern Volkswagen má starosti se Škodovkou, píše německý zpravodajský týdeník Der Spiegel. Její zisk klesá a zároveň jsou její modely pro volkswageny stále větší konkurencí. "Jsou chyby, které se dělají jen jednou," varuje Spiegel.

Česká značka měla vyrábět cenově výhodné, jednoduché modely. Namísto toho škodovky čím dál častěji vytvářejí konkurenci svým příbuzným se znakem VW. "A co je ještě horší, v některých případech je dokonce předhánějí," píše Spiegel.

Šéfa koncernu VW Martina Witerkorna prý vytočilo, že superb kombi vyhrál srovnávací test nad passatem v renomovaném německém automagazínu Auto Bild. Resumé bylo, že superb nabízí více za méně peněz. Proti ikoně volkswagenistů má lepší výbavu a větší prostor. Ani v kvalitě neodhalili mezi škodou a volkswagenem žádný rozdíl. Škodovka využívá techniku VW, ale svá auta lépe vybavuje. Superb má tak větší kola a luxusněji vybavený interiér, všímá si Auto Bild.

"Škodovka vždycky mířila vysoko, v dobách studené války platily škodovky za lepší zboží. Byla to TOP značka mezi východoevropskými výrobci," tvrdí Spiegel.

V roce 1991 ji koncern Volkswagen koupil a od té doby se snaží v koncernové hierarchii probojovávat stále výše. "Jenom cena zůstává skromná," píše německý týdeník. Superb je tak o pár tisíc eur levnější než passat.

Škodovka tak zasahuje nejen VW, ale i další značky. Škodí podle Spiegelu celému koncernu tím, že nedosahuje takového zisku. Výroba škodovek i kvůli posílené koruně zdražila, takže Volkswagenu už tolik nevydělává. Odstup mezi výší platů dělníků ve Škodovce a dalších značkách se zmenšil. "A teď v krizi se vymstí, že škodovácké fabriky jsou mnohem méně flexibilní než továrny VW," píše Spiegel. V interním srovnání továren už prý nejsou delší dobu české provozy na špici. Kvalita je sice dobrá, ale náklady jsou vysoké. I proto se nebude nově plánovaná rodina malých aut vyrábět v Česku, ale na Slovensku.

Problémy české značky podle Spiegelu ukazují, jak těžké je vedení koncernu VW, který v posledních letech giganticky narostl. Má osm osobních značek a tři nákladní, které vedení koncernu vede ke spolupráci. Na jednu stranu musí Winterkorn dát jednotlivým značkám volnost a na druhou stranu nesmí dopustit, aby některá vydělávala na úkor jiné. A aby toho nebylo málo, přichází japonský specialista na malá auta Suzuki, kde VW získal skoro 20procentní podíl.

Šéf koncernu VW musí u Škodovky zařídit, aby klesly náklady, a lépe odladit modelovou paletu vůči Volkswagenu. Takže příští superb bude muset být o poznání menší a uvnitř ubrat koženého čalounění.

Nový šéf Škody

Šéf mladoboleslavské automobilky Reinhard Jung představil na autosalonu v Ženevě celému světu Ferdinanda Piëcha jako Ferdinanda Porsche. Piëch je sice jedním z jeho vnuků, vztahy v rodině ale růžové nejsou a zrovna Piëch vede skupinu, která s Porscheovými bojuje.

Dnes je Piëch předsedou dozorčí rady a také druhým největším individuálním vlastníkem společnosti Porsche AG, po svém bratranci F.A. Porsche. Porscheovi a Piëchovi si jdou po krku už celá desetiletí.

"Devětapadesátiletý Jung už nedostane další příležitost, aby svou chybu zopakoval, na podzim ho totiž VW pošle na penzi," píše Spiegel. Výměna na postu kapitána Škodovky už byla dojednána před několika týdny. Novým šéfem bude od září v Mladé Boleslavi Winfried Vahland, který teď vede čínskou pobočku Volkswagenu. "Piëch tedy nemusel vymýšlet jinou pomstu," doplňuje. "Piëch se při přebreptu, jako spoluvlastník koncernu Porsche a VW, jen pousmál," všiml si Spiegel.

Důvod, proč musí Jung odejít, je podle Spiegelu v tom, že úkoly, které měla automobilka v koncernu plnit, už se nedaří naplňovat. "Nový šéf Škodovky Vahland si určitě pohlídá, jakými jmény bude představovat své šéfy," uzavírá jízlivě Der Spiegel.