Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superekologický dvouválec 0,9 turbo pro Pandu Aria

aktualizováno 
Nejpovedenější z fiatů - kapesní panda - umí být také superekologická. Na sedmikráskách neparkovala ve Frankfurtu náhodou. Její přeplňovaný dvouválec s objemem ani ne jeden litr se chlubí hodně nízkou hladinou emisí, které vypouští.

Fiat Panda Aria | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Slovo, které má v názvu - Aria, znamená italsky vzduch, ale jen na vzduch bohužel prozatím jezdit neumí.

Přeplňovaný dvouválec s výkonem 105 koní (ve vývoji je i verze s 65 koňmi) ale ohromí něčím jiným. Vzduch šetří tím, že vypouští rekordně nízkých 69 gramů škodlivého CO2 na kilometr jízdy.

Za "čistotou" motůrku s objemem 900 kubíků stojí mimo jiné systém Start&Stop, který ho vypíná při zastavení a šetří tak až 10 % paliva.

Motor umí kromě benzinu spalovat také směs 70% metanu a 30% vodíku. 

Další ze specialit, přispívajících ke snižování spotřeby a úrovně emisí, je technologie MultiAir s novým systémem variabilního elektrohydraulického ovládání vstřikovacích ventilů.

Převodovka je automatická sekvenční, elektronika umí lépe zacházet se silou motoru než člověčí nedokonalost. Speciální diagnostika sleduje styl jízdy řidiče a radí mu, jak jet co nejšetrněji k životnímu prostředí.

Na karoserii i interiéru použili vývojáři Fiatu materiály, které byly zrecyklovány, nebo jsou alespoň recyklovatelné. Hodně se využívaly přírodní materiály: bavlna, len, kokosová vlákna... Panda Aria také přijela na speciálních "zelených" pneumatikách s nízkým valivým odporem.

Autor:


Témata: Fiat


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.