Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Supergalerie autodědečků: Sodomkovo Vysoké Mýto

  15:00aktualizováno  15:00
Už víme, jakou barvu má unikátní Aero 50 Dynamik. Auto, které existuje na světě v pouhých dvou kusech, je modrozelené. Uplynulý víkend bylo Vysoké Mýto rejdištěm automobilových šviháků v nejlepších letech.

Konal se zde II. ročník akce s názvem Sodomkovo Vysoké Mýto a zároveň třináctý sraz Společnosti přátel Carrosserie Sodomka. Akce byla uspořádaná na počest věhlasného karosáře a designéra Josefa Sodomky ml., který se narodil právě před 104 lety. Vyvrcholením akce s podtitulem Sodomka a vozy Aero pak bylo představení nově zrenovovaného vozu Aero 50 Dynamik.

Od sobotního rána se historické vozy řadily na náměstí Přemysla Otakara II., kde si je mohli návštěvníci prohlédnout z bezprostřední blízkosti, vyfotografovat a případně vyzpovídat jejich majitele, čehož mnozí bohatě využívali.

K vidění byly jak vozy karosované přímo ve Vysokém Mýtě, tak sériové aerovky a další veterány. Automobily sice zajímají převážně mužskou část populace, ale ani na ty ostatní pořadatelé akce nezapomněli, a tak bylo možné svézt se otevřeným vyhlídkovým autobusem Škoda 706 RTO, k vidění byly dobové ukázky práce četnictva a armády, dámy si přišly na své při módní přehlídce, děti zase u stánků se zmrzlinou či cukrovou vatou. K tomu všemu zněl živý jazz a swing.

Odpoledne bylo ve znamení vyjížďky historických vozů. V krásném prostředí zámku v Nových Hradech posádky setrvaly dvě hodiny a poté se vrátily zpět do Vysokého Mýta k dalšímu programu.

Vrcholem večera bylo vystoupení Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers, kteří dokázali připravit tu správnou atmosféru pro představení a křest znovuzrozeného vozu Aero 50 Dynamik.

Sodomkovo Vysoké mýto

O tomto automobilu se donedávna věřilo, že existuje již jen v jednom exempláři. Po druhé světové válce se dostal řízením osudu do USA, kde byl jeho vrak později nalezen v poušti v Arizoně a následně zrestaurován a umístěn v prestižní Blackhawk Collection v Kalifornii.

Majitelem druhého vozu, který se objevil teprve nedávno a prošel náročnou renovací, se před několika lety stalo Regionální muzeum Vysoké Mýto, jež vložilo nemalé prostředky do jeho záchrany. A výsledek tohoto úsilí byl představen za soumraku dne v záři reflektorů a mohutného potlesku.

Křest vozu českým šampaňským provedly ruce nejpovolanější. Kmotry vzácného automobilu se stali Jiří Junek, ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, Jan Černý, předseda Společnosti přátel Carrosserie Sodomka, Roman Línek, vicehejtman pardubického kraje, Martin Krejza, starosta města Vysoké Mýto, Daniel Patka, generální ředitel společnosti Iveco ČR, Hana Bursová rozená Sodomková, dcera karosáře Sodomky,  František Dostál, renovátor vozu a Ondřej Havelka.

V neděli pak byla slavnostně otevřena expozice společnosti Carrosserie Sodomka v muzeu a proběhlo nezbytné fotografování vozu před kostelem svatého Vavřince v místech, kde karosář Josef Sodomka pořizoval fotografie svých vyrobených vozů pro reklamní účely a katalogy.

Odtud se vůz v čele kolony veteránů vydal na místní hřbitov, kde byl položen věnec na hrob jeho tvůrce, čímž byla akce oficiálně uzavřena.

Automobil Aero 50 Dynamik je od nynějška možné spatřit na vlastní oči v expozici Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, případně při hvězdicové jízdě Pardubickým krajem ve dnech 10.-13.června. Více informací i s dobovými a novými fotografiemi vozu lze také nalézt na webových stránkách Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

Děkujeme firmě SONY za půjčení kamery HDR-FX7E

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.