Supermarkety zatím auta nabízet nebudou

Česko zatím nebude následovat Německo, kde lze pořídit osobní automobil ve stejné prodejně jako potraviny a oblečení. Německá sít' supermarketů Edeka totiž v květnu nabízela Fiata Punto 1.2 v cenově výhodném balíčku. Zákazník mohl zvolit buď kombinaci auta a malého motocyklu, nebo vzít italský vůz spolu s počítačem a další elektronikou. Ani zástupci některých v tuzemsku působících supermarketů sice nevylučují, že auta v budoucnu také nabídnou, ovšem největší prodejce vozů v zemi, Škoda Auto, obchody mimo svá značková dealerství odmítá. Stejné stanovisko zaujímá dovozce vozů Fiat.

"Automobily nejsou lecjaké zboží, potřebují poprodejní péči. Proto není možné oddělit prodej od servisu," tvrdí mluvčí mladoboleslavské automobilky Milan Smutný. "Do prodeje aut chceme mluvit, protože máme odpovědnost za výrobek. Automobil nelze srovnávat například se spotřební elektronikou. V autě jde o bezpečnost lidí."

S prodejem nových vozů mimo své autorizované prodejny nesouhlasí ani oficiální dovozce značky Fiat pro zdejší trh. "Nechceme oslabovat smluvní prodejce. Kdyby některý z našich dealerů auta supermarketům dodal, podnikli bychom proti němu kroky," konstatuje Tony Sharkey, ředitel pobočky Fiatu v České republice.

"Dobrým příkladem může být automobilový trh ve Spojených státech, který je starší než evropský. Největší význam tam mají oficiální dealerství. Potvrdilo se, že péče o zákazníka a jeho potřeby spojené s vozem jsou důležitější než cena auta" Zatímco výrobci se prodeji vozů v obchodních domech brání, v Česku působící supermarkety obchod s auty zcela nezavrhují.

"Kdo by před 20 lety v Německu pomyslel, že auta budou nabízet i supermarkety? Dnes je to možné a stejně se třeba jednou změní i nákupní zvyklosti zdejších spotřebitelů," míní Miroslav Bezouška, marketingový manažer tuzemské sítě prodejen Edeka Právě tato značka spustila v květnu prodeje aut v Německu - na omezenou dobu několika týdnů jako akční nabídku.

Petr Vyhnálek, jednatel řetězce Globus, sází na to, že do obchodních domů míří více zákazníků než do prodejen aut. "Nový trend s prodeji vozů sledujeme, ale myslím, že prodejce auta musí zajistit odpovídající servis. A to my zatím nedokážeme," připouští Petr Vyhnálek. Dovede si představit prodej automobilů v supermarketech, ale jen v úzkém propojení s některým ze silných prodejců aut. "V případě německé Edeky si myslím, že udělala dobrý reklamní tah.

Nyní má image společnosti, která ve svých supermarketech jako první nabídla také auta Láká tak zákazníky na ostatní zboží," říká Petr Vyhnálek. Další tuzemské supermarkety firmy Hypernova nenabídnou podle sdělení mluvčí Barbory Jandové automobily ani motocykly, v nabídce však mají malé skútry. Ani sít velkoobchodů Makro auta do své nabídky v dohledné době nezařadí.

"Zůstaneme však u týdenních až měsíčních akcí, během nichž pravidelně pronajímáme prostory před prodejnami regionálním prodejcům osobních i užitkových vozidel," uvádí mluvčí Makra Miroslav Kajňák. Autorizovaní prodejci se tímto způsobem snaží na místech, kudy za nákupy procházejí proudy lidí, zaujmout vystaveným automobilem a dostat zákazníky do svých prodejen.

Prodejní zvyky se mění: kdo by si dříve pomyslel, že supermarkety budou uvažovat o prodeji aut?