Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Supersportu benzin nechutná, jezdí na řepkový olej

aktualizováno 
Supersporty nemusí spalovat jen benzin. Dieselové speciály vítězí v LeMans a GM právě představilo supersport EcoJet, spalující řepkový olej. Stříbrný speciál, postavený na podvozku corvetty, pomáhala technikům stavět televizní hvězda Jay Leno.

GM EcoJet a jeho tvůrci | foto: GM

Americký konferenciér Jay Leno, proslulý z televizní show s hollywoodskými celebritami Late Night, se zapsal do povědomí veřejnosti také automobilovými kreacemi, šílenými i na tamější, hodně uvolněné poměry.

Mezi nejznámější plody jeho fantazie patří obří hot rod Tank Car, poháněný dvanáctiválcem 29,5 l o výkonu 900 koní z – tanku, či Oldsmobile Toronado twin turbo – oldtimer z roku 1966, po přestavbě posílající na zadní kola brutálních 1070 koní.

Načerpat trochu z jeho bezedné fantazie se rozhodli i šéfové koncernu GM a svoje General Motors Advanced Design Studio nechali pomoci s realizací konceptu EcoJet.

Ten si zanícený fanoušek Leno vysnil během debat s hlavním správcem a mechanikem své rozsáhlé sbírky automobilů. Dynamicky tvarované nízké kupé nese prvky značky Cadillac a podle slov tvůrců našlo inspiraci mezi proudovými letadly a monoposty Formule 1.

GM EcoJet

To nejzajímavější ale není vidět na první pohled. Hlavním důvodem vzniku nízkého sporťáku totiž nebylo ohromování návštěvníků právě probíhajícího losangeleského autosalonu SEMA křivkami karoserie, ale další důkaz, že ekologický pohon a supersport se nemusí nutně vylučovat.

A tak hliníkový podvozek Corvette ZR-06, upravený pomocí hydroformingu, měly pohánět elektromotory, živené palivovými články.

Příprava prototypu by se ale nestihla před začátkem SEMy, proto konstruktéři zvolili náhradní, časově méně náročné řešení, a jako zdroj energie zapracovali doprostřed auta turbogenerátor s turbínou Honeywell LT-101, spalující bionaftu s minimálně 31% podílem metylesteru řepkového oleje a produkující výrazně méně škodlivých emisí, než standardní vznětový motor.

Agregát při 70 % jmenovitých otáček vyvíjí 650 koní (478 kW) a 544 Nm a skrývá se v karoserii z kevlaru a karbonu. Impozantní jízdní výkony pomáhají krotit kola 255/35 R20, resp. 305/30 R22. Bez zajímavosti není ani fakt, že šířka karoserie je takřka dvojnásobná proti výšce.

Míry GM EcoJetu v mm

délka

4674

šířka

2024

výška

1180

rozvor

2795

rozchod

1698 vpředu / 1692 vzadu

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.