Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Supersportu benzin nechutná, jezdí na řepkový olej

aktualizováno 
Supersporty nemusí spalovat jen benzin. Dieselové speciály vítězí v LeMans a GM právě představilo supersport EcoJet, spalující řepkový olej. Stříbrný speciál, postavený na podvozku corvetty, pomáhala technikům stavět televizní hvězda Jay Leno.

GM EcoJet a jeho tvůrci | foto: GM

Americký konferenciér Jay Leno, proslulý z televizní show s hollywoodskými celebritami Late Night, se zapsal do povědomí veřejnosti také automobilovými kreacemi, šílenými i na tamější, hodně uvolněné poměry.

Mezi nejznámější plody jeho fantazie patří obří hot rod Tank Car, poháněný dvanáctiválcem 29,5 l o výkonu 900 koní z – tanku, či Oldsmobile Toronado twin turbo – oldtimer z roku 1966, po přestavbě posílající na zadní kola brutálních 1070 koní.

Načerpat trochu z jeho bezedné fantazie se rozhodli i šéfové koncernu GM a svoje General Motors Advanced Design Studio nechali pomoci s realizací konceptu EcoJet.

Ten si zanícený fanoušek Leno vysnil během debat s hlavním správcem a mechanikem své rozsáhlé sbírky automobilů. Dynamicky tvarované nízké kupé nese prvky značky Cadillac a podle slov tvůrců našlo inspiraci mezi proudovými letadly a monoposty Formule 1.

GM EcoJet

To nejzajímavější ale není vidět na první pohled. Hlavním důvodem vzniku nízkého sporťáku totiž nebylo ohromování návštěvníků právě probíhajícího losangeleského autosalonu SEMA křivkami karoserie, ale další důkaz, že ekologický pohon a supersport se nemusí nutně vylučovat.

A tak hliníkový podvozek Corvette ZR-06, upravený pomocí hydroformingu, měly pohánět elektromotory, živené palivovými články.

Příprava prototypu by se ale nestihla před začátkem SEMy, proto konstruktéři zvolili náhradní, časově méně náročné řešení, a jako zdroj energie zapracovali doprostřed auta turbogenerátor s turbínou Honeywell LT-101, spalující bionaftu s minimálně 31% podílem metylesteru řepkového oleje a produkující výrazně méně škodlivých emisí, než standardní vznětový motor.

Agregát při 70 % jmenovitých otáček vyvíjí 650 koní (478 kW) a 544 Nm a skrývá se v karoserii z kevlaru a karbonu. Impozantní jízdní výkony pomáhají krotit kola 255/35 R20, resp. 305/30 R22. Bez zajímavosti není ani fakt, že šířka karoserie je takřka dvojnásobná proti výšce.

Míry GM EcoJetu v mm

délka

4674

šířka

2024

výška

1180

rozvor

2795

rozchod

1698 vpředu / 1692 vzadu

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz