Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

aktualizováno 
MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X. Má zajímavý rodokmen: v německém balení se totiž skrývá francouzská technika.

Opel Crossland X | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Je to definitivní, od prvního srpna patří Opel francouzskému koncernu PSA vyrábějícímu Citroëny a Peugeoty. Načasování uvedení na trh má tedy Opel zmáknuté perfektně. Aby nedošlo k mýlce, PSA s Opelem na sdílení techniky u svých modelů spolupracují delší dobu. Podobných francouzsko-německých dvojčat se časem objeví více. Na pohled se modely výrazně odlišují uvnitř i zvenčí, ale techniku mají stejnou. Vývoj nového vozu trvá přibližně pět let, uvedení Crosslandu na trh v době, kdy se značky spojují, je tedy náhoda.

Do nabídky se Crossland X postaví vedle modelu Mokka X, oproti němu je jen o kousíček kratší. Opel o něm mluví jako o typickém městském crossoveru, kříženci SUV a malého hatchbacku. Německá značka chce brzy nabídnout celou řadu takových aut, spojovat je bude mimo charakteru také X v názvu. Tyto městské teréňáky se dnes prodávají čím dál lépe a Opel chce tento trend zachytit.

Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland X je o 16 centimetrů kratší než Opel Astra, přičemž je o 10 centimetrů vyšší. Pasažéři sedí výše a mají pocit lepšího přehledu nad provozem, což je dnes hlavní tahák SUV a jejich odvozenin. Základní objem kufru je 420 litrů, posunutím zadních sedadel (až o 15 cm) se dá zvětšit na velmi slušných 520 litrů. Maximální objem kufru při dvoumístném obsazení je 1 255 litrů.

Opel Crossland X v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4212 x 1765 x 1605 x 2604
  • objem kufru: 410-1255 l
  • objem nádrže: 45 l
  • pohotovostní hmotnost: 1199 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 1199 ccm
  • max. výkon: 96 kW/130 k
  • max. točivý moment: 230 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
  • max. rychlost: 206 km/h
  • převodovka: manuální šestistupňová
  • cena nejlevnější verze s tímto motorem: 389 900 Kč

Sedadla v druhé řadě jsou hodně placatá, Ppel nabízí možnost připlatit 11 tisíc za rozdělenou lavici (60:40), jejíž díly jdou samostatně posouvat. Mnohem důležitější je však to, že se tam s trochou snahy vejdou vedle sebe tři dětské sedačky. Na kratší cestu jsme tam relativně snadno usadili dvě děti a mezi ně dospělého.

V nabídce Opelu patří Crossland někam k malé Corse, ale uvnitř je to nečekaně prostorné auto. Crossland těží z dlouhého rozvoru a zahranacené karoserie s vysokou střechou, na zadních místech je opravdu hodně místa a ještě zbyly centimetry na velký kufr. Za technický základ posloužila platforma PSA pro malá auta s předním pohonem (pohon všech kol je v této kategorii velmi výjimečný), na které zanedlouho přijedou crossover Citroënu jménem C3 Aircross a pak nová generace Peugeotu 2008. Kromě mechanického základu má Opel také francouzský motor a uvnitř to přiznává některými použitými ovladači.

Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland se chlubí náloží výbavy. Nabídne adaptivní světlomety kompletně osazené LED diodami, které vypadají šmrncovně a hlavně skvěle svítí, průhledový (head-up) displej, couvací kameru, parkovací automat nebo systém samočinného brzdění. Systém varující před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu kvůli otravnému pípání brzy vypnete (nejde vypnout napořád, po každém nastartování se zase aktivuje). Telematický systém funguje jako wi-fi hotspot umožňující připojení několika koncových mobilních zařízení současně. Jeho ovládání je intuitivní, navigace funguje velmi dobře.

Opel Crossland X

Přístrojovka je vysoká a multimediální centrum funguje velmi dobře. Někomu to může přijít absurdní, ale auta se dnes často kupují hlavně podle toho, takže to, že průjezdy zatáčkami s velkými náklony a lehkou nejistotou požitkem nejsou holt dnes už řeší stále méně kupců.

Boubelatá karoserie s mohutnými boky se líbí, jenže za ten vysoký bok rámovaný strmě stoupající spodní hranou oken, se vejde urostlý kombík (ještě že má crossland hlídač mrtvého úhlu) a dozadu také není bůhvíjaký výhled. Na první pohled je ten cvalík úzký a vysoký, mohou za to vysoko umístěná světla, boční pohled oživuje „skřípnutý“ zadní sloupek.

Motor je velmi snaživý, líbil se nám. Benzinová přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka (u Francouzů označovaná jako 1,2 PureTech) v nejsilnějším provedení s 96 kilowatty je obstojně odhlučněná a má elán. S malým crossoverem umí hezky zacvičit, hlavně řízné reakce na plyn a při předjíždění překvapí živostí. Mezi dvěma a pěti tisíci otáček dává boubelatému opelu nečekanou dynamiku, výše už ho vytáčet nemá smysl. Spotřeba i při kvapnější jízdě oscilovala kolem sedmi litrů. Dlouhá řadička šestistupňové manuální převodovky má trochu kostrbatý chod a dlouhé dráhy.

Fotogalerie

Crossovery jsou auta, kterými maminky vozí dětí do školky, pak na nákup a zaparkovat na kraji města a šup na vlak do práce. To je dnešní utilitární používání auta. Radost v tom nehledejte, Crossland vám ji ani nenabídne. V kabině je hezky ticho a podvozek je velmi poddajný i na sedmnáctipalcových kolech. Na pojíždění v koloně a jízdu rovně po dálnici je to dobré. V zatáčkách je to už horší. Když vymetete díru, celé auto se rozkymácí a v ostřejších zatáčkách nemáte úplný pocit jistoty. Ladiči podvozků v tomto případě jednoznačně upřednostnili komfort.

Výhrady, které ke Crosslandu máme, ovšem přebije pohled do ceníku. Malý-velký crossover dostal hned do začátku padesátitisícovou slevu, takže ceník startuje na 310 tisících (atmosferický tříválec 1,2). Za nejsilnější turbobenzin, který jsme zkoušeli, chtějí aspoň 390 tisíc, k mání je i slabší verze motoru s 81 kilowatty, která je o dvacet tisíc levnější.





Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.