Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

aktualizováno 
MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X. Má zajímavý rodokmen: v německém balení se totiž skrývá francouzská technika.

Opel Crossland X | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Je to definitivní, od prvního srpna patří Opel francouzskému koncernu PSA vyrábějícímu Citroëny a Peugeoty. Načasování uvedení na trh má tedy Opel zmáknuté perfektně. Aby nedošlo k mýlce, PSA s Opelem na sdílení techniky u svých modelů spolupracují delší dobu. Podobných francouzsko-německých dvojčat se časem objeví více. Na pohled se modely výrazně odlišují uvnitř i zvenčí, ale techniku mají stejnou. Vývoj nového vozu trvá přibližně pět let, uvedení Crosslandu na trh v době, kdy se značky spojují, je tedy náhoda.

Do nabídky se Crossland X postaví vedle modelu Mokka X, oproti němu je jen o kousíček kratší. Opel o něm mluví jako o typickém městském crossoveru, kříženci SUV a malého hatchbacku. Německá značka chce brzy nabídnout celou řadu takových aut, spojovat je bude mimo charakteru také X v názvu. Tyto městské teréňáky se dnes prodávají čím dál lépe a Opel chce tento trend zachytit.

Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland X je o 16 centimetrů kratší než Opel Astra, přičemž je o 10 centimetrů vyšší. Pasažéři sedí výše a mají pocit lepšího přehledu nad provozem, což je dnes hlavní tahák SUV a jejich odvozenin. Základní objem kufru je 420 litrů, posunutím zadních sedadel (až o 15 cm) se dá zvětšit na velmi slušných 520 litrů. Maximální objem kufru při dvoumístném obsazení je 1 255 litrů.

Opel Crossland X v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4212 x 1765 x 1605 x 2604
  • objem kufru: 410-1255 l
  • objem nádrže: 45 l
  • pohotovostní hmotnost: 1199 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 1199 ccm
  • max. výkon: 96 kW/130 k
  • max. točivý moment: 230 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
  • max. rychlost: 206 km/h
  • převodovka: manuální šestistupňová
  • cena nejlevnější verze s tímto motorem: 389 900 Kč

Sedadla v druhé řadě jsou hodně placatá, Ppel nabízí možnost připlatit 11 tisíc za rozdělenou lavici (60:40), jejíž díly jdou samostatně posouvat. Mnohem důležitější je však to, že se tam s trochou snahy vejdou vedle sebe tři dětské sedačky. Na kratší cestu jsme tam relativně snadno usadili dvě děti a mezi ně dospělého.

V nabídce Opelu patří Crossland někam k malé Corse, ale uvnitř je to nečekaně prostorné auto. Crossland těží z dlouhého rozvoru a zahranacené karoserie s vysokou střechou, na zadních místech je opravdu hodně místa a ještě zbyly centimetry na velký kufr. Za technický základ posloužila platforma PSA pro malá auta s předním pohonem (pohon všech kol je v této kategorii velmi výjimečný), na které zanedlouho přijedou crossover Citroënu jménem C3 Aircross a pak nová generace Peugeotu 2008. Kromě mechanického základu má Opel také francouzský motor a uvnitř to přiznává některými použitými ovladači.

Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland se chlubí náloží výbavy. Nabídne adaptivní světlomety kompletně osazené LED diodami, které vypadají šmrncovně a hlavně skvěle svítí, průhledový (head-up) displej, couvací kameru, parkovací automat nebo systém samočinného brzdění. Systém varující před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu kvůli otravnému pípání brzy vypnete (nejde vypnout napořád, po každém nastartování se zase aktivuje). Telematický systém funguje jako wi-fi hotspot umožňující připojení několika koncových mobilních zařízení současně. Jeho ovládání je intuitivní, navigace funguje velmi dobře.

Opel Crossland X

Přístrojovka je vysoká a multimediální centrum funguje velmi dobře. Někomu to může přijít absurdní, ale auta se dnes často kupují hlavně podle toho, takže to, že průjezdy zatáčkami s velkými náklony a lehkou nejistotou požitkem nejsou holt dnes už řeší stále méně kupců.

Boubelatá karoserie s mohutnými boky se líbí, jenže za ten vysoký bok rámovaný strmě stoupající spodní hranou oken, se vejde urostlý kombík (ještě že má crossland hlídač mrtvého úhlu) a dozadu také není bůhvíjaký výhled. Na první pohled je ten cvalík úzký a vysoký, mohou za to vysoko umístěná světla, boční pohled oživuje „skřípnutý“ zadní sloupek.

Motor je velmi snaživý, líbil se nám. Benzinová přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka (u Francouzů označovaná jako 1,2 PureTech) v nejsilnějším provedení s 96 kilowatty je obstojně odhlučněná a má elán. S malým crossoverem umí hezky zacvičit, hlavně řízné reakce na plyn a při předjíždění překvapí živostí. Mezi dvěma a pěti tisíci otáček dává boubelatému opelu nečekanou dynamiku, výše už ho vytáčet nemá smysl. Spotřeba i při kvapnější jízdě oscilovala kolem sedmi litrů. Dlouhá řadička šestistupňové manuální převodovky má trochu kostrbatý chod a dlouhé dráhy.

Fotogalerie

Crossovery jsou auta, kterými maminky vozí dětí do školky, pak na nákup a zaparkovat na kraji města a šup na vlak do práce. To je dnešní utilitární používání auta. Radost v tom nehledejte, Crossland vám ji ani nenabídne. V kabině je hezky ticho a podvozek je velmi poddajný i na sedmnáctipalcových kolech. Na pojíždění v koloně a jízdu rovně po dálnici je to dobré. V zatáčkách je to už horší. Když vymetete díru, celé auto se rozkymácí a v ostřejších zatáčkách nemáte úplný pocit jistoty. Ladiči podvozků v tomto případě jednoznačně upřednostnili komfort.

Výhrady, které ke Crosslandu máme, ovšem přebije pohled do ceníku. Malý-velký crossover dostal hned do začátku padesátitisícovou slevu, takže ceník startuje na 310 tisících (atmosferický tříválec 1,2). Za nejsilnější turbobenzin, který jsme zkoušeli, chtějí aspoň 390 tisíc, k mání je i slabší verze motoru s 81 kilowatty, která je o dvacet tisíc levnější.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Lekce elektromobility pro začátečníky: sprint ze semaforu a pak nohu z plynu

Kia Soul EV

Šampion ve sprintech ze semaforů, v ulicích Prahy zas tichošlápek - nehlučí, nečmoudí, jen tak nenuceně proplouvá...

Kosmický modul BMW má vlastní elektrárnu, zkusili jsme ho úplně vybít

BMW i3s REX

BMW i3 je jednou z ikon elektromobility. Vyrábí se od roku 2013 a ani za pět let neztrácí nic z neobvyklosti svého...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Najdete na iDNES.cz