Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

aktualizováno 
MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X. Má zajímavý rodokmen: v německém balení se totiž skrývá francouzská technika.

Opel Crossland X | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Je to definitivní, od prvního srpna patří Opel francouzskému koncernu PSA vyrábějícímu Citroëny a Peugeoty. Načasování uvedení na trh má tedy Opel zmáknuté perfektně. Aby nedošlo k mýlce, PSA s Opelem na sdílení techniky u svých modelů spolupracují delší dobu. Podobných francouzsko-německých dvojčat se časem objeví více. Na pohled se modely výrazně odlišují uvnitř i zvenčí, ale techniku mají stejnou. Vývoj nového vozu trvá přibližně pět let, uvedení Crosslandu na trh v době, kdy se značky spojují, je tedy náhoda.

Do nabídky se Crossland X postaví vedle modelu Mokka X, oproti němu je jen o kousíček kratší. Opel o něm mluví jako o typickém městském crossoveru, kříženci SUV a malého hatchbacku. Německá značka chce brzy nabídnout celou řadu takových aut, spojovat je bude mimo charakteru také X v názvu. Tyto městské teréňáky se dnes prodávají čím dál lépe a Opel chce tento trend zachytit.

Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland X je o 16 centimetrů kratší než Opel Astra, přičemž je o 10 centimetrů vyšší. Pasažéři sedí výše a mají pocit lepšího přehledu nad provozem, což je dnes hlavní tahák SUV a jejich odvozenin. Základní objem kufru je 420 litrů, posunutím zadních sedadel (až o 15 cm) se dá zvětšit na velmi slušných 520 litrů. Maximální objem kufru při dvoumístném obsazení je 1 255 litrů.

Opel Crossland X v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4212 x 1765 x 1605 x 2604
  • objem kufru: 410-1255 l
  • objem nádrže: 45 l
  • pohotovostní hmotnost: 1199 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 1199 ccm
  • max. výkon: 96 kW/130 k
  • max. točivý moment: 230 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
  • max. rychlost: 206 km/h
  • převodovka: manuální šestistupňová
  • cena nejlevnější verze s tímto motorem: 389 900 Kč

Sedadla v druhé řadě jsou hodně placatá, Ppel nabízí možnost připlatit 11 tisíc za rozdělenou lavici (60:40), jejíž díly jdou samostatně posouvat. Mnohem důležitější je však to, že se tam s trochou snahy vejdou vedle sebe tři dětské sedačky. Na kratší cestu jsme tam relativně snadno usadili dvě děti a mezi ně dospělého.

V nabídce Opelu patří Crossland někam k malé Corse, ale uvnitř je to nečekaně prostorné auto. Crossland těží z dlouhého rozvoru a zahranacené karoserie s vysokou střechou, na zadních místech je opravdu hodně místa a ještě zbyly centimetry na velký kufr. Za technický základ posloužila platforma PSA pro malá auta s předním pohonem (pohon všech kol je v této kategorii velmi výjimečný), na které zanedlouho přijedou crossover Citroënu jménem C3 Aircross a pak nová generace Peugeotu 2008. Kromě mechanického základu má Opel také francouzský motor a uvnitř to přiznává některými použitými ovladači.

Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland se chlubí náloží výbavy. Nabídne adaptivní světlomety kompletně osazené LED diodami, které vypadají šmrncovně a hlavně skvěle svítí, průhledový (head-up) displej, couvací kameru, parkovací automat nebo systém samočinného brzdění. Systém varující před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu kvůli otravnému pípání brzy vypnete (nejde vypnout napořád, po každém nastartování se zase aktivuje). Telematický systém funguje jako wi-fi hotspot umožňující připojení několika koncových mobilních zařízení současně. Jeho ovládání je intuitivní, navigace funguje velmi dobře.

Opel Crossland X

Přístrojovka je vysoká a multimediální centrum funguje velmi dobře. Někomu to může přijít absurdní, ale auta se dnes často kupují hlavně podle toho, takže to, že průjezdy zatáčkami s velkými náklony a lehkou nejistotou požitkem nejsou holt dnes už řeší stále méně kupců.

Boubelatá karoserie s mohutnými boky se líbí, jenže za ten vysoký bok rámovaný strmě stoupající spodní hranou oken, se vejde urostlý kombík (ještě že má crossland hlídač mrtvého úhlu) a dozadu také není bůhvíjaký výhled. Na první pohled je ten cvalík úzký a vysoký, mohou za to vysoko umístěná světla, boční pohled oživuje „skřípnutý“ zadní sloupek.

Motor je velmi snaživý, líbil se nám. Benzinová přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka (u Francouzů označovaná jako 1,2 PureTech) v nejsilnějším provedení s 96 kilowatty je obstojně odhlučněná a má elán. S malým crossoverem umí hezky zacvičit, hlavně řízné reakce na plyn a při předjíždění překvapí živostí. Mezi dvěma a pěti tisíci otáček dává boubelatému opelu nečekanou dynamiku, výše už ho vytáčet nemá smysl. Spotřeba i při kvapnější jízdě oscilovala kolem sedmi litrů. Dlouhá řadička šestistupňové manuální převodovky má trochu kostrbatý chod a dlouhé dráhy.

Fotogalerie

Crossovery jsou auta, kterými maminky vozí dětí do školky, pak na nákup a zaparkovat na kraji města a šup na vlak do práce. To je dnešní utilitární používání auta. Radost v tom nehledejte, Crossland vám ji ani nenabídne. V kabině je hezky ticho a podvozek je velmi poddajný i na sedmnáctipalcových kolech. Na pojíždění v koloně a jízdu rovně po dálnici je to dobré. V zatáčkách je to už horší. Když vymetete díru, celé auto se rozkymácí a v ostřejších zatáčkách nemáte úplný pocit jistoty. Ladiči podvozků v tomto případě jednoznačně upřednostnili komfort.

Výhrady, které ke Crosslandu máme, ovšem přebije pohled do ceníku. Malý-velký crossover dostal hned do začátku padesátitisícovou slevu, takže ceník startuje na 310 tisících (atmosferický tříválec 1,2). Za nejsilnější turbobenzin, který jsme zkoušeli, chtějí aspoň 390 tisíc, k mání je i slabší verze motoru s 81 kilowatty, která je o dvacet tisíc levnější.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Oranžové bentley za deset milionů: jako byste řídili vesmírnou loď

Bentley Mulsanne Speed

Velké limuzíny Bentley byly vždy neobyčejnými vozy. Takovou kombinaci luxusu, královského vnitřního prostoru a až...

Impreza se nečekaně vrátila do Evropy. Už jsme s ní jeli

Subaru Impreza

Subaru za pár let přestavělo svojí evropskou nabídku, dnes o sobě hrdě říká, že je to značka SUV. Pravda, jezdí stále...

Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Kia Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený...



Najdete na iDNES.cz