Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Paříži sankce, v Německu letáky. Tažení proti SUV pokračuje

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz. Tak začíná leták, který našli řidiči SUV za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem. V Paříži začínají vymýšlet systém malusů pro majitele velkých aut dokonce přímo na radnici. Tažení proti SUV začalo v Evropě letos v září po nešťastné nehodě v Berlíně.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Vážená řidičko, vážený řidiči,

Vaše auto je z následujících důvodů nepřiměřeně velké pro městský provoz:

Příliš CO2

Vaše auto spotřebuje (vážně se v letáku píše „spotřebuje“! – pozn. red.) více CO2 než malé auto, protože je:

  • těžší
  • větší
  • má větší výkon

Příliš místa

Vzhledem ke své velikosti zabírá vaše auto příliš mnoho místa na zaparkování, které pak není k dispozici pro:

  • zelené plochy
  • cyklostezky
  • cesty pro pěší atd.

Riziko nehod a škod

Ohrožujete další účastníky a účastnice silničního provozu, neboť:

  • nehody s vaším autem způsobí větší škody
  • cyklistky a cyklisté a řidičky a řidiči menších aut mají menší přehled

Vyšší spotřeba materiálu při výrobě

Vzhledem k velikosti je výroba vašeho vozu nákladnější a spotřebuje se při ní více surovin

Vaše chování je nepřiměřené a egoistické

Tento leták našli řidiči za stěračem svého auta v německém Kolíně nad Rýnem v městské části Deutz.

Text má stejné uspořádání a grafickou podobu jako oficiální oznámení o pokutě, jaké město používá. Ovšem s tím rozdílem, že v záhlaví je místo oficiálního údaje „Město Kolín“ uvedeno „Město Klima“, a přinejmenším z formulace poslední věty (Vaše chování je nepřiměřené a egoistické) je zřejmé, že se v žádném případě nejedná o leták oficiálně vydaný městem.

Mluvčí města německému deníku Express potvrdil, že několik občanů nahlásilo nález tohoto letáku. Právní kroky město nicméně neplánuje: „Výroba a šíření letáku nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu, zvláště ne podvodu: Jejich autor se nepokouší předstírat, že se jedná o leták vydaný městem.“ Šanci na úspěch nemá ani občanskoprávní spor, neboť není jasné, kdo letáky vyrobil a distribuoval. Pokud by se ale objevily důkazy vedoucí k odhalení identity autora, bylo by možné právní stránku případu nově prověřit.

Reakce na leták jsou nicméně alespoň na facebooku velice kritické. Jeden z uživatelů si je jist: „Jde o závist těch, kdo takové auto nevlastní. V zásadě tu vůbec nejde o emise CO2, ale o ideologicky vedený třídní boj.“ Další se ptá: „Co přijde příště? Začnou se vyvěšovat cedule na velké domy, že na jejich stavbu bylo vynaloženo více materiálu a mají vyšší spotřebu energie na vytápění?“ Komentář k tažení proti SUV čtěte zde.

Všechno začalo v září během ekologických protestů v Berlíně, kde účastníci volali po zákazu SUV v německém hlavním městě.  Po nehodě v centrální části Berlína, při níž přišli o život čtyři chodci včetně tříletého dítěte, se rozpoutala bouřlivá debata o SUV. Nehodu způsobil dvaačtyřicetiletý řidič sportovního terénního Porsche Macan, který vyletěl z vozovky. Nevoli vůči SUV pak projevili i aktivisté z organizace Greenpeace při protestech během autosalonu ve Frankfurtu, který začal krátce poté. Čtěte více zde.

V Paříži mají SUV platit víc

Podobně jako letákoví aktivisté v Kolíně začínají ovšem uvažovat na pařížské radnici. Cílem je regulace počtu SUV v metropoli pomocí odstupňovaných poplatků i vyšších daní. Ty by při koupi i parkování znevýhodňovaly příliš velké a těžké osobní vozy, naopak majitelé malých aut by platili snížené sazby.

Kategorie SUV, která v současné době tvoří 38 % všech nově registrovaných vozů ve Francii, je trnem v oku ekologů především kvůli vyšším nárokům na výrobu i vyšší spotřebě při pojíždění v centru města. Dalším argumentem je více zabíraného místa při parkování i větší náročnost na dopravní infrastrukturu. Náměstek pro dopravu pařížského magistrátu Christophe Najdovski proto zveřejnil názor, že bude třeba zavést systém malusů a bonusů a přimět obyvatele k preferování menších modelů automobilů.

„Záměr je omezit prostor, který zabírají neohrabané vozy SUV ve městě, ve prospěch menších vozů. Po městě jezdí hodně automobilů o váze jeden a půl nebo i dvě tuny, a přitom často vozí jen jednoho člověka. Taková vozidla by měla platit za veřejný prostor, který zabírají,“ prohlásil Najdovski, člen Stany zelených a od roku 2018 prezident Evropské federace cyklistů (ECF). Jak bude vypadat Paříž bez aut už radnice několik let testuje (uvidíte zde).

První již spuštěnou iniciativou bude zvýhodnění malých automobilů při parkování v podzemních garážích. Časem pak podobný trend pařížská radnice plánuje i na ulicích. „Pokud má automobil dvě tuny, měl by platit dvojnásobek proti autu, které má jen jednu tunu. To samé platí pro vozy větší než 1,80 m, které v parkovacích domech často zaberou dvě parkovací místa,“ říká radní.

5. září 2019

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...