Svět chce SUV, Volkswagen ho jimi hodlá zaplavit

  14:25aktualizováno  14:25
„Svět chce SUV a mnoho z nich ponese logo Volkswagenu,“ s těmito slovy představil šéf značky Herbert Diess nový model T-Roc. Německá automobilka svou nabídku SUV pořádně zahustí, za pár let chce mít v na světových trzích dohromady 19 SUV modelů, včetně elektrických.

„V následujících 10 letech vyrostou prodeje SUV o 50 procent,“ předpovídá Diess. Populární jsou hlavně ta menší.

A právě T-Roc je tedy jedním z těch nejdůležitějších modelů. Líbivý teréňák do městské džungle má na délku 4,234 metru, což je velmi blízko končící Škodě Yeti, ale na pohled působí mohutněji. Pokud zůstaneme u značky Volkswagen, je novinka o čtvrt metru kratší než od loňska prodávaný Tiguan.

V bobtnající nabídce SUV koncernu Volkswagen tak přestává být jednoduché se orientovat. T-Roc je teď nejmenší městský teréňák, příští rok ovšem dorazí ještě menší T-Cross, vycházející z malého Pola.

Volkswagen T-ROC
Volkswagen T-ROC

Jak se chutě zákazníků mění, zajímavě ukazuje italský trh. Volkswagen totiž podle informací magazínu Motorbox z tamní nabídky stahuje model Sportsvan, praktické MPV má nahradit právě nový T-Roc. Na druhou stranu je třeba říci, že v dnešní SUV mánii silně živené samotnými výrobci už často prostě není z čeho vybírat. Pokud tedy Diess říká, že lidé kupují stále více SUV, slušelo by se také dodat, že jim automobilky občas nic jiného nabídnout neumějí (příkladem jsou třeba Nissan nebo Subaru).

T-Roc stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen určené pro auta s motorem vepředu napříč a pohonem předních kol, na které stojí auta od Seatu Ibiza po Škodu Kodiaq nebo VW Passat. Díky tomu může dostat také pohon všech kol (systém s lamelovou elektronicky ovládanou spojkou Haldex). A za další příplatek bude T-Roc mít třeba také podvozek s adaptivními tlumiči nebo progresivní řízení.

Volkswagen T-ROC

Na výběr bude ze šesti motorů, startovat se bude u litrového tříválce, vrcholem budou 190koňová TSI a TDI dvojnásobného objemu. Základní benzinový tříválec má 85 kW (115 k), nad ním je 1,5 TSI se 110 kW (150 k), zážehovým vrcholem je 2,0 TSI 140 kW (190 koní).

Dieselovým základem je 1,6 TDI 85 kW (115 koní), pak následuje slabší dvoulitr se 110 kW (150 k) a vrcholné TDI se 140 kilowatty.

Pohon všech kol (základní ráfky jsou šestnáctipalcové) půjde přikoupit k výkonnějším motorům. Pravděpodobně také T-Roc dodrží koncernovou strategii, podle které slabší verze zůstanou u jednodušší zadní nápravy s torzní příčkou a sofistikovanou víceprvkovou dostanou ty výkonnější. Základní převodovkou je šestistupňový manuál, pro nejsilnější dvoulitry sedmistupňový dvouspojkový automat (u slabších motorů za příplatek).

Tým šéfdesignéra Klause Bischoffa se při návrhu T-Rocu na poměry Volkswagenu docela odvázal. Zajímavou vyváženou siluetu vykreslují výrazné linky. Protože je karoserie hodně členitá, dostal T-Roc hodně zdobných prvků, různých mřížek, lišt, prolisů a dalších detailů a ozdůbek. Úzké přední lampy plynule navazují na masku chladiče, jak to mají moderní volkswageny. Hodně výrazným prvkem jsou plochy v prolisech pod nimi, které jsou orámované LED proužkem, ten slouží jako světlo pro denní svícení, ale umí také blikat oranžově jako směrovka.

Fotogalerie

Na předním blatníku rýsuje výrazný prolis chlapácký sval a podobně to designéři navrhli u zadního kola. Výrazná křivka neladící s linkami zbytku boků bude asi nejkontroverznějším a zároveň poznávacím znakem auta. Výrazně sešikmený zadní sloupek přidává siluetě dynamiku, jinou barvou lakovaná střecha auto opticky sníží.

Záď chce dát dojem robustnosti. Horní hrana nárazníku zařezává s podlahou obstojně velkého kufru, ale je dost vysoko - nakládat tam kočárek nebo basu piv bude chtít svaly. Zavazadlový prostor má objem 445 litrů, sklopením zadních sedadel se dostanete na 1 290 litrů.

Volkswagen zdůrazňuje charakteristické znaky, díky kterým jsou teď SUV tak oblíbená: snadné nastupování (dveře jsou protažené až dolů přes prahy, takže si nezašpiníte kalhoty), zvýšenou pozici za volantem, díky které má řidič lepší výhled nad provozem, a navrch šmrncovní vzhled.

Volkswagen T-ROC
Volkswagen T-ROC

Interiér také ctí styl dnešních volkswagenů. Oproti exteriéru je umírněnější, oživuje ho výrazné barevné olištování palubní desky. Přístrojový štít může být za příplatek digitální. A vedle něj až osmipalcový displej multimediálního centra. Kabina je příjemně dlouhá, centimetry v podélném směru otvírá rozvor 260 centimetrů.

Herbert Diess při premiéře nového modelu zdůraznil, že auto dostane do základní výbavy systém automatického brzdění před překážkou, který zabrání většině městských štouchanců z nepozornosti.

Výroba v portugalském Sétubalu už se rozběhla, autosalonová premiéra je naplánovaná na půlku září do Frankfurtu. V Česku bude k objednání od října, nebo listopadu, první auta dorazí v prvním týdnu 2018. Startovací cenu se snaží české zastoupení značky srazit pod půl milionu.

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Návrat dinosaura: Hypersport ze 70. let ožívá, má mít až 2000 koní

Vector WX8

Asi jen velcí motorističtí fanoušci znají jméno americké značky Vector. Ta se snažila vyrobit supersport evropského...

Mercedes B prokoukl, vypadá zase víc jako hatchback

Mercedes třídy B

Nová generace Mercedesu B prolíná světy MPV a kompaktních hatchbacků. Ačkoliv neztratila nic ze své praktičnosti, má...

VIDEO: První ochutnávka nového BMW 3. Už se vyrábí

Maskované BMW řady 3 při testech na okruhu Nürburgring

Svět šílí po SUV a s ním i BMW. Nejslavnějším modelem mnichovské značky však stále je řada 3. Klasický sedan a už...



Najdete na iDNES.cz