Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět chce SUV, Volkswagen ho jimi hodlá zaplavit

  14:25aktualizováno  14:25
„Svět chce SUV a mnoho z nich ponese logo Volkswagenu,“ s těmito slovy představil šéf značky Herbert Diess nový model T-Roc. Německá automobilka svou nabídku SUV pořádně zahustí, za pár let chce mít v na světových trzích dohromady 19 SUV modelů, včetně elektrických.

„V následujících 10 letech vyrostou prodeje SUV o 50 procent,“ předpovídá Diess. Populární jsou hlavně ta menší.

A právě T-Roc je tedy jedním z těch nejdůležitějších modelů. Líbivý teréňák do městské džungle má na délku 4,234 metru, což je velmi blízko končící Škodě Yeti, ale na pohled působí mohutněji. Pokud zůstaneme u značky Volkswagen, je novinka o čtvrt metru kratší než od loňska prodávaný Tiguan.

V bobtnající nabídce SUV koncernu Volkswagen tak přestává být jednoduché se orientovat. T-Roc je teď nejmenší městský teréňák, příští rok ovšem dorazí ještě menší T-Cross, vycházející z malého Pola.

Volkswagen T-ROC
Volkswagen T-ROC

Jak se chutě zákazníků mění, zajímavě ukazuje italský trh. Volkswagen totiž podle informací magazínu Motorbox z tamní nabídky stahuje model Sportsvan, praktické MPV má nahradit právě nový T-Roc. Na druhou stranu je třeba říci, že v dnešní SUV mánii silně živené samotnými výrobci už často prostě není z čeho vybírat. Pokud tedy Diess říká, že lidé kupují stále více SUV, slušelo by se také dodat, že jim automobilky občas nic jiného nabídnout neumějí (příkladem jsou třeba Nissan nebo Subaru).

T-Roc stojí na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen určené pro auta s motorem vepředu napříč a pohonem předních kol, na které stojí auta od Seatu Ibiza po Škodu Kodiaq nebo VW Passat. Díky tomu může dostat také pohon všech kol (systém s lamelovou elektronicky ovládanou spojkou Haldex). A za další příplatek bude T-Roc mít třeba také podvozek s adaptivními tlumiči nebo progresivní řízení.

Volkswagen T-ROC

Na výběr bude ze šesti motorů, startovat se bude u litrového tříválce, vrcholem budou 190koňová TSI a TDI dvojnásobného objemu. Základní benzinový tříválec má 85 kW (115 k), nad ním je 1,5 TSI se 110 kW (150 k), zážehovým vrcholem je 2,0 TSI 140 kW (190 koní).

Dieselovým základem je 1,6 TDI 85 kW (115 koní), pak následuje slabší dvoulitr se 110 kW (150 k) a vrcholné TDI se 140 kilowatty.

Pohon všech kol (základní ráfky jsou šestnáctipalcové) půjde přikoupit k výkonnějším motorům. Pravděpodobně také T-Roc dodrží koncernovou strategii, podle které slabší verze zůstanou u jednodušší zadní nápravy s torzní příčkou a sofistikovanou víceprvkovou dostanou ty výkonnější. Základní převodovkou je šestistupňový manuál, pro nejsilnější dvoulitry sedmistupňový dvouspojkový automat (u slabších motorů za příplatek).

Tým šéfdesignéra Klause Bischoffa se při návrhu T-Rocu na poměry Volkswagenu docela odvázal. Zajímavou vyváženou siluetu vykreslují výrazné linky. Protože je karoserie hodně členitá, dostal T-Roc hodně zdobných prvků, různých mřížek, lišt, prolisů a dalších detailů a ozdůbek. Úzké přední lampy plynule navazují na masku chladiče, jak to mají moderní volkswageny. Hodně výrazným prvkem jsou plochy v prolisech pod nimi, které jsou orámované LED proužkem, ten slouží jako světlo pro denní svícení, ale umí také blikat oranžově jako směrovka.

Fotogalerie

Na předním blatníku rýsuje výrazný prolis chlapácký sval a podobně to designéři navrhli u zadního kola. Výrazná křivka neladící s linkami zbytku boků bude asi nejkontroverznějším a zároveň poznávacím znakem auta. Výrazně sešikmený zadní sloupek přidává siluetě dynamiku, jinou barvou lakovaná střecha auto opticky sníží.

Záď chce dát dojem robustnosti. Horní hrana nárazníku zařezává s podlahou obstojně velkého kufru, ale je dost vysoko - nakládat tam kočárek nebo basu piv bude chtít svaly. Zavazadlový prostor má objem 445 litrů, sklopením zadních sedadel se dostanete na 1 290 litrů.

Volkswagen zdůrazňuje charakteristické znaky, díky kterým jsou teď SUV tak oblíbená: snadné nastupování (dveře jsou protažené až dolů přes prahy, takže si nezašpiníte kalhoty), zvýšenou pozici za volantem, díky které má řidič lepší výhled nad provozem, a navrch šmrncovní vzhled.

Volkswagen T-ROC
Volkswagen T-ROC

Interiér také ctí styl dnešních volkswagenů. Oproti exteriéru je umírněnější, oživuje ho výrazné barevné olištování palubní desky. Přístrojový štít může být za příplatek digitální. A vedle něj až osmipalcový displej multimediálního centra. Kabina je příjemně dlouhá, centimetry v podélném směru otvírá rozvor 260 centimetrů.

Herbert Diess při premiéře nového modelu zdůraznil, že auto dostane do základní výbavy systém automatického brzdění před překážkou, který zabrání většině městských štouchanců z nepozornosti.

Výroba v portugalském Sétubalu už se rozběhla, autosalonová premiéra je naplánovaná na půlku září do Frankfurtu. V Česku bude k objednání od října, nebo listopadu, první auta dorazí v prvním týdnu 2018. Startovací cenu se snaží české zastoupení značky srazit pod půl milionu.

Autor:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf
Nový elektromobil Nissanu má větší dojezd a jen jeden pedál

Japonská automobilka Nissan Motor představuje druhou generaci svého elektromobilu Leaf. Hatchback na baterky má mít větší dojezd, technologii na automatické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.