Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smradlavá záhada Hyundaie. Sedadla nóbl SUV páchnou po česneku a ponožkách

  8:27
Americká pobočka automobilky Hyundai řeší neobvyklou potíž. Některé exempláře sedmimístného SUV Palisade začaly ve vyšších teplotách po určité době používání vydávat nepříjemný zápach. Firma dosud neoznámila, co je jeho zdrojem. Zatím nemá pro zákazníky řešení, ovšem slibuje ho.
Hyundai Palisade

Hyundai Palisade | foto: Hyundai USA

Vůně nového auta mnozí motoristé znají – i když si nové auto kupuje málokdo, v showroomu nebo na automobilové výstavě se s ním jistě většina lidí již seznámila. Někomu je směsice pachů čerstvých aut velmi příjemná, jiný z nich nadšený příliš není, každopádně je jisté, že vůně z nového vozu po několika měsících používání poměrně spolehlivě vyprchá. Dokonce se prodávají osvěžovače vzduchu do auta s „vůní nového auta“.

Někteří majitelé SUV Hyundai Palisade v USA však řeší problém s nepříjemným zápachem svého vozu, za který nemohou. Uživatelé v tamních automobilových fórech i redaktoři amerického motoristického magazínu Cars.com si stěžují, že jejich Palisade začalo po určitém čase vydávat v interiéru nepříjemný zápach nejasného původu. Stížnosti nejsou ničím neobvyklým, problém se zdá být relativně rozšířený a zhoršuje se s rostoucí teplotou. Řada majitelů vozu zápach odhalila až v průběhu léta, i když auto vlastní od konce loňského roku.

Zápach někteří popisují jako jakousi kombinaci česneku a špinavých ponožek, jiní zmiňují, že má více chemickou než organickou povahu. Podle dosavadních informací se zdá, že problémem trpí vozy s jednou konkrétní konfigurací čalounění, a to bohužel s luxusním provedením interiéru s čalouněním sedadel ve světlé kůži Nappa. Za pozornost stojí také fakt, že sesterskému modelu Kia Telluride se stížnosti v podstatě vyhýbají, takže se zdá, že na vině je konkrétní provedení sedadel.

Automobilka připustila, že problém existuje, ví o něm a pracuje na nápravě. Nicméně od závěru srpna, kdy magazín Cars.com zveřejnil svůj článek s poznatky o zápachu, zatím nepřišla s řešením ani možnými radami pro zákazníky. Firma zatím nepotvrdila, jak rozšířený problém je, zda se týká všech modelů s daným provedením interiéru, nebo jen určitého množství aut. Úkol zjistit příčinu a rozsah potíží je v tomto případě velmi obtížný, jelikož každý majitel je na pachy ve voze různě citlivý. Někomu vadí i malý náznak pachu, jiný si u svého vozu, který objektivně páchne, zatím ničeho nevšiml.

Podle informací webu mění automobilka zákazníkům, kteří s problémem přijeli do servisu, hlavové opěrky, které se zdály být jedním z možných zdrojů zápachu. Jenže to má dva háčky: opěrek je nedostatek, a tak zákazníci na výměnu čekají, navíc se zdá, že toto řešení nezabírá. Zákazníci i novináři zmiňují, že zápach vychází z vnitřku sedadla a je cítit například otvory, které slouží pro ukotvení hlavových opěrek v sedadle. Týkat se má prakticky všech sedadel ve voze.

Očichávači

Obdobné potíže jsou v současnosti velmi vzácné, na druhou stranu je zajímavé, že se neobjevují častěji. Moderní automobily jsou neuvěřitelnou směsicí materiálů, od různých přírodních hmot přes plasty a tkaniny všeho druhu až po různé chemikálie, které slouží jako lepidla, laky, těsnění a plní další funkce. 

Auta samozřejmě musí v tomto ohledu splnit určité předpisy o koncentraci zdraví škodlivých látek, které se snaží automobilky z interiérů v maximální míře eliminovat, jenže různé nezávadné a ekologické materiály mohou na druhou stranu představovat výzvu z hlediska vydávaného zápachu a jeho stálosti.

Kromě pečlivého sledování chemického složení (nejen) interiéru vozu automobilky zaměstnávají i speciální týmy „čichačů“, kteří mají za úkol zajistit, že bude auto svým zákazníkům vonět dobře, nebo ideálně nebude vydávat žádný zápach ani vůni. Shodou okolností se na tento úkol výrazně soustředila automobilka Kia při vývoji první generace svého hatchbacku Cee’d. Firma zjistila, že nos evropských zákazníků vnímá pachy ve voze jinak než korejský uživatel auta. Ideálně neutrální zápach auta tak vlastně není tak neutrální ve všech končinách světa a pro všechny čichové receptory.

S kůží, které se týká aktuální problém Hyundai, se pojí ještě jedna specialita. Kožené čalounění je asi jedinou součástí vozu, u které je žádoucí, aby cítit byla. Vůně přírodní kůže je řadě zákazníků příjemná a od nového vozu s koženým interiérem ji vyžadují. Na druhou stranu náročným zpracováním kůže dnes většinu své typické vůně ztratí, takže ji musí automobilky materiálu následně dodávat uměle. Kdo ví, jestli tento postup není nakonec jednou z příčin aktuální záhady velkého hyundaie.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...