Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hybridní Japonec převlečený za hybridního Japonce. Suzuki Across

Suzuki má první hybridy do zásuvky. Vděčí za něj Toyotě, Across je vlastně převlečená RAV4. Funguje výtečně, prodejní rekordy si od něj ovšem značka neslibuje.
Suzuki Across

Suzuki Across | foto: Suzuki

„Víš co, Osamu, my vám tedy dáme dva hybridy, ty vám pomůžou snížit flotilový emise, na oplátku nám helfnete s Indií, jo? My se tam nějak nechytáme, vy jste tam v prodejích dvojka. Z vašeho balena uděláme toyotu a je to. Deal?“ Takto nějak mohl vypadat dialog nejvyšších šéfů Osamu Suzukiho a Akio Toyody nad plánem vzájemné spolupráce. Plácli si a Suzuki dostala od Toyoty „zásuvkové“ hybridy corollu a RAV-4.

Nic tak sofistikovaného ještě nikdy výrobce malých a levnějších aut v nabídce neměl – přestože Suzuki má benzinové motory dotažené téměř k dokonalosti, co se týče spolehlivosti a odolnosti, do složitého elektromobilu se inženýři automobilky nikdy nepouštěli. Teď ho tedy mají – a nikoho nemůže překvapit, že funguje výtečně. Je to přece Made in Toyota, za níž stojí dvacetiletá hybridní zkušenost.

Hybridy máme rádi, ne že ne. A ty zásuvkové obzvlášť, samozřejmě pokud odhlédneme od pořizovacích cen. Kdyby byly za stejný peníz, nemáme co řešit. Vždyť možnost jezdit poměrně velkou porci kilometrů výhradně na baterie je skvělá pro ovzduší ve městech i pro peněženku. 

Právě across je v tomto ohledu premiantem – zvládne papírově čistě elektricky 75 km, zatímco konkurence umí kolem padesátky. Across to dokázal opravdu reálně při našich jízdách, a to v mrazech mezi šesti až deseti stupni pod nulou, které elektromobilům obecně nesvědčí.

Jinak across dokáže jezdit průměrně za šest až sedm litrů benzinu, dokonce i nabíjet baterie při jízdě, pokud o to řidič stojí – třeba když ví, že přes město bude chtít čistě elektricky. Spotřeba pak vzroste asi o půl litru, baterii však lze doplnit jen na 80 procent; do plné kapacity to jde jen ze zásuvky. Těch 18,1 kWh zvládne palubní nabíječka s výkonem 3,3 kW naplnit ze sítě za 5,5 hodiny. Právě kvůli pomalejší elektronice si tak časově ani moc nepomůžete třeba u supermarketové nabíječky.

A jak vlastně velké (4,63 m) hybridní SUV jezdí? Parádně zrychluje, velká baterie posílá ke kolům dost proudu. Ke všem – přestože standardně jsou poháněna jen přední, u rozjezdů asistuje i elektromotor v zadní nápravě s výkonem 40 kW. Ten přední má dalších 134 kW, je tedy prakticky tak výkonný jako benzinový dvouapůllitr (136 kW), používající sofistikovaný systém vstřikování – v nízké zátěži používá nepřímé, ve vysoké přímé.

Spalovací motor nikdy nepohání kola sám, elektřina pomocí originální převodovky eCVT pokaždé přispívá. Výkony sice není možné jen tak jednoduše sčítat, automobilka uvádí, že celkové jsou 226 kW, jisté však je, že na svižný pohyb acrosse to stačí víc než dostatečně ve všech myslitelných režimech. A právě proto má across jednu specialitu. Aby se auto nehoupalo při prudkých rozjezdech, je vybaveno systémem potlačování náklonů.

Elektrická čtyřkolka

Spousta lidí si velká SUV kupuje kvůli pohonu všech kol, zvlášť u Suzuki, která má takto vybavené všechny své modely. Ani tady čtyřkolka nechybí, je ovšem řešena právě zvláštním elektromotorem. Kromě toho má across systém Trail, suplující samosvorné diferenciály elektronikou, která přibrzďuje protáčející se kola. Vyzkoušeli jsme to v hlubokém sněhu a prohrabali se jím úplně bez problémů.

Na zkoušku offroadových schopností si však počkáme na klasický test. To bude ovšem až někdy v létě, kdy budou k dispozici běžné skladové vozy. Zatím totiž do Česka dorazilo jen předváděcích 13 kousků (a dva už jsou prodané). V Suzuki dobře vědí, že across není tím, za čím do jejich showroomů lidé chodí, tedy cenově dostupnou čtyřkolkou.

Across se prodává v jediné výbavě za 1,4 milionu korun. Tak drahé auto ještě značka neprodávala, plug-in hybrid také ne, a tak prodejní plány nejsou velké. „Nemáme stanovené žádné cíle, co prodáme, to bude. Technice věříme, Toyota má spoustu zkušeností a společně pracujeme na dalších hybridech a elektromobilech,“ nastiňuje budoucnost šéf českého zastoupení Tomáš Teufl.

Zvenku a zevnitř

Suzuki Across

Exteriér

Předek je oproti toyotě zcela přepracovaný, podle nás k lepšímu, auto vypadá uhlazeněji. A zlepšila se i aerodynamika, což dokládají o pár gramů nižší naměřené emise CO2.

Kufr má kapacitu slušných 580 litrů, baterie jsou totiž ukryté v podlaze. Má tak nízké těžiště, což pomáhá jízdním vlastnostem. Across je celkově velmi pohodlný a měkce odpružený, a to je u rodinného vozu velké plus.

Interiér

Interiér je až na odznáček na volantu stejný jako u RAV-4. Oceňujeme parádně velké pogumované ovladače klimatizace, velký a svižně reagující infotainment, ale hlavně celkovou prostornost kabiny. 

Vnitřní šířka je stejná jako třeba u Jeepu Grand Cherokee předchozí generace, takže dozadu umístíte i tři dětské autosedačky. A díky 2,7m rozvoru je dost místa i podélně.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...