Suzuki Jimny bylo unikátním autem už v době, kdy v sedmdesátých letech začalo dobývat svět, a je jím i nyní. Navzdory rozvoji kategorie SUV nikdy neslevilo z důrazu na schopnosti při jízdě mimo asfalt. První obrázky nové generace potvrzují, že pod novým kabátem zůstává vše v principu při starém: motor podélně uložený v žebřinovém rámu roztáčí kola zadní tuhé nápravy a z převodovky vede hnací hřídel k předním kolům. 4x4 lze sepnout „napevno“ a k tomu případně zvolit redukční převodovku.
Na módní vlnu SUV proto Suzuki s modelem Jimny nenaskakuje, jinak je ale novinka sladěná s módními trendy až až. Hranatá karoserie je sympatické retro, které odkazuje na Evropanům dobře známý samurai, tedy jimny o dvě generace zpět. Ostře řezané rysy kontrastují s jemnými detaily, to celé půjde dozdobit některým z nových odstínů laku – vedle tradiční zelené a šedé bude v nabídce třeba křiklavě žlutá nebo béžová. Novinkou budou dvoubarevné kombinace s černou střechou, v extrémní variantě i s černou kapotou motoru a rámem čelního skla.
Kuriozitou je nahrazení dosavadní ručně vysouvané antény v rámu čelního skla krátkým gumovým „prutem“ v zadním rohu karoserie.
Uvnitř je to ta samá písnička jako zvenku: retro kruhové přístroje zasazené do čtvercového orámování, dlouhá řadicí páka trčící z podlahy, madlo před spolujezdcem nebo kruhové krajní výdechy ventilace, to jsou opět jasné odkazy na samurai. K tomu se ale přidává samostatně stojící multimediální systém s dotykovým displejem z nového ignisu nebo novinka v podobě panelu automatické klimatizace ze swiftu. Nic takového předchozí jimny samozřejmě nenabízel.
Výčet dostupné výbavy je na malý off-road s cenou pod půl milionu působivý. Vedle výše zmíněného má nový jimny nabídnout také LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování nebo elektricky sklopná zrcátka. V nejvyšší výbavě se objeví také kombinace kamery a laserového radaru, která obstará funkci automatického nouzového brzdění s detekcí chodců. Zda bude v nabídce i adaptivní tempomat, není ze zatím dostupných japonských materiálů zřejmé, teoreticky to ale možné je.
V Japonsku budou jako již tradičně k dispozici dvě verze tohoto modelu. Varianta označená jednoduše Jimny má zkrácený přední nárazník, postrádá rozšiřující lemy blatníků a nástavce prahů. To vše proto, aby splnila požadavky na maximální rozměry daňově zvýhodněných vozů kategorie kei. Vzhled automobilové bonsaje podtrhují absurdní 16palcová kola s uzoučkými pneumatikami. O pohon této verze se postará tříválcový motor 0,66 l, který díky přeplňování dává výkon okolo 65 koní.
Provedení Jimny Sierra se bude v modifikované podobě prodávat i v Evropě. Má dospělejší tvary, 15palcová kola a především větší motor. Pro japonský trh je potvrzen atmosférický čtyřválec o objemu 1,5 litru. Zda se tento motor dostane i k evropským zákazníkům, nebo Suzuki u nás vsadí na downsizing (dosud v jimny nabízelo atmosférickou třínáctistovku), zatím není jasné.
V rozporu s dřívější praxí se bude nový jimny vyrábět výhradně s pohonem 4x4. Na výběr bude pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Bližší podrobnosti automobilka zveřejní 5. července.
Jak šel časHistorie Suzuki Jimny sahá do roku 1968, kdy malá společnost Hope Motor představila off-road ON360 s motorem o objemu 0,36 l. Suzuki rozpoznalo potenciál tohoto modelu, zakoupilo na něj práva na konstrukci a přidalo vlastní motor. Tak vzniklo Suzuki LJ, obchodním označením Jimny. Pro druhou generaci z roku 1981, s typicky hranatou karoserií, se v Evropě vžilo označení Samurai, pod kterým se tento model po většinu času na starém kontinentu prodával. V roce 1998 pak nastoupil jimny v podobě, která se v těchto týdnech loučí. |