Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

aktualizováno 
Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším off-roadem na trhu. V Japonsku se začne prodávat už letos, Evropa se ho dočká s mírným zpožděním.

Suzuki Jimny | foto: Suzuki

Suzuki Jimny bylo unikátním autem už v době, kdy v sedmdesátých letech začalo dobývat svět, a je jím i nyní. Navzdory rozvoji kategorie SUV nikdy neslevilo z důrazu na schopnosti při jízdě mimo asfalt. První obrázky nové generace potvrzují, že pod novým kabátem zůstává vše v principu při starém: motor podélně uložený v žebřinovém rámu roztáčí kola zadní tuhé nápravy a z převodovky vede hnací hřídel k předním kolům. 4x4 lze sepnout „napevno“ a k tomu případně zvolit redukční převodovku.

Suzuki Jimny
Suzuki Jimny

Na módní vlnu SUV proto Suzuki s modelem Jimny nenaskakuje, jinak je ale novinka sladěná s módními trendy až až. Hranatá karoserie je sympatické retro, které odkazuje na Evropanům dobře známý samurai, tedy jimny o dvě generace zpět. Ostře řezané rysy kontrastují s jemnými detaily, to celé půjde dozdobit některým z nových odstínů laku – vedle tradiční zelené a šedé bude v nabídce třeba křiklavě žlutá nebo béžová. Novinkou budou dvoubarevné kombinace s černou střechou, v extrémní variantě i s černou kapotou motoru a rámem čelního skla.

Kuriozitou je nahrazení dosavadní ručně vysouvané antény v rámu čelního skla krátkým gumovým „prutem“ v zadním rohu karoserie.

Uvnitř je to ta samá písnička jako zvenku: retro kruhové přístroje zasazené do čtvercového orámování, dlouhá řadicí páka trčící z podlahy, madlo před spolujezdcem nebo kruhové krajní výdechy ventilace, to jsou opět jasné odkazy na samurai. K tomu se ale přidává samostatně stojící multimediální systém s dotykovým displejem z nového ignisu nebo novinka v podobě panelu automatické klimatizace ze swiftu. Nic takového předchozí jimny samozřejmě nenabízel.

Výčet dostupné výbavy je na malý off-road s cenou pod půl milionu působivý. Vedle výše zmíněného má nový jimny nabídnout také LED světlomety, bezklíčové odemykání a startování nebo elektricky sklopná zrcátka. V nejvyšší výbavě se objeví také kombinace kamery a laserového radaru, která obstará funkci automatického nouzového brzdění s detekcí chodců. Zda bude v nabídce i adaptivní tempomat, není ze zatím dostupných japonských materiálů zřejmé, teoreticky to ale možné je.

V Japonsku budou jako již tradičně k dispozici dvě verze tohoto modelu. Varianta označená jednoduše Jimny má zkrácený přední nárazník, postrádá rozšiřující lemy blatníků a nástavce prahů. To vše proto, aby splnila požadavky na maximální rozměry daňově zvýhodněných vozů kategorie kei. Vzhled automobilové bonsaje podtrhují absurdní 16palcová kola s uzoučkými pneumatikami. O pohon této verze se postará tříválcový motor 0,66 l, který díky přeplňování dává výkon okolo 65 koní.

Fotogalerie

Provedení Jimny Sierra se bude v modifikované podobě prodávat i v Evropě. Má dospělejší tvary, 15palcová kola a především větší motor. Pro japonský trh je potvrzen atmosférický čtyřválec o objemu 1,5 litru. Zda se tento motor dostane i k evropským zákazníkům, nebo Suzuki u nás vsadí na downsizing (dosud v jimny nabízelo atmosférickou třínáctistovku), zatím není jasné.

V rozporu s dřívější praxí se bude nový jimny vyrábět výhradně s pohonem 4x4. Na výběr bude pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. Bližší podrobnosti automobilka zveřejní 5. července.

Jak šel čas

Historie Suzuki Jimny sahá do roku 1968, kdy malá společnost Hope Motor představila off-road ON360 s motorem o objemu 0,36 l. 

Suzuki rozpoznalo potenciál tohoto modelu, zakoupilo na něj práva na konstrukci a přidalo vlastní motor. Tak vzniklo Suzuki LJ, obchodním označením Jimny. 

Pro druhou generaci z roku 1981, s typicky hranatou karoserií, se v Evropě vžilo označení Samurai, pod kterým se tento model po většinu času na starém kontinentu prodával. V roce 1998 pak nastoupil jimny v podobě, která se v těchto týdnech loučí.

Suzuki Samurai

Suzuki Samurai

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Najdete na iDNES.cz