Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Suzuki je specialista na čtyřkolky. Důležitý S-Cross přidává úsporný hybrid

  10:00
Kompaktní crossover dostal letos nový mild-hybridní pohon. I s ním si Suzuki S-Cross zachovává nečekaný vnitřní prostor a výhodný poměr ceny a výbavy. To z něj dělá ideální tip pro rodiny. Navíc má žádaný pohon všech kol, Suzuki se v současnosti vyprofilovalo jako specialista na auta s pohonem 4x4.
Suzuki S-Cross

Suzuki S-Cross | foto: Suzuki

Ani zbytečně velký, ani neprakticky malý, to je S-Cross. S délkou 4,3 metru se řadí mezi kompaktní crossovery, je skladnější než leckteré klasické auto nižší střední třídy.

Přesto hravě pojme čtyři dospělé lidi a poskytne jim ve všech směrech dostatek prostoru. Vnitřní šířka je štědrá a posez relativně nízký – na půli cesty mezi kombíkem a klasickým SUV. Díky tomu se pohodlně usadí i cestující s vyšší nebo rozložitější postavou.

Zavazadlový prostor o objemu 430 litrů není dělaný na velké stěhování. Na to, aby si do něj každý na palubě uložil kufr, to s přehledem stačí. A jsou tu milé detaily: zadní sedadla jsou vybavena výklopnou loketní opěrkou, ta přední mají výškové nastavení i u spolujezdce.

Příjemně rozsáhlá je už základní výbava, S-Cross za 489 900 Kč má dvouzónovou klimatizaci, adaptivní tempomat a LED světlomety se světelným a dešťovým senzorem. Testovaná střední výbava Premium přidává vyhřívání sedadel, multimediální systém s parkovací kamerou, bezklíčový vstup a startování a pár dalších užitečných věcí.

Nový pohon kombinuje vylepšený benzinový čtyřválec 1,4 BoosterJet s pomocným elektromotorem. Tento tandem má přesvědčivý odpich už na prvních metrech z křižovatky a v pružném zrychlování z nízkých otáček si doslova libuje. Tomu jsou přizpůsobené prodloužené převody, které využívají nově nabytých schopností. Elektřina se získává při zpomalování, a tak S-Cross brzdí motorem jako auta ze staré školy.

Běžným způsobem se s tímto pohonem dá jezdit za 6,5 litru na 100 kilometrů, když se přizpůsobíte schopnostem pohonu, dostanete se na udávaných 5,7. Mimo město to jde o litr úsporněji, na dálnici počítejte se sedmi litry. Na to, že se bavíme o rodinném crossoveru, který jezdí primárně na benzin a má pohon všech kol, jde o obdivuhodné výsledky.

Čtyřkolky pro všechny

Tři ze čtyř prodaných suzuki mají pohon všech kol. Japonská značka dnes platí za experta na čtyřkolky, mimo jiné díky dlouhé tradici a používání různých druhů pohonu podle zaměření konkrétního modelu.

Suzuki bylo vždycky u toho, když svět čtyřkolek procházel revolucí. V roce 1970, když Jimny založil kategorii mini offroadů, v níž je dodnes osamocen, v roce 1988, kdy přišla původní Vitara jako první z cenově dostupných SUV, nebo o dva roky později, kdy vyjel první Swift s pohonem všech kol.

Z nedávné doby stojí za zmínku třeba modely SX4 nebo Ignis, ať už ten původní z roku 2000, nebo jeho reinkarnace uvedená před třemi lety. Kdo hledá dostupné auto s pohonem všech kol, je u Suzuki už po desetiletí na správné adrese.

Do všech modelů

Konkurenti přibývají a odpadají, zatímco Suzuki po generace nabízí 4x4 do většiny svých modelů – dnes platí, že ho může mít každý z nabízených na českém trhu. Takhle široké spektrum rozdílných aut využívá různé technologie pohonu. To je přesně opačný přístup, než se snaží uplatňovat jiné automobilky, které obvykle hledají i v pohonu všech kol co největší míru unifikace.

Japonci si dávno uvědomili, že terénní vůz, malý hatchback nebo crossover mají specifické nároky. Ideálním postupem je nabídnout různá řešení podle převažujícího způsobu použití.

All Grip Select

SUV a crossoverům je určen systém AllGrip Select s připojováním zadních kol přes elektromagenticky spínanou spojku. Vychází ze zkušeností s konstrukčně jednoduššími systémy pohonu ve starších modelech SX4 a Kizashi.

Sytém nabízený v Suzuki S-Cross a Vitara neustále porovnává rychlost otáčení jednotlivých kol sleduje intenzitu sešlápnutí plynového pedálu, úhel natočení volantu a řadu dalších veličin. Režim Auto je výchozím nastavením, které funguje jako ideální kompromis pro každý den.

Jeho prioritou je maximální bezpečnost a co nejnižší spotřeba paliva. Pohon 4x4 se odpojí, kdykoliv není jeho pomoc potřeba, například při jízdě po suché rovné silnici. Pak jsou poháněna pouze kola přední nápravy, což šetří palivo. Kdykoliv elektronika vyhodnotí, že se blíží riziko smyku nebo protočení kola, systém 4x4 se rychle a neznatelně aktivuje, aby usnadnil řízení.

Pro jízdu na sněhu, ale i dalších druzích nezpevněného nebokluzkého povrchu, je určen režim Snow, jež auto přizpůsobí náročnějším podmínkám. Činnost funkcí ovlivňujících chování auta, jako je protiblokovací systém ABS nebo stabilizační systém ESP, je upraven tak, aby v obtížnějších podmínkách neomezoval využitelnost vozidla.

Při jízdě nízkou rychlostí je možné přepnout z režimu Snow do režimu Lock. Pak je pohon 4x4 aktivní stále a na zadní kola směřuje více točivého momentu, aby usnadnil jízdu náročným terénem.

V rychlostech nad 60 km/h se systém z modu Lock automaticky přepne zpět na Snow. Ve Vitaře je tento režim doplněn o možnost aktivovat asistent pro sjíždění prudkých svahů. Varianta Sport mění priority opačným směrem.

Výraznější přenos hnací síly na zadní kola v zatáčkách zlepšuje ovladatelnos vozu při dynamické jízdě. Společně s častějším připojováním zadních kol se také zostří reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

All Grip Auto

Menší modely Ignis a Swift se systémem AllGrip Auto využívají jiný princip připojování zadních kol. Jádrem systému je viskózní spojka, která je kompaktnější, lehčí a funguje nezávisle na elektronických systémech. Zadní kola se začnou plynule automaticky připojovat vždy, když přední začnou ztrácet trakci.

Hmotnost celého systému je ve srovnání s AllGrip Select zhruba poloviční, což je u malých aut důležitou předností. Díky tomu je Swift jediným hatchbackem a Ignis jediným miniSUV, které mají možnost pohonu všech kol.

V Ignisu je pak systém doplněný o asistenty rozjezdu do kopce, sjíždění svahů a stabilizační systém pro jízdu v terénu Grip Control.

All Grip Pro

Pro model Jimny je určeno úplně jiné uspořádání označené AllGrip Pro. Podélně uložený motor stále pohání zadní kola, ta přední lze při jízdě v terénu připojit mechanicky. Součástí pohonu je přídavný redukčnín převod pro jízdu v nejnáročnějším terénu a automatické přibržďování jednotlivých kol, které simuluje funkci uzávěrek diferenciálů. Off-road Jimny se do nabídky Suzuki vrátí v roce 2021.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...