Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

  11:00aktualizováno  11:00
Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou techniku.

Suzuki Swift | foto: Suzuki

Během 34 let se design a technologie změnily k nepoznání, ale některé parametry jsou dnes skoro stejné jako tehdy. Swift tak stále měří zhruba tři a tři čtvrtě metru, váží okolo osmi metráků a o pohon se stará atmosférický čtyřválec, nebo přeplňovaný tříválec.

Suzuki Swift

Dlouhá historie

Sama automobilka klade počátek historie modelu Swift do roku 2004, kdy se představil první model s výrazným designem, jehož základní linie se drží dodnes. Za tu dobu vzniklo ve dvou generacích na 5,4 milionu kusů, ale těm předchází dvě další generace, které se v Evropě prodávaly také jako Suzuki Swift.

Historie jména Swift tedy sahá až na počátek osmdesátých let. Malý hatchback začal svůj život jako projekt General Motors, ale americká automobilka jej v nedokončené podobě přenechala Japoncům výměnou za 5 % akcií. Tento Swift se prodával v různých částech světa pod mnoha značkami, mimo jiné jako Chevrolet, Holden či Isuzu. Jinak má však nejnovější Swift s tím původním z roku 1983 společného překvapivě hodně.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

Podruhé průkopníkem

Ano, tři válce a turbo se nabízely už pro první Swift (v dalších generacích Suzuki tento koncept opustilo). Tehdy takový motor z litrového objemu měl 59 kW a 118 Nm, dnešní konstrukce dává k dispozici 82 kW a 170 Nm.

Je to totiž motor vybavený nejen přímým vstřikováním, ale i vodou chlazenými výfukovými svody a intercoolerem. Pro zkrácení cesty výfukových plynů a zrychlení odezvy je turbo IHI s plnicím tlakem 1,0 bar namontováno přímo k hlavě motoru.

Ve vrcholném provedení je tento motor navíc doplněn o kompaktní hybridní pohon. U něj je ke spalovacímu motoru připojen malý elektromotor, který do čtyř tisíc otáček pomáhá s akcelerací a zároveň při zpomalování dobíjí malý, 0,37kWh lithiový akumulátor.

Vše je sestaveno s typickou japonskou úsporností – tento hybrid neumí jezdit čistě na elektřinu, ale díky skromnému pojetí je jen o 10 kg těžší než konvenční provedení.

Swift tak s turbomotorem pojmenovaným BoosterJet netrpí na turboefekt a navzdory nižšímu výkonu dosahuje dynamiky srovnatelné s předchozí generací v provedení Swift Sport. V tomto směru vedle přeplňování pomáhá také značná úspora hmotnosti, a to ve srovnatelných verzích 120 kg.

Mírnou nevýhodu představuje použití pouze pětistupňové manuální převodovky. Motor s širokým pásem maxima točivého momentu si sice s velkými přeskoky poradí, ale souhra s „šestikvaltem“ by pomohla dostat z tříválce víc.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Výčet nedostatků se přitom omezuje pouze na tyto subjektivní detaily v duchu „co by kdyby“. Swift by si určitě zasloužil ostřejší geometrii přední nápravy, která by zesílila odezvu řízení, a větší zdvihy kol pro ještě nenucenější průjezdy po rozbitých silnicích. Pak by suzuki bylo geniálně jezdícím malým autem, které by těžko našlo přemožitele. Ve skutečnosti je „jen“ nadprůměrně dobře ovladatelným supermini.

Nízká hmotnost (u hybridního tříválce stále jen 875 kg) svědčí nejen dynamice, ale i ovladatelnosti. Řízení s proměnlivým převodem sice působí poněkud odtažitě, ale má ostré reakce. V zatáčkách podporuje rychlé změny směru, ve městě zase ulehčuje manévrování. A mezigenerační rozšíření karoserie o 4 cm zlepšilo stabilitu v přímém směru i při průjezdu zatáčkou.

Z prcka normálním autem do města

Může se hodit

Úspora hmotnosti je stejně jako zvětšení vnitřního prostoru zásluhou nové platformy Heartect. Konstrukce, která se představila už v modelech Baleno a Ignis, umožnila Suzuki zkrátit karoserii (z 3,85 na 3,84 metru) a přitom nabídnout více místa pro posádku i zavazadla. Nová generace tedy odstranila hlavní nedostatky předchůdce: v zadní řadě sedadel přibylo místa do všech stran a kufr vyrostl z trpasličích 211 litrů o čtvrtinu na dobře použitelných 265 litrů.

Interiér prošel přerodem z lehce ornamentálních asijských tvarů na moderní sportovní styl. Především tady se nezapře, že Suzuki u svých nejnovějších modelů využívá služeb designérského centra v italském Turíně. Dotykový displej multimediálního systému (standard s výjimkou základní výbavy) vystupuje z palubní desky a je natočený k řidiči. Na řidiče míří také dva mohutné tubusy, v nichž je zakomponován přístrojový štít, zatímco horizontální ozdobná lišta v palubní desce dodává všem těmto prvkům přesah na stranu spolujezdce.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Podobně zajímavá jako samotný design je i výbava nového Swiftu. Už v základu za 259 900 korun dostanete nejen klimatizaci, elektrické stahování předních oken a dálkově ovládané centrální zamykání, ale také kůží potažený volant či rádio s USB a Bluetooth. O 21 tisíc dražší úroveň Premium pak přidává multimediální systém s digitálním tunerem, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel, mlhovky a litá kola. Suzuki tedy tradiční nemožnost konfigurovat přesnou specifikaci vozu kompenzuje výhodným příplatkem za balík výbavy navíc.

Fotogalerie

Testované vrcholné provedení je pak vyhrazeno jen speciálním druhům pohonu – atmosférickou dvanáctistovku nabízí jen s převodovkou CVT nebo jako hybrid s pohonem všech kol, turbolitr pak jako hybrid s manuálem nebo běžné provedení se šestistupňovým automatem. V případě testovaného hybridního tříválce cena dosahuje na pohled vysokých 392 900 korun, ale standardem jsou LED světlomety, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo navigace, tedy prvky, za které u konkurence zpravidla musíte dále připlácet a leckdy nejsou v nabídce vůbec.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Dva a půl litru radosti bez turba. Mazda 6 je předělaná a o kus lepší

Inovovaná Mazda 6

Je to klišé, jenže nic lépe vylepšenou Mazdu 6 nepopíše lépe: to auto zraje jak víno. A benzinový dvaapůllitr bez turba...

Peugeot 508 SW nehoní litry ani centimetry a nejlepší je zase s dieselem

Peugeot 508 SW

Pokud vám jde o maximální objem kufru, tak pro vás Peugeot 508 SW není tou pravou volbou. Toto auto totiž musíte zvolit...

Škoda Scala odloží maskování v prosinci. Už jsme ji řídili

Škoda Scala v maskování

Scala nahradí v nabídce Škody model Rapid v prvním pololetí příštího roku. S maskovaným prototypem jsme se svezli....

Najdete na iDNES.cz