Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

  11:00aktualizováno  11:00
Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou techniku.

Suzuki Swift | foto: Suzuki

Během 34 let se design a technologie změnily k nepoznání, ale některé parametry jsou dnes skoro stejné jako tehdy. Swift tak stále měří zhruba tři a tři čtvrtě metru, váží okolo osmi metráků a o pohon se stará atmosférický čtyřválec, nebo přeplňovaný tříválec.

Suzuki Swift

Dlouhá historie

Sama automobilka klade počátek historie modelu Swift do roku 2004, kdy se představil první model s výrazným designem, jehož základní linie se drží dodnes. Za tu dobu vzniklo ve dvou generacích na 5,4 milionu kusů, ale těm předchází dvě další generace, které se v Evropě prodávaly také jako Suzuki Swift.

Historie jména Swift tedy sahá až na počátek osmdesátých let. Malý hatchback začal svůj život jako projekt General Motors, ale americká automobilka jej v nedokončené podobě přenechala Japoncům výměnou za 5 % akcií. Tento Swift se prodával v různých částech světa pod mnoha značkami, mimo jiné jako Chevrolet, Holden či Isuzu. Jinak má však nejnovější Swift s tím původním z roku 1983 společného překvapivě hodně.

Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport

Podruhé průkopníkem

Ano, tři válce a turbo se nabízely už pro první Swift (v dalších generacích Suzuki tento koncept opustilo). Tehdy takový motor z litrového objemu měl 59 kW a 118 Nm, dnešní konstrukce dává k dispozici 82 kW a 170 Nm.

Je to totiž motor vybavený nejen přímým vstřikováním, ale i vodou chlazenými výfukovými svody a intercoolerem. Pro zkrácení cesty výfukových plynů a zrychlení odezvy je turbo IHI s plnicím tlakem 1,0 bar namontováno přímo k hlavě motoru.

Ve vrcholném provedení je tento motor navíc doplněn o kompaktní hybridní pohon. U něj je ke spalovacímu motoru připojen malý elektromotor, který do čtyř tisíc otáček pomáhá s akcelerací a zároveň při zpomalování dobíjí malý, 0,37kWh lithiový akumulátor.

Vše je sestaveno s typickou japonskou úsporností – tento hybrid neumí jezdit čistě na elektřinu, ale díky skromnému pojetí je jen o 10 kg těžší než konvenční provedení.

Swift tak s turbomotorem pojmenovaným BoosterJet netrpí na turboefekt a navzdory nižšímu výkonu dosahuje dynamiky srovnatelné s předchozí generací v provedení Swift Sport. V tomto směru vedle přeplňování pomáhá také značná úspora hmotnosti, a to ve srovnatelných verzích 120 kg.

Mírnou nevýhodu představuje použití pouze pětistupňové manuální převodovky. Motor s širokým pásem maxima točivého momentu si sice s velkými přeskoky poradí, ale souhra s „šestikvaltem“ by pomohla dostat z tříválce víc.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Výčet nedostatků se přitom omezuje pouze na tyto subjektivní detaily v duchu „co by kdyby“. Swift by si určitě zasloužil ostřejší geometrii přední nápravy, která by zesílila odezvu řízení, a větší zdvihy kol pro ještě nenucenější průjezdy po rozbitých silnicích. Pak by suzuki bylo geniálně jezdícím malým autem, které by těžko našlo přemožitele. Ve skutečnosti je „jen“ nadprůměrně dobře ovladatelným supermini.

Nízká hmotnost (u hybridního tříválce stále jen 875 kg) svědčí nejen dynamice, ale i ovladatelnosti. Řízení s proměnlivým převodem sice působí poněkud odtažitě, ale má ostré reakce. V zatáčkách podporuje rychlé změny směru, ve městě zase ulehčuje manévrování. A mezigenerační rozšíření karoserie o 4 cm zlepšilo stabilitu v přímém směru i při průjezdu zatáčkou.

Z prcka normálním autem do města

Může se hodit

Úspora hmotnosti je stejně jako zvětšení vnitřního prostoru zásluhou nové platformy Heartect. Konstrukce, která se představila už v modelech Baleno a Ignis, umožnila Suzuki zkrátit karoserii (z 3,85 na 3,84 metru) a přitom nabídnout více místa pro posádku i zavazadla. Nová generace tedy odstranila hlavní nedostatky předchůdce: v zadní řadě sedadel přibylo místa do všech stran a kufr vyrostl z trpasličích 211 litrů o čtvrtinu na dobře použitelných 265 litrů.

Interiér prošel přerodem z lehce ornamentálních asijských tvarů na moderní sportovní styl. Především tady se nezapře, že Suzuki u svých nejnovějších modelů využívá služeb designérského centra v italském Turíně. Dotykový displej multimediálního systému (standard s výjimkou základní výbavy) vystupuje z palubní desky a je natočený k řidiči. Na řidiče míří také dva mohutné tubusy, v nichž je zakomponován přístrojový štít, zatímco horizontální ozdobná lišta v palubní desce dodává všem těmto prvkům přesah na stranu spolujezdce.

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Podobně zajímavá jako samotný design je i výbava nového Swiftu. Už v základu za 259 900 korun dostanete nejen klimatizaci, elektrické stahování předních oken a dálkově ovládané centrální zamykání, ale také kůží potažený volant či rádio s USB a Bluetooth. O 21 tisíc dražší úroveň Premium pak přidává multimediální systém s digitálním tunerem, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel, mlhovky a litá kola. Suzuki tedy tradiční nemožnost konfigurovat přesnou specifikaci vozu kompenzuje výhodným příplatkem za balík výbavy navíc.

Fotogalerie

Testované vrcholné provedení je pak vyhrazeno jen speciálním druhům pohonu – atmosférickou dvanáctistovku nabízí jen s převodovkou CVT nebo jako hybrid s pohonem všech kol, turbolitr pak jako hybrid s manuálem nebo běžné provedení se šestistupňovým automatem. V případě testovaného hybridního tříválce cena dosahuje na pohled vysokých 392 900 korun, ale standardem jsou LED světlomety, adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů nebo navigace, tedy prvky, za které u konkurence zpravidla musíte dále připlácet a leckdy nejsou v nabídce vůbec.

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Requiem za Pajero. Loučí se nebojácný off-road, končí bez náhrady

Mitsubishi Pajero

Na evropském trhu už o pravověrný off-road skoro nezavadíte. Doba hraje do not SUV a jejich odvozeninám. Výjimky tvoří...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....



Najdete na iDNES.cz