Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki Swift: nenápadný, ale spolehlivý služebník

  20:37aktualizováno  20:37
2. 2. 2000 - Chladná rozumová úvaha obvykle bývá na počátku zájmu o jetý Suzuki Swift. Japonec z velmi žádané kategorie malých vozů je provozně nenáročný, nadprůměrně spolehlivý, a přestože se ve své nejpůvodnější verzi s litrovým motorem představil už v roce 1983 a dál na kabátu doznal jen nepřevratných úprav, zůstává vzhledem pořád přijatelný. Pro to všechno ho zájemci vyhledávají většinou cíleně, jen zřídkakdy pro celkově jednoduchý a nenápadný automobil vzplane náhodný kupec.
Exempláře nejstaršího modelu do první modernizace v roce 1988 jsou v přijatelném stavu k mání za 15 000 až 30 000 korun, zatímco novější provedení začíná zhruba na padesátitisícové hranici. Perspektivnější auta třeba ročníku 1993 (druhou modernizaci přinesl rok 1991) lze už i v kufrové verzi sehnat asi za 80 000 a swift po další úpravě vizáže v roce 1996 stojí kolem 120 000 korun. Zánovní sedan, dejme tomu ročníku 1998, se vejde pod 160 000 korun. Při zájmu o jetý Suzuki Swift je dobré prověřit kvalitu případné klempířské opravy. Mnohé, zvláště starší vozy se totiž do tuzemska dostaly ze západní Evropy po haváriích a do kompaktní karoserie se nárazy mohly přenést víc než se na první dojem může zdát. Tříválcové litrové motory mívají vůle na klikovém hřídeli a jsou hlučnější. K typickým bolestem patří vůle na přední nápravě, předčasně korodující výfuky a u prvních modelů do ročníku 1988 také koroze nosných dílů. Výhrady lze mít k tužšímu řazení a ke spojce náchylné k poruchám. Majitel se musí smířit také se skromnějším interiérem, jehož plasty působí laciným dojmem, sem tam něco zavrže a ani sedačky nejsou zásluhou nižších opěradel nejpohodlnější a nejbezpečnější. Do ročníku 1992 měl typ problémy s usazením a těsněním dveří. Kdo se smíří s menším kufrem u vozu se šikmou zádí, je naopak i při vyšším vzrůstu poměrně spokojen s prostorem kabiny. K dalším přednostem vozu patří kromě už zmíněné a dominující úspornosti v údržbě i spotřebě také výborné jízdní vlastnosti a technická spolehlivost, když třeba ve statistikách německého TÜV je Suzuki Swift ve všech věkových kategoriích nad průměrem srovnatelných vozů. K přednostem swiftu patří i možnost volby tří-, čtyř- i pětidveřových karosářských variant, z nichž lepší než se šikmou zádí je sedan, ve výrobě byl i kabriolet. Z motorů je pro běžné cestování podle názoru odborníků nejvhodnější obyčejný 1.3, se kterým lze jezdit se spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů. Agregát 1.0 je výkonem poměrně slabý, stokoňové pohony 1.3 16V nebo 1.6 16V s téměř 190kilometrovou maximální rychlostí potěší spíš mladší řidiče.

MINUSY
* koroze, a to zvlášť u vozů do roku 1988
* hlučné motory, zejména tříválce 1.0, tužší převody
* předčasně korodující výfuky
* vůle přední nápravy
* skromná výbava hlavně u vozů koupených v tuzemsku
* slabý věnec volantu
* laciným dojmem působící interiér, pazvuky v interiéru
* k poškození náchylné rozvodové řemeny zvlášť u starších ročníků, praskající klínový řemen
* horší výrobní zpracování
* méně pohodlné sedačky
* nepřesné slícování dílů
* malý zavazadlový prostor u vozu se šikmou zádí

PLUSY
* relativně nízká cena ojetin
* nenáročný provoz, úsporné motory
* dobré jízdní vlastnosti
* vzhledem ke kategorii vozu prostorná kabina
* jednoduchá a robustní technika
* solidní vzhled i nadprůměrná spolehlivost
* vysoký výkon u verze 1.3 GTi (74 kW - 101 k)

Největší konkurenti

Suzuki Swift 1.3 ve třídveřovém provedení a ročníku výroby 1991 stojí zhruba 65 000 korun a stejně starou konkurenci mu tvoří hlavně Ford Fiesta za 65 000, Fiat Uno za 55 000, Renault Clio za 80 000, Mitsubishi Colt za 75 000, Toyota Starlet za 75 000, Opel Corsa za 50 000, Volkswagen Polo za 65 000 a Škoda Favorit za 50 000 korun.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.