Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki Swift: šance na mladý vůz za menší peníze

  11:48aktualizováno  11:48
Bouchněte dveřmi u Suzuki Swift a dejme tomu u Škody Fabia a hned je jasné, oč v tom srovnání jde: malý Japonec je zaslouženě opravdová láce na trhu nových i jetých automobilů. Levným dojmem působí na každý důkladnější pohled do interiéru i na kabát, což však neznamená, že nemá zdejším motoristům co říci. Uplatňuje se v roli druhého či třetího auta v rodině, ale v daleko největší míře zajímá šetrné motoristy od mladíků až po důchodce.

Jednoduchá koncepce s minimem elektroniky zaručuje nenáročnou údržbu a často dovoluje i svépomoc, verze s tříválcovým litrovým motorem si popularitu dělá laciným povinným ručením. A vezme-li pragmatik dál v úvahu fakt, že prostorově je swift ve srovnání s nejedním jeho malým konkurentem až překvapivě dobrý, i svědectví majitelů, že s ním lze s lehkou nohou jezdit s pětilitrovou spotřebou, tak není divu, že zmíněný model se v bazarech dlouho nezdrží.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy
Suzuki Swift  
můžete koupit na www.automodul.cz

V neposlední řadě láká i tím, že často bývá málo jetý a i v mladších ročnících relativně levný, což je dáno jeho ce- nou z nejnižších na trhu nových automobilů. Suzuki Swift se tradičně považuje za vůz horšího výrobního zpracování, byť se model v kvalitě od první poloviny devadesátých let značně zlepšil. Levné a nehezké plasty v interiéru zůstávají už dlouhé roky a při volbě motoru musí potenciální kupec důkladně vážit jejich pro i proti: poměrně hlučný litrový tříválec má příznivé povinné ručení, ale nevelkou životnost (odborníci se shodují na zhruba 150 tisících kilometrů), zatímco čtyřválcový typ 1.3 zdobí kultivovanější chod.

Potíže někdy dělají převodovky, daleko častěji u vozu odcházejí - jak plyne ze zkušeností obchodníků s ojetinami - přední poloosy: už po 60 tisících až 70 tisících kilometrů údajně často volají po výměně. Závady bývají v elektrice, při častém městském cestování je třeba počítat s předčasně opotřebenou spojkou. Typickou bolestí je zaseknutý, či dokonce rozlomený zámek volantu. Nejzásadnějším nedostatkem vozu poměrně staré koncepce ovšem jsou jeho rezervy v bezpečnosti.

Vždyť i něco tak běžného, jako je airbag řidiče, dostala standardní výbava Suzuki Swift až koncem roku 1995. "Za rozumnější volbu považuji v případě Suzuki Swift verzi s motorem 1.3 než tříválcový litr," říká Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha a připomíná, že v nabídce ojetin se objevují i verze s pohonem 1.6 v karoseriích sedan z let 1989 až 1995. "To jsou už přece jen dospělejší auta."

Suzuki Swift jsou ve všech svých typech stavěny na rychlost do zhruba 150 kilometrů v hodině a jejich oficiálně uváděné spotřeby se pohybují podle charakteru jízdy od 4,5 do necelých sedmi litrů benzinu na 100 kilometrů. Ve statistikách německého TÜV, který se zabývá kontrolami technického stavu vozidel, stojí Suzuki Swift všech věkových kategorií mezi nadprůměrem. Nedostatky vykazuje hlavně v osvětlení a v závadách brzdového vedení, brzdových destiček a brzdového obložení.

PLUSY
* nízká pořizovací cena
* nízké provozní náklady, příznivá spotřeba
* solidní vnitřní prostor
* dobrá manévrovatelnost ve městě
* jednoduchost, možnost svépomocných oprav
* zájem na trhu ojetin
MINUSY
* zastaralá koncepce
* rezervy v bezpečnosti
* chudá výbava
* menší zavazadlový prostor
* řídká síť servisů a obchodů s náhradními díly
* horší výrobní zpracování
* nekultivovaný chod a menší trvanlivost hlučných tříválcových litrových motorů
* poměrně draze opravitelné závady převodovky
* předčasně odcházející poloosy

Mezníky modelu
1983 - premiéra vozu SA 310 s tříválcovým motorem 1.0
1984 - model dostal název Swift a nový čtyřválcový motor 1.3
1985 - pětidveřová karoserie
1988 - nová generace
1989 - karoserie sedan, verze s pohonem 4x4 a motor 1.6
1991 - face-lift přední partie
1992 - kabriolet
1995 - konec výroby sedanu a kabrioletu
1996 - nový design, začátek výroby v Maďarsku

Suzuki Swift
Následující ceny jsou pro průměrně opotřebované a udržované Suzuki Swift s třídveřovou karoserií a motorem 1.0.

ročník

cena (Kč)

1989

50 000

1990

55 000

1991

60 000

1992

65 000

1993

75 000

1994

85 000

1995

95 000

1996

105 000

1997

115 000

1998

130 000

1999

140 000


příplatky
motor 1.3 5000 (až od ročníku 1997)
verze 1.3 GT 10 000
motor 1.6 10 000 (v sedanech z let 1989 až 1995)
sedan 10 000 (do ročníku 1996)
pětidveřová verze 5000 (do ročníku 1996),
10 000 (od ročníku 1997)


Největší konkurenti
Suzuki Swift například ve třídveřové verzi a s motorem 1.0 se na zdejším trhu ojetin prodává za zhruba 95 tisíc korun a konkurenci mu tvoří třeba následující stejně stará auta: Citroën AX 1.1 za 90 tisíc, Peugeot 106 1.0 za 110 tisíc, Renault Twingo 1.2 za 110 tisíc, Renault Clio 1.2 za 110 tisíc, Daewoo Tico (5 dveří) 0.8 za 70 tisíc, Daihatsu Cuore 0.8 za 90 tisíc, Fiat Punto 1.1 za 120 tisíc, Fiat Cinquecento 0.8 za 80 tisíc, Ford Fiesta 1.1 za 100 tisíc, Mazda 121 za 120 tisíc, KIA Pride 1.2 za 80 tisíc, Lancia Y 10 za 65 tisíc, Nissan Micra 1.0 za 130 tisíc, Opel Corsa 1.0 za 120 tisíc, Volkswagen Polo 1.0 za 135 tisíc a Toyota Starlet 1.3 za 120 tisíc korun. "Z dané nabídky bych zřejmě zvolil pověstně spolehlivou a trvanlivou Toyotu Starlet a snad i poněkud dražší, ale s tradiční solidností vyrobený Volkswagen Polo," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Zhruba uprostřed mého žebříčku by stály Daihatsu Cuore, Ford Fiesta a Fiat Punto. Suzuki Swift u mne nebude mezi posledními, k nimž řadím Lancii Y 10, Citroën AX, Daewoo Tico a Fiat Cinquecento, spíš ho postavím zhruba do třetí čtvrtiny pořadí."

Suzuk Swift

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.