Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki Swift: šance na mladý vůz za menší peníze

aktualizováno 
Bouchněte dveřmi u Suzuki Swift a dejme tomu u Škody Fabia a hned je jasné, oč v tom srovnání jde: malý Japonec je zaslouženě opravdová láce na trhu nových i jetých automobilů.
Bouchněte dveřmi u Suzuki Swift a dejme tomu u Škody Fabia a hned je jasné, oč v tom srovnání jde: malý Japonec je zaslouženě opravdová láce na trhu nových i jetých automobilů. Levným dojmem působí na každý důkladnější pohled do interiéru i na kabát, což však neznamená, že nemá zdejším motoristům co říci. Uplatňuje se v roli druhého či třetího auta v rodině, ale v daleko největší míře zajímá šetrné motoristy od mladíků až po důchodce.

Jednoduchá koncepce s minimem elektroniky zaručuje nenáročnou údržbu a často dovoluje i svépomoc, verze s tříválcovým litrovým motorem si popularitu dělá laciným povinným ručením. A vezme-li pragmatik dál v úvahu fakt, že prostorově je swift ve srovnání s nejedním jeho malým konkurentem až překvapivě dobrý, i svědectví majitelů, že s ním lze s lehkou nohou jezdit s pětilitrovou spotřebou, tak není divu, že zmíněný model se v bazarech dlouho nezdrží. V neposlední řadě láká i tím, že často bývá málo jetý a i v mladších ročnících relativně levný, což je dáno jeho ce- nou z nejnižších na trhu nových automobilů. Suzuki Swift se tradičně považuje za vůz horšího výrobního zpracování, byť se model v kvalitě od první poloviny devadesátých let značně zlepšil. Levné a nehezké plasty v interiéru zůstávají už dlouhé roky a při volbě motoru musí potenciální kupec důkladně vážit jejich pro i proti: poměrně hlučný litrový tříválec má příznivé povinné ručení, ale nevelkou životnost (odborníci se shodují na zhruba 150 tisících kilometrů), zatímco čtyřválcový typ 1.3 zdobí kultivovanější chod. Potíže někdy dělají převodovky, daleko častěji u vozu odcházejí - jak plyne ze zkušeností obchodníků s ojetinami - přední poloosy: už po 60 tisících až 70 tisících kilometrů údajně často volají po výměně. Závady bývají v elektrice, při častém městském cestování je třeba počítat s předčasně opotřebenou spojkou. Typickou bolestí je zaseknutý, či dokonce rozlomený zámek volantu. Nejzásadnějším nedostatkem vozu poměrně staré koncepce ovšem jsou jeho rezervy v bezpečnosti. Vždyť i něco tak běžného, jako je airbag řidiče, dostala standardní výbava Suzuki Swift až koncem roku 1995. "Za rozumnější volbu považuji v případě Suzuki Swift verzi s motorem 1.3 než tříválcový litr," říká Aleš Kužel z bazaru AAA Auto Praha a připomíná, že v nabídce ojetin se objevují i verze s pohonem 1.6 v karoseriích sedan z let 1989 až 1995. "To jsou už přece jen dospělejší auta." Suzuki Swift jsou ve všech svých typech stavěny na rychlost do zhruba 150 kilometrů v hodině a jejich oficiálně uváděné spotřeby se pohybují podle charakteru jízdy od 4,5 do necelých sedmi litrů benzinu na 100 kilometrů. Ve statistikách německého TÜV, který se zabývá kontrolami technického stavu vozidel, stojí Suzuki Swift všech věkových kategorií mezi nadprůměrem. Nedostatky vykazuje hlavně v osvětlení a v závadách brzdového vedení, brzdových destiček a brzdového obložení.

+

* nízká pořizovací cena
* nízké provozní náklady, příznivá spotřeba
* solidní vnitřní prostor
* dobrá manévrovatelnost ve městě
* jednoduchost, možnost svépomocných oprav
* zájem na trhu ojetin

-

* zastaralá koncepce
* rezervy v bezpečnosti
* chudá výbava
* menší zavazadlový prostor
* řídká síť servisů a obchodů s náhradními díly
* horší výrobní zpracování
* nekultivovaný chod a menší trvanlivost hlučných tříválcových litrových motorů
* poměrně draze opravitelné závady převodovky
* předčasně odcházející poloosy

Mezníky modelu

1983 - premiéra vozu SA 310 s tříválcovým motorem 1.0
1984 - model dostal název Swift a nový čtyřválcový motor 1.3
1985 - pětidveřová karoserie
1988 - nová generace
1989 - karoserie sedan, verze s pohonem 4x4 a motor 1.6
1991 - face-lift přední partie
1992 - kabriolet
1995 - konec výroby sedanu a kabrioletu
1996 - nový design, začátek výroby v Maďarsku

Suzuki Swift

Následující ceny jsou pro průměrně opotřebované a udržované Suzuki Swift s třídveřovou karoserií a motorem 1.0.

ročník cena (Kč)
1989 50 000
1990 55 000
1991 60 000
1992 65 000
1993 75 000
1994 85 000
1995 95 000
1996 105 000
1997 115 000
1998 130 000
1999 140 000

příplatky

motor 1.3 5000 (až od ročníku 1997)
verze 1.3 GT 10 000
motor 1.6 10 000 (v sedanech z let 1989 až 1995)
sedan 10 000 (do ročníku 1996)
pětidveřová verze 5000 (do ročníku 1996),
10 000 (od ročníku 1997)

Největší konkurenti

Suzuki Swift například ve třídveřové verzi a s motorem 1.0 se na zdejším trhu ojetin prodává za zhruba 95 tisíc korun a konkurenci mu tvoří třeba následující stejně stará auta: Citroën AX 1.1 za 90 tisíc, Peugeot 106 1.0 za 110 tisíc, Renault Twingo 1.2 za 110 tisíc, Renault Clio 1.2 za 110 tisíc, Daewoo Tico (5 dveří) 0.8 za 70 tisíc, Daihatsu Cuore 0.8 za 90 tisíc, Fiat Punto 1.1 za 120 tisíc, Fiat Cinquecento 0.8 za 80 tisíc, Ford Fiesta 1.1 za 100 tisíc, Mazda 121 za 120 tisíc, KIA Pride 1.2 za 80 tisíc, Lancia Y 10 za 65 tisíc, Nissan Micra 1.0 za 130 tisíc, Opel Corsa 1.0 za 120 tisíc, Volkswagen Polo 1.0 za 135 tisíc a Toyota Starlet 1.3 za 120 tisíc korun. "Z dané nabídky bych zřejmě zvolil pověstně spolehlivou a trvanlivou Toyotu Starlet a snad i poněkud dražší, ale s tradiční solidností vyrobený Volkswagen Polo," říká Aleš Kužel, vedoucí nákupu bazaru AAA Auto Praha. "Zhruba uprostřed mého žebříčku by stály Daihatsu Cuore, Ford Fiesta a Fiat Punto. Suzuki Swift u mne nebude mezi posledními, k nimž řadím Lancii Y 10, Citroën AX, Daewoo Tico a Fiat Cinquecento, spíš ho postavím zhruba do třetí čtvrtiny pořadí."


Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Transit 2.2 L1H1...
Ford Transit 2.2 L1H1...

r.v. 2011, naj. 155 000 km, diesel
289 190 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.