Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Turbo místo atmosféry: první jízda s ostrým žlutým mrňousem

I nová generace Suzuki Swift dostala ostrou verzi Sport. Malý atlet si uchoval praktičnost a pohodlí výchozí verze, ale k tomu přidal i přiměřenou porci zábavy.
Suzuki Swift Sport

Suzuki Swift Sport | foto: Suzuki

Malá auta Suzuki už pěkných pár let umí. Swift, Ignis, S-Cross, dříve SX4, to všechno jsou auta, která umí oslovit zákazníky i v době, kdy obecně roste poptávka po velkých autech, zejména SUV. S modelem Swift to tento japonský výrobce zkouší už ve zbrusu nové čtvrté generaci, která zaujala agresivním vzhledem přední části s dramaticky tvarovanou velkou maskou chladiče a mild-hybridním systémem spojeným s pouze litrovým tříválcem pod kapotou.

Exkluzivní žlutá

Swift vypadá dobře ze všech stran, ale nejhezčí je nejspíš při pohledu z boku, kdy zaujme zvolna stoupající spodní linie oken a absence klasických klik zadních dveří, které jsou skryty v horním rohu. Auto se tak na pohled tváří jako třídveřové, přestože nová generace je už výhradně pětidveřová. Skryté kliky jsou sice elegantní, ale při praktickém používání ne zrovna praktické, protože otvor pro úchop je velmi úzký. Verze Sport navíc dostala diskrétní zadní spoiler, dvojici výfuků a speciální 17palcová kola. K dispozici je i jedna barva určená výhradně pro tento model – jmenuje se Champion Yellow.

Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift Sport

Už výchozí hatchback nabídl pohodlná přední sedadla s výrazným bočním vedením, verze Sport je má ještě výrazně tvarovanější, v jednom kusu i s hlavovou opěrkou a červeně vyšitým nápisem Sport. Nechybějí ani další očekávatelné dynamické doplňky jako leštěné hliníkové pedály nebo sportovní volant. Plasty na palubní desce sice zůstaly tvrdé, ale nepůsobí vůbec lacině a bezchybně lícují. Jediná věc, která může v interiéru trochu vadit, je nízko umístěná obrazovka informačního systému, která má sice hezkou grafiku, ale nepovedené ovládání hlasitosti, která se reguluje „šoupáním“ po levé části obrazovky nahoru či dolů.

Menší objem i váha

Ale tyto detaily asi nejsou u vozidla typu hot-hatch až tak podstatné. Třetí generace Swiftu Sport (v nabídce je až od druhé generace klasického Swiftu) dostala objemově menší motor. Místo atmosférické 1.6 se teď o pohon stará přeplňovaný agregát 1.4 Boosterjet, použitý už třeba v modelu Vitara, jen s mírnou úpravou. Maximální výkon oproti dřívějšímu pohonu 1.6 narostl jen nepatrně na 103 kW, ale výrazně se zvýšil maximální točivý moment, a to o 70 Nm na 230 Nm při 2500-3500 otáčkách. Navíc auto mezigeneračně zhublo 80 kilogramů, takže se s hmotností 975 kg dostalo pod jednu tunu, což je skvělý výsledek. I menší a méně výkonný Volkswagen up! GTI váží 1070 kg.

Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift Sport

Nový motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, což jde také trochu proti dnešnímu proudu, kdy se velká část vozů tohoto typu prodává s dvouspojkovými automaty. Japonská převodovka ale řadí dobře a přesně. Motor je při poklidné dálniční jízdě příjemně tichý, ale když člověk šlápne na plyn, možná by ve vyšších otáčkách uvítal trochu sportovnější zvuk, k image auta by se to hodilo.

Rozdíl tu je

Největší rozdíl oproti minulé generaci je v projevu motoru. Předchozí atmosférický agregát určitě měl svoje fanoušky, ale i když se dal ochotně hnát do vysokých otáček, chyběla mu síla. U novinky je to úplně jinak. Pružnost agregátu nechybí, ale nemá smysl vytáčet ho někam nad 4000 otáček, protože je naladěn na to podávat výkony spíše pod touto hranicí. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,1 s a maximální rychlost má hodnotu 210 km/h (ale tachometr je sebevědomě ocejchovaný až do 260 km/h). Průměrná spotřeba má být 5,6 l/100 km, což by při 37litrové nádrži stačilo na více než 600 kilometrů, my jezdili spíše mezi 7 a 8 litry, ale poměrně dynamicky.

Suzuki Swift Sport

Podvozek má vepředu zavěšení MacPherson, vzadu pak jednoduchou torzní tyč. Pružiny a tlumiče jsou trochu tvrdší než u základního modelu. Na kvalitním asfaltu je Swift Sport příjemně pohodlný, méně houpavý než výchozí hatchback. V zatáčkách je naopak lehký a mrštný. Jakmile ovšem najedete na větší hrboly a díly, 17palcová kola vám o nich dají citelně vědět.

Za kolik to bude?

Každé nové auto, které přichází na trh, se chlubí bohatší elektronickou a digitální výbavou a ani Swift Sport není výjimkou. Do výbavy tedy dostal například systém automatické detekce překážek spojený s funkcí automatického brzdění, adaptivní tempomat či systém udržování v jízdních pruzích. Suzuki zatím v době uzávěrky tohoto článku nezveřejnilo cenu. 

Dá se tedy jen odhadovat, že bude vrcholnou nabídkou v modelové řadě Swift, která dnes končí verzí 1.0 BoosterJet s automatickou převodovkou za 402 700 korun. V Německu má stát Swift Sport 21 400 eur, což je zhruba 540 tisíc korun. Ovšem je třeba brát v úvahu, že základní verze tam stojí v přepočtu cca 350 tisíc korun, kdežto v Česku 264 tisíc. Sport tak na českém trhu, kam by měl dorazit zhruba v červnu, nebude stát přes půl milionu, doufejme, že se bude blížit spíš hranici 450 tisíc.

Suzuki Swift Sport není žádným opravdu sportovním autem. Vozům jako Volkswagen Polo GTI (dvoulitrový motor 147 kW) nebo Peugeot 208 GTI (1.6 THP 153 kW) se výkonem, zrychlením a vlastně ani rozměry rovnat nemůže, ale za mnohem příznivější cenu nabídne dynamické a zábavné svezení bez kompromisů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...