Suzuki GSX-R1000 | foto: Suzuki

Suzuki ukázala své trumfy pro další rok

  • 3
Jako poslední z Velké (japonské) Čtyřky představila své motocyklové novinky Suzuki. Cruisera 1,5 litru, nástupce SV650 a konečně další generaci superikony GSX-R1000.

Suzuki bude v příštím roce slavit 100 let od zahájení činnosti – roku 1909 začal konstruovat tehdy 22letý Michio Suzuki. Nejdříve se ale věnoval tkalcovským stavům na hedvábí a první motory přišly na řadu koncem třicátých let, zatímco motorky až počátkem padesátých.

Slavnostní předpremiéra novinek pro příští rok se konala v Paříži, kde byla za patřičného lesku představena první Suzuki douška před dvěma zásadními motocyklovými veletrhy v Kolíně nad Rýnem a Miláně.

Suzuki M1500 Intruder

Začněme tím nejméně novým. Cruiser M1500 Intruder, na americkém trhu nazvaný Boulevard M90, vychází z o rok staršího silnějšího sourozence M1800R, od kterého se vzhledově liší jen trochu jinou maskou. K pohonu slouží vidlicový dvouválec s úhlem 54° a objemem 1462 ccm.

Při pohledu do technických specifikací je vidět, že M1500 není jen pouhou kopií osmnáctistovky s menším motorem: je o chloupek kratší, má kratší rozvor, o 20 kilogramů nižší hmotnost, o 1,5 litru menší nádrž, menší gumy… Vzadu je to ale pořád macatá dvoustovka a celkově je novinky stále pořádný kus železa, jak to mají příznivci tohoto stylu rádi.

Největší překvapení je premiéra stroje SFV650 Gladius, který by měl nahradit úspěšné SV650. Esvéčko bylo jedním z prvních strojů, u kterého se Japonci inspirovali oblíbenými italskými dvouválci s typickými trubkovými rámy.

Suzuki SFV650 Gladius

Nástupce tuto koncepci rozvíjí, když přidává výrazně modernizovaný design – Suzuki dokonce neváhá hovořit o "fashion" motocyklu, který je určen i začátečníkům. Přední světlo trochu připomíná MV Agusta Brutale nebo Ducati Monster 696, omlazenému vzhledu sekundují také "mladistvé" barvy.

Motor zůstává stejný, dvouválec s objemem 645 ccm s výkonem kolem 70 koní, hmotnost je 202 kg, nádrž byla zmenšena na 14,5 litru. Technicky se na Gladiovi neobjevuje nic zásadně nového, patrná je snaha udržet nízkou cenu, která by měla konkurovat například Kawasaki ER-6n.

Dle posledních bezpečnostních trendů však bude Gladius na přání vybaven ABS. A ještě vysvětlení jména – "gladius" znamená v italštině krátký meč.

Suzuki GSX-R1000

GSX-R1000 patří k žijícím legendám superbikové scény. Její další generace, označená K9, nepřináší sice žádnou revoluci, jako třeba Honda se svým supersportovním ABS nebo Yamaha s Big Bang motorem, ale přesto s ní bude třeba počítat.

Změn je více dost: větší vrtání a kratší zdvihy, vzrůst kompresního poměru z 12,5:1 na 12,8:1, větší titanové ventily, 12 vstrikovačů pro lepší rozptýlení palivové směsi. Motor je celkově kratší o 59 mm, a tak se mohla prodloužit zadní kyvná vidlice – kompaktnější stavba umožnila zkrátit rozvor o 10 mm.

Také u podvozkových komponentů nezůstal kámen na kameni, nové jsou přední vidlice Showa i zadní centrální jednotka nebo zesílené radiální brzdiče, dále byla přepracovány mapy vstřikování, titanové výfuky, nádrž… Výkonové parametry zatím Suzuki neuveřejnila, víme jen, že nová GSX-R1000 je o 5 kilogramů lehčí, což ve světě superbiků znamená mnoho.