Suzuki Wagon - rychlý, ale žíznivý mikrovan

Suzuki Wagon R+ je japonským bratrem a předchůdcem vozu Opel Agila, na který nedávno upozornila veřejnost silná reklamní kampaň. Na první pohled se oba vozy téměř neliší. Jiný je především motor 1.3, který ze suzuki dělá až překvapivě rychlý vůz s neméně ohromující spotřebou benzinu. Rozdílné jsou také jízdní vlastnosti obou modelů. Suzuki Wagon R+, jenž sjíždí z pásů maďarských továren, v jízdním chování za Oplem Agila vyráběným v Polsku zaostává.

V zemi vycházejícího slunce je Suzuki Wagon R+ nejžádanějším autem. A to díky netradiční koncepci, která velkoprostorově znějícímu pojmenování "van" dala předponu "mikro". Tento rozpor je však pro agilu i Wagon R+ příznačný: ve městě bezesporu praktická krátká karoserie nenabídne totiž tak mnoho, jak se na první pohled může zdát. Například bicykl se po sklopení zadních sedadel do mikrovanu vejde jen stěží. Prostor pro náklad je totiž vyšší než delší. To platí pro kufr i při nesklopených sedadlech. Dobře se však nakládají zavazadla i díky tomu, že mezi dnem kufru a jeho hranou nepřekáží velký schod.

Objemem patří zavazadlový prostor malého suzuki k průměru mezi malými vozy typu Škoda Fabia. Leckoho překvapí rozdíl mezi velikostí kufru Oplu Agila a jeho dvojčete, testovaného suzuki (viz srovnávací tabulka).

Vysvětlení lze pravděpodobně najít v odlišné metodice proměřování objemu kufru. Zatímco mikroagilu od automobilky Opel pohání buď benzinový motor 1.0 nebo 1.2, u Suzuki Wagon si zákazníci nevyberou. Nabídka se omezuje pouze na benzinový pohon 1.3. A k čerpadlu se s japonským mikrovanem musí často. Při testovacích jízdách se nepodařilo spotřebu dostat pod sedm litrů na sto kilometrů, na dálnici při dodržování maximální rychlosti neklesla pod osm a ve městě přesahovala devět litrů na sto kilometrů. Na necelou tunu vážící automobil to není málo, spíše naopak. Motor se však odvděčí dynamikou srovnatelnou s mnohem silnějšími vozy.

Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) se například ve zrychlení z nuly na sto kilometrů může Wagon R+ srovnat se Škodou Fabia 1.4 s výkonem 74 kilowattů. Srovnání s moderními vozy naopak nesnesou jízdní vlastnosti malého suzuki. Oproti agile má jinak vyladěný podvozek, který nedělá ze Suzuki Wagon R+ stroj, z něhož by v zatáčkách vyzařovala jistota. Japonský automobil se naklání, vnější kolo ztrácí kontakt s vozovkou a k dobrému pocitu nepřidává ani méně přesné řízení.

Na nerovnostech navíc suzuki posádku překvapí otřesy přicházejícími od zadní nápravy. Minus si zaslouží i klapavé a méně přesné řazení rychlostních stupňů. Ani prostor pro posádku není tak velkolepý, jak se na první dojem jeví.

Podle výsledků měření v ÚSMD je do šířky Wagon R+ srovnatelný s průměrnými malými vozy a fabia i felicia jsou uvnitř širší. Vzadu pro kolena je v suzuki také jen průměrně místa, tedy opět méně než ve škodovkách. Vzdušně je však pod střechou mikrovanu - kontakt s ní nepřipadá v úvahu ani u vysokých a mohutných postav, které se však mačkají v malé šířce zadních sedadel. Duchu doby neodpovídá absence bočních airbagů a především ABS alespoň v příplatkové výbavě. Zatímco pasažéři bez tělesného handicapu si nastupování do vysokých mikrovanů nemohou vynachválit, má jiný názor Martin Kovář, který pro MF DNES v testech hodnotí vozy pohledem řidiče-vozíčkáře. "Pro mne je přesun mezi vozíkem a sedadlem řeholí. Na zadní sedadla Suzuki Wagon R+ se dostávám hůř než dopředu," konstatuje Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 6
Spotřeba v testu 4

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 5
Tlumení nerovností 5
Brzdy 5
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 34,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,8
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Design Suzuki Wagon R+ (alias Opel Agila) vychází z velkého úspěchu předchozí generace vozu na japonském trhu a z předpokladu, že lze úspěch zopakovat i v Evropě. Ta si skutečně začala vozů s vyšší stavbou karoserie všímat víc než dříve, ale v tuzemsku v nejbližším období nemůže být o významném zájmu kupců řeč. Tento závěr opírám nejen o vzhled, ale také o koncepci karoserie, která například maminkám neposkytuje prostor k naložení kočárku. Ani po sklopení jedné zadní sedačky se místo pro kočárek nevytvoří, neboť druhá musí být k dispozici pro bezpečnostní sedačku. V době hypermarketů nelze vůz označit ani za nákupní tašku na kolech, neboť zavazadlový prostor je jen symbolický stejně jako jeho látkový kryt.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Rozdílný zájem o Suzuki Wagon R+ v Japonsku a v Česku je důkazem odlišnosti zmíněných světů. Zatímco v zemi vycházejícího slunce to vloni byl nejprodávanější osobní automobil, v tuzemsku Wagon R+ našel za devět letošních měsíců 65 nových majitelů. Fakt, že dražších Oplů Agila se prodalo přibližně jednou tolik, potvrzuje silné pozice značky Opel v Česku. Hodnocení "praktický, ale exotický" bude odpovídat i pokles hodnoty: v prvním roce a při 18 tisících kilometrů vůz bude stát 207 tisíc korun, ve druhém (30 tisíc kilometrů) bude za 186 tisíc, ve třetím roce (42 tisíc kilometrů) lze čekat cenu 159 tisíc, ve čtvrtém roce (54 tisíc kilometrů) to bude 137 tisíc a po pěti letech provozu (66 tisíc kilometrů) by měl stát 122 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Suzuki Wagon

Autor:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...