Suzuki Wagon - rychlý, ale žíznivý mikrovan

Suzuki Wagon R+ je japonským bratrem a předchůdcem vozu Opel Agila, na který nedávno upozornila veřejnost silná reklamní kampaň. Na první pohled se oba vozy téměř neliší. Jiný je především motor 1.3, který ze suzuki dělá až překvapivě rychlý vůz s neméně ohromující spotřebou benzinu. Rozdílné jsou také jízdní vlastnosti obou modelů. Suzuki Wagon R+, jenž sjíždí z pásů maďarských továren, v jízdním chování za Oplem Agila vyráběným v Polsku zaostává.

V zemi vycházejícího slunce je Suzuki Wagon R+ nejžádanějším autem. A to díky netradiční koncepci, která velkoprostorově znějícímu pojmenování "van" dala předponu "mikro". Tento rozpor je však pro agilu i Wagon R+ příznačný: ve městě bezesporu praktická krátká karoserie nenabídne totiž tak mnoho, jak se na první pohled může zdát. Například bicykl se po sklopení zadních sedadel do mikrovanu vejde jen stěží. Prostor pro náklad je totiž vyšší než delší. To platí pro kufr i při nesklopených sedadlech. Dobře se však nakládají zavazadla i díky tomu, že mezi dnem kufru a jeho hranou nepřekáží velký schod.

Objemem patří zavazadlový prostor malého suzuki k průměru mezi malými vozy typu Škoda Fabia. Leckoho překvapí rozdíl mezi velikostí kufru Oplu Agila a jeho dvojčete, testovaného suzuki (viz srovnávací tabulka).

Vysvětlení lze pravděpodobně najít v odlišné metodice proměřování objemu kufru. Zatímco mikroagilu od automobilky Opel pohání buď benzinový motor 1.0 nebo 1.2, u Suzuki Wagon si zákazníci nevyberou. Nabídka se omezuje pouze na benzinový pohon 1.3. A k čerpadlu se s japonským mikrovanem musí často. Při testovacích jízdách se nepodařilo spotřebu dostat pod sedm litrů na sto kilometrů, na dálnici při dodržování maximální rychlosti neklesla pod osm a ve městě přesahovala devět litrů na sto kilometrů. Na necelou tunu vážící automobil to není málo, spíše naopak. Motor se však odvděčí dynamikou srovnatelnou s mnohem silnějšími vozy.

Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) se například ve zrychlení z nuly na sto kilometrů může Wagon R+ srovnat se Škodou Fabia 1.4 s výkonem 74 kilowattů. Srovnání s moderními vozy naopak nesnesou jízdní vlastnosti malého suzuki. Oproti agile má jinak vyladěný podvozek, který nedělá ze Suzuki Wagon R+ stroj, z něhož by v zatáčkách vyzařovala jistota. Japonský automobil se naklání, vnější kolo ztrácí kontakt s vozovkou a k dobrému pocitu nepřidává ani méně přesné řízení.

Na nerovnostech navíc suzuki posádku překvapí otřesy přicházejícími od zadní nápravy. Minus si zaslouží i klapavé a méně přesné řazení rychlostních stupňů. Ani prostor pro posádku není tak velkolepý, jak se na první dojem jeví.

Podle výsledků měření v ÚSMD je do šířky Wagon R+ srovnatelný s průměrnými malými vozy a fabia i felicia jsou uvnitř širší. Vzadu pro kolena je v suzuki také jen průměrně místa, tedy opět méně než ve škodovkách. Vzdušně je však pod střechou mikrovanu - kontakt s ní nepřipadá v úvahu ani u vysokých a mohutných postav, které se však mačkají v malé šířce zadních sedadel. Duchu doby neodpovídá absence bočních airbagů a především ABS alespoň v příplatkové výbavě. Zatímco pasažéři bez tělesného handicapu si nastupování do vysokých mikrovanů nemohou vynachválit, má jiný názor Martin Kovář, který pro MF DNES v testech hodnotí vozy pohledem řidiče-vozíčkáře. "Pro mne je přesun mezi vozíkem a sedadlem řeholí. Na zadní sedadla Suzuki Wagon R+ se dostávám hůř než dopředu," konstatuje Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 8
Převodovka 6
Spotřeba v testu 4

Karoserie a interier
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 7
Výhled z vozu 7

Podvozek
Jízdní vlastnosti 5
Řízení a ovladatelnost 5
Tlumení nerovností 5
Brzdy 5
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 13,1
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 34,4
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,8
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Design Suzuki Wagon R+ (alias Opel Agila) vychází z velkého úspěchu předchozí generace vozu na japonském trhu a z předpokladu, že lze úspěch zopakovat i v Evropě. Ta si skutečně začala vozů s vyšší stavbou karoserie všímat víc než dříve, ale v tuzemsku v nejbližším období nemůže být o významném zájmu kupců řeč. Tento závěr opírám nejen o vzhled, ale také o koncepci karoserie, která například maminkám neposkytuje prostor k naložení kočárku. Ani po sklopení jedné zadní sedačky se místo pro kočárek nevytvoří, neboť druhá musí být k dispozici pro bezpečnostní sedačku. V době hypermarketů nelze vůz označit ani za nákupní tašku na kolech, neboť zavazadlový prostor je jen symbolický stejně jako jeho látkový kryt.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Rozdílný zájem o Suzuki Wagon R+ v Japonsku a v Česku je důkazem odlišnosti zmíněných světů. Zatímco v zemi vycházejícího slunce to vloni byl nejprodávanější osobní automobil, v tuzemsku Wagon R+ našel za devět letošních měsíců 65 nových majitelů. Fakt, že dražších Oplů Agila se prodalo přibližně jednou tolik, potvrzuje silné pozice značky Opel v Česku. Hodnocení "praktický, ale exotický" bude odpovídat i pokles hodnoty: v prvním roce a při 18 tisících kilometrů vůz bude stát 207 tisíc korun, ve druhém (30 tisíc kilometrů) bude za 186 tisíc, ve třetím roce (42 tisíc kilometrů) lze čekat cenu 159 tisíc, ve čtvrtém roce (54 tisíc kilometrů) to bude 137 tisíc a po pěti letech provozu (66 tisíc kilometrů) by měl stát 122 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Suzuki Wagon

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...