Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suzuki získala indickou automobilovou jedničku

  12:20aktualizováno  12:20
DILLÍ - Japonský výrobce automobilů Suzuki Motor získal převzetím části vládního podílu kontrolu nad největší automobilkou v Indii Maruti. Firma Suzuki zároveň oznámila nové investice do indické společnosti. Maruti byla až dosud společným podnikem Suzuki s indickou vládou s necelým polovičním podílem Japonců. Majoritu získala Suzuki ve firmě za "kontrolní prémii" deset miliard rupií (204 miliónů USD) a za nové akcie Maruti, které zvýší podíl Suzuki na 54,2 procenta, zaplatí další čtyři miliardy rupií.

Předseda správní rady japonské společnosti Osamu Suzuki na tiskové konferenci v Dillí slíbil, že Maruti zůstane indickou firmou s indickým managementem. Maruti ovládá 59 procent indického trhu, kde se prodá téměř 600.000 nových automobilů ročně.

Suzuki vybuduje pro Maruti hliníkovou slévárnu za dvě až 2,5 miliardy rupií, aby snížila podíl dovážených dílů a srazila tak náklady indické firmy. Kvůli poklesu hodnoty rupie se náklady na dovoz za poslední čtyři roky zvyšovaly a Maruti proto utrpěla ve finančním roce 2000/2001 ztrátu.

Šéf Suzuki přislíbil, že Maruti bude nadále uvádět na trh jeden nový model ročně včetně nových kompaktních vozů. Indická firma nyní disponuje sérií deseti modelů a posledním produktem je víceúčelový vůz Versa, uvedený na trh loni v září.

Indická vláda v další fázi privatizace Maruti prodá do března příštího roku 20 procent akcií automobilky na veřejném trhu. Úplně pak ze společného podniku odejde do konce následujícího finančního roku.

Maruti vznikla v roce 1983, kdy na uzavřeném indickém trhu nebyla žádná zahraniční konkurence, a způsobila revoluci v zaostalém domácím automobilovém průmyslu, kde až do té doby byli jen dva výrobci. Nyní v Indii působí 11 automobilek včetně poboček největších světových společností, přitahovaných výhledem
desetiprocentního růstu prodeje ročně. Dominanci Maruti na trhu malých vozů ohrožují indické dcery jihokorejské Hyundai, italského Fiatu a domácího koncernu Tata Engineering and Locomotive.

Na konci minulého roku začala v Indii montovat vozy Octavia i česká automobilka Škoda z německého koncernu Volkswagen. Ta chce letos vyrobita prodat v zemi 6000 vozů. 

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.