Suzuki získala indickou automobilovou jedničku

DILLÍ - Japonský výrobce automobilů Suzuki Motor získal převzetím části vládního podílu kontrolu nad největší automobilkou v Indii Maruti. Firma Suzuki zároveň oznámila nové investice do indické společnosti. Maruti byla až dosud společným podnikem Suzuki s indickou vládou s necelým polovičním podílem Japonců. Majoritu získala Suzuki ve firmě za "kontrolní prémii" deset miliard rupií (204 miliónů USD) a za nové akcie Maruti, které zvýší podíl Suzuki na 54,2 procenta, zaplatí další čtyři miliardy rupií.

Předseda správní rady japonské společnosti Osamu Suzuki na tiskové konferenci v Dillí slíbil, že Maruti zůstane indickou firmou s indickým managementem. Maruti ovládá 59 procent indického trhu, kde se prodá téměř 600.000 nových automobilů ročně.

Suzuki vybuduje pro Maruti hliníkovou slévárnu za dvě až 2,5 miliardy rupií, aby snížila podíl dovážených dílů a srazila tak náklady indické firmy. Kvůli poklesu hodnoty rupie se náklady na dovoz za poslední čtyři roky zvyšovaly a Maruti proto utrpěla ve finančním roce 2000/2001 ztrátu.

Šéf Suzuki přislíbil, že Maruti bude nadále uvádět na trh jeden nový model ročně včetně nových kompaktních vozů. Indická firma nyní disponuje sérií deseti modelů a posledním produktem je víceúčelový vůz Versa, uvedený na trh loni v září.

Indická vláda v další fázi privatizace Maruti prodá do března příštího roku 20 procent akcií automobilky na veřejném trhu. Úplně pak ze společného podniku odejde do konce následujícího finančního roku.

Maruti vznikla v roce 1983, kdy na uzavřeném indickém trhu nebyla žádná zahraniční konkurence, a způsobila revoluci v zaostalém domácím automobilovém průmyslu, kde až do té doby byli jen dva výrobci. Nyní v Indii působí 11 automobilek včetně poboček největších světových společností, přitahovaných výhledem
desetiprocentního růstu prodeje ročně. Dominanci Maruti na trhu malých vozů ohrožují indické dcery jihokorejské Hyundai, italského Fiatu a domácího koncernu Tata Engineering and Locomotive.

Na konci minulého roku začala v Indii montovat vozy Octavia i česká automobilka Škoda z německého koncernu Volkswagen. Ta chce letos vyrobita prodat v zemi 6000 vozů.