Svačina za volantem je horší než telefonování, míní záchranář

aktualizováno 
Jindy tak neškodný předmět, jako je velká PET lahev vody, nabere při prudkém brzdění údernou sílu boxera, jenž se na vás nemilosrdně vrhne vahou 75 kilogramů. Bohužel neukotvených věcí, s jejichž následky se po nehodách vypořádávají lékaři, bývá ve voze víc. V odjištěné zbraně se mění batohy, telefony, klíče...
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Setkali jsme se i s řidičem, který převážel přepravku sklenic. Po nárazu do stromu v 80kilometrové rychlosti rozpáraly sklenice interiér auta, sedačky i šoféra,“ líčí Bořek Bulíček ze záchranné služby Trans Hospital.

Jaká zranění hrozí právě od mobilů, tabletů nebo klíčů?
Většinou jsou to zranění hlavy, obličeje, rukou nebo hrudníku. Každá z těch věcí při nehodě nebo nárazu vystřelí jako projektil. A když telefon či tablet budeme držet v ruce? Většinou je při nehodě v rukou neudržíte.

Vždyť moderní telefon neváží ani 150 gramů...
Jenže když nastane nějaká kolize, je naší prvotní reakcí úlek. A když se lekneme, automaticky pouštíme věci z rukou. Naprosto instinktivně se snažíme zapřít rukama o přístrojovou desku nebo se chytit, a tím pádem okamžitě pustíme, co nám v tom brání.

Držet telefon je za volantem zakázáno, ale jíst či pít řidič může. Není to přitom pro řidičovu koncentraci ještě nebezpečnější?
Z pohledu záchranáře ano, protože se nám poměrně často lidé po nehodě přiznají, že právě jídlo nebo cigareta byly důvod, proč havarovali.

Protože se nesoustředili na řízení?
Přesně tak, stane se, že jim spadne jídlo do klína a oni se snaží očistit nebo se polijí. Časté jsou opařeniny od horké kávy a to i v malé rychlosti nebo při brzdění. Káva se většinou vylije do intimních partií, což je mimořádně nepříjemné a tomu odpovídá i reakce. Dost vážné nehody jsou způsobeny i tím, že řidiči upadne nedopalek, začne ho hledat a přestane si všímat provozu.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi zadrželi kvůli čachrům s penězi

Carlos Ghosn

Předseda správní rady japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn používal firemní peníze pro vlastní účely a...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Najdete na iDNES.cz