Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svatá trojice: BMW 1, Mercedes A a Audi A3 Sportback

  13:22aktualizováno  13:22
Netradiční způsob prezentace nových modelů zvolily tři německé automobilky. Rozhodly se totiž nečekat na pařížský autosalon a pochlubily se s novými modely s velkým předstihem. BMW 1, nový Mercedes A a Audi Sportback míří do stejného segmentu. Malé, stylové a pětidveřové auto, které nabídne hodně muziky, ale stojí také hromadu peněz.

Všechny tři už brázdí Evropu, ať už jako předváděcí vozy, nebo jako součást speciálních programů pro potenciální zákazníky.

Objednávat a projet se s nimi bylo možné při troše štěstí ještě před premiérou nad Seinou. Prkna, která znamenají automobilový svět, ale okusili všichni tři až nyní.

„Jednička“ a „Sportback“ se střetnou v přímém souboji o mladého, dynamického zákazníka. „Áčko“ míří trochu jinam. V předchozí generaci se stalo typickým „autem pro maminku“: na nákupy - do školy - na výlet... jakési MPV pro město.

Stodvacítky: BMW 120i a 120d

BMW 1: Sportovec každým coulem

I ti, kteří nehodlají utrácet za velké „bavoráky“, a přesto chtějí pohon zadní nápravy, výkonné motory, excelentní jízdní vlastnosti a sportovního „ducha“, budou konečně mít možnost v garáži parkovat BMW.

Dynamika karoserii nechybí, kolo v každém rohu, téměř horizontální ponton karoserie a „dlouhatánský čumák“ s minimálním předním převisem, jak se na atleta sluší.

BMW řady 1 je 4,23 metrů dlouhé, 1,43 metrů vysoké a 1,75 metrů široké, rozvor je 2,66 metrů. Do kufru uložíme 330 až 1150 litrů bagáže. Nic moc, ale automobilka sama prohlašuje, že rekordmanem prostoru „jednička“ není a ani nechce být.

Vpředu uložený motor, jak „BMW-zákon káže“, pohání kola zadní nápravy. Inženýrům z Mnichova se podařilo ideálně rozložit hmotnost celého vozu mezi nápravy v poměru 50:50.

Startování neprobíhá pomocí klasického klíčku, ale knoflíkem na přístrojové desce. Po jeho zmáčknutí se k životu probere jedna ze čtyř pohonných jednotek, které jsou pro začátek v nabídce. Do startu dostane BMW 1 dva benzinové a dva naftové motory.

Nabídka bude začínat na 85kilowattové 1,6. Následovat bude 110kilowattový dvoulitr. Milovníci dieselů budou vybírat z 89 nebo 120kilowattového dvoulitru.

Nechybí maximální bezpečnostní výzbroj, ve standardní výbavě nabídne „jednička“ šest airbagů, ABS, DSC, DTC, „runflatové“ pneumatiky umožňující i při defektu ještě 150kilometrový dojezd, nebo dvoustupňová brzdová světla.

Z „extra výbavy“ zaslouží pozornost Bluetooth rozhraní, bezklíčkové odemykání vozu nebo pneumaticky seřiditelné bočnice opěráků, které řidiče obejmou a nepustí.

Nejlevnější BMW řady 1 s motorem 1,6 (85 kW) je k mání za 615 tisíc korun.

A3 Sportback: osobnost mezi kompakty

Audi A3 Sportback: Pět dveří není nuda

Doby, kdy rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí jednoho modelu byl právě jen v jednom páru dveří, kterými se cestujícím lépe dostávalo na zadní sedadla, jsou už pravděpodobně nenávratně pryč. Audi A3 Sportback se třídveřové sestře podobá ještě méně, než se očekávalo.

„Pětidveřáky“ jsou o něco bachratější, vyšší a usedlejší než jejich třídveřoví sourozenci. Nejnovější trend, který i z pětidveřových zástupců nižší střední třídy dělá „šmrncovní“ auta se sportovní příchutí, přichází z Německa.

Nové Audi zamotá hlavu už při snaze o „zaškatulkování“ jeho karoserie do klasické škály. Na pětidveřový hatchback je záď moc kombíkovská, naopak na kombi je zadní partie příliš kompaktní... prostě a jednoduše: „Říkejte mi Sportback, Audi Sportback“.

Původnímu třídveřovému projektilu z Ingolstadtu narostl nejen zadek, počet dveří, něco málo místa uvnitř pro cestující i bagáž, ale hlavně, ještě než se s ním stačila automobilka pochlubit, také velký konkurent s emblémem vrtule na kapotě - BMW 1.

Audi a BMW na poli hodně sportovně zaměřených kompaktů s pěti dveřmi, který si vytvořili víceméně pro sebe (uvidíme, jestli se přidá ještě někdo další), svedou pravděpodobně hodně nelítostný souboj.

Z designu třídveřové verze zbyly pouze základní linie předku. Novinka totiž dostává i novou čelní masku, po vzoru větších sester A8 a A6 má obrovskou jednodílnou mřížku.

Nabídka motorů zahrnuje čtyř i šestiválce spalující benzin i naftu. Objemy motorů začínají u 1,6 litrů, pokračují přes dvoulitrové „TDIčko“, benzinové „TFSIčko“ stejného objemu a končí u 3,2litrového šestiválce.

Audi připravilo lahůdku, která Sportback katapultuje do jiných dimenzí (bohužel, jak je u Audi zvykem, i cenových). Ono totiž T v označení motoru 2,0 TFSI není jen tak pro nic za nic. A3 s tímto motorem pod kapotou trhá asfalt 147 kilowatty výkonu (200 koní). Klasické dvoulitrové „FSIčko“, které najdeme i pod kapotou nové Octavie, totiž dostalo turbodmychadlo. Řidič Audi A3 tak má k dispozici stejnou technologii, kterou skrývaly pod kapotou speciály Audi R8 na závodě v Le Mans. Ze Sportbacku tak je auto na zbrojní pas. V řeči čísel: s šestistupňovou manuální převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h během 7,1 s, maximální rychlost činí 234 km/h.

Oproti třídveřové verzi je pětidveřová delší o 83 milimetrů. O dvacet litrů narostl kufr, 370 litrů objemu v základní konfiguraci lze sklopením asymetricky dělených zadních sedadel zvětšit až na 1120 litrů.

Standardní i nadstandardní výbava nezůstane pozadu za ostatními modely Audi. Nechybí možnost připlatit si za sportovnější podvozek, navigaci s přehrávačem DVD, 16 až 18palcová kola nebo automatickou klimatizaci. Od příštího roku by měla být v nabídce také velká prosklená střecha „open sky“, jejíž přední díl bude možné otevírat (posouvat).

Nejlevnější Audi A3 Sportback s motorem 1,6 litrů (75 kW) stojí 581 600 korun.

"Áčko" v novém

A: malý-velký Mercedes
 
Jedno z nejzajímavějších a nejchytřejších aut poslední dekády - „áčko“ od Mercedesu, bylo na trhu už sedmým rokem, nadešel tedy čas ke změně. Co přináší? Největší novinkou je třídveřová verze. V kombinaci s dvoulitrovým turbomotorem bude z krotkého MPV zajímavé sportovní náčiní.

Aby si malý Mercedes uchoval vtipně vymyšlenou konstrukci, nebylo možné příliš zasahovat do proporcí a základních linií karoserie.

I přes tato omezení ušili inženýři ve Stuttgartu druhé generaci Mercedesu A nad očekávání moderní a slušivý kabát. Nespokojili se s pouhým faceliftem a přestavěli auto od podlahy... sendvičové podlahy.

„Áčko“ šlo vždycky tak trochu proti konzervativním tvarům svých větších sourozenců s třícípou hvězdou na kapotě.

Nová generace přebrala to nejlepší od předchůdce. Na pohled malé auto s mořem místa uvnitř, to vše zabalené do karoserie MPV. Zvenku přibyly ráznější a dynamičtější linie. Neurčité tvary předchůdce jsou tytam, vše je jasně vytyčeno ostrými křivkami.

Mercedes třídy A se zapíše do dějin. Díky neuvěřitelně chytrému interiéru, který z něj dělá „krále prostoru“, si to zaslouží. Ostatním tak ukázal cestu.

Zmiňovanou sendvičovou podlahu nemá auto jen tak pro parádu. Má především ochránit cestující. Při čelním nárazu nedrtí motor nohy posádky, ale způsobně se zasune pod podlahu. Pohonná jednotka je skloněna pod úhlem 56/59 stupňů (vznětový/zážehový), a tak je jeho trajektorie dozadu-dolů předem určena. Řešení nejen jednoduše geniální, ale i praktické z hlediska požadavků na prostor.

„Malá hvězda“ je ve všech směrech větší než předchůdce: 3840 mm dlouhá, 1764 mm široká a 1593 mm vysoká.

Typické auto pro ženu vyrážející do města nebo s kupou dětí na nákupy a pro celou rodinu na víkendový výlet. Přesně takový image „áčku“ vyhovuje a sluší.

Kolik toho odveze? V základní konfiguraci kufr pojme 435 litrů zavazadel, po sklopení zadních dělených sedadel naroste na 1370 litrů. Za příplatek je k mání tzv. Easy-Vario-Plus paket, který umožní vyndávat, kromě řidičova, všechna sedadla, která v autě najdeme. To pak auto odveze až 2,75 m dlouhé věci. Dohromady do něj lze dát 1995 litrů nákladu.

„Áčkový“ Mercedes vyjíždí se šesti pohonnými jednotkami v nabídce. Tři z nich vyžadují benzin, tři naftu. Všechny motory jsou čtyřválce, diesely jsou šestnáctiventilové common-raily a všechny tři mají shodný objem 1991 ccm. Benzinové jednotky nabízejí od 70 kW, přes 85 kW, do 100 kW. Nejslabší má objem 1,5, nejsilnější 2 litry.

Za nejlevnější třídveřové „áčko“ s motorem 1,5 litrů chtějí u Mercedesu 478 tisíc korun, za pětidveřovou verzi se stejným motorem si účtují 499 tisíc.

BMW řady 1 už už klepe na dveře, všichni "jedničku" viděli na obrázcích a první šťastlivci si ji osahali při testovacích jízdách, na které mnichovská automobilka láká řidiče po Evropě.

"Jednička" vyráží prozkoumávat neznámý terén dobře připravena. Nahradit má i nepříliš pohledný a úspěšný "trojkový" Compact.

Při pohledu zepředu na Audi A3 Sportback na sebe okamžitě upozorní výrazná jednodílná čelní maska, která se stává sjednocujícím stylistickým prvkem všech nových modelů Audi.

Osobitý vzhled podtrhují stylisticky čistě řešené zadní partie se světlomety protaženými hluboko do boků. Sportovní image vozu umocňují i vyklenuté podběhy kol a mohutně profilované prahy.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.