Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédské automobilky budou nejspíš na prodej – kupte si Saab nebo Volvo

aktualizováno 
Koncerny Ford a General Motors začaly krátce po sobě opět hovořit o možnosti prodeje svých švédských dceřiných podniků. Obě firmy tak momentálně zvažují, zda prodají jimi vlastněnou severskou automobilku. Ford se tak možná zbaví Volva a GM přijde o Saab, se kterým si beztak již delší dobu neví rady.

Volvo S60 Concept | foto: Volvo

Švédská vláda prohálisla, že je připravena automobilkám pomoci místním výrobcům pomoci. Půjde například o poskytnutí prostředků na výzkum a vývoj.

Americký koncern Ford oznámil, že přehodnotí strategické možnosti Volvo Car Corporation. Obdobný krok pak ohlásil koncern General Motors – ten uvažuje o prodeji své švédské dcery Saab.

Ford Motor hodlá prodat svou švédskou divizi pro výrobu osobních vozů Volvo Car Corporation až za šest miliard dolarů (přes 120 miliard korun). Informuje internetový server Bloomberg.com s odvoláním na zdroje obeznámené s tímto plánem. Ford by tak chtěl prodejem švédské divize získat téměř stejnou částku, jakou za ni zaplatil před deseti lety.

Volvo patřilo do nedávno rozpuštěné skupiny prémiových značek Premier Automotive Group (PAG). Z ní už Ford prodal téměř vše, co šlo. Zbavil se výdělečného Aston Martinu a v balíku prodal slušně rozjetý Land Rover a kulhající Jaguar. V PAG tak vlastně zbylo jen Volvo a Lincoln, automobilka, kterou Ford již několikrát málem pohřbil sám.

Ford bude situaci Volva zhodnocovat po následující tři měsíce a pak by mělo padnout konečné rozhodnutí. Pokud by se nakonec koncern pro prodej rozhodl, zbavil by se své investice po více než deseti letech – Volvo totiž vlastní od roku 1998. Úvahy o budoucnosti Volva nijak neovlivní uvedení nové generace sedanu S60, který se představí v lednu na autosalonu v Detroitu.

To GM je pravděpodobně k prodeji své švédské pobočky blíže. Opět jde již o několikátou úvahu o budoucnosti Saabu v koncernu. GM prý hledá co nejrychlejší řešení momentální situace Saabu a prodej je jen jednou z možností. V tomto případě ale asi nejpravděpodobnější – Saab totiž na rozdíl od Volva není v tak dobré kondici a jeho modelová nabídka spíše zastarává, její oživování překapotovanými vozy Subaru a Chevrolet navíc image automobilky silně podkopává.

Saab byl totiž považován za technicky pokročilou automobilku a její vývoj v oblasti přeplňovaných motorů je doslova legendární. Na druhou stranu i Saab chystá novinky – SUV 9-4X a novou generaci letité vlajkové lodi – modelu 9-5. GM vlastní Saab podstatně déle, než Ford Volvo. První balík akcií koupilo v roce 1990 a zbytek pak o deset let později. Ani jednou za celou tu dobu ale koncern nenašel recept na to, jak Saab výrazně pozvednout.

Úvahy o prodeji obou automobilek jsou reakcí na aktuálně probíhající celosvětovou ekonomickou krizi, během níž klesly téměř všem výrobcům aut prodeje. Ford a především GM se navíc ve finančních problémech potácí již delší dobu a tak ekonomická krize jejich potíže jen výrazně prohlubuje.

Jenže ani jeden z amerických obrů to nebude mít s hledáním kupců pro již nechtěné filiálky jednoduché. Ani do nedávna velmi silní a agresivní čínští a indičtí investoři se totiž v současnosti do rizikových investic nehrnou. Na druhou stranu je nepochybné, že Číňanům by se další evropská automobilka v jejich rukou jistě líbila. Otázkou je, jak by pak dopadla.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.