Švédi zakopali troleje pod zem. Už testují silnici nabíjející auta

  14:48aktualizováno  14:48
První silnice, která je schopná dobíjet baterie projíždějících osobních i nákladních elektromobilů, byla otevřena ve Švédsku, poblíž Stockholmu. Je to pouze dvoukilometrový úsek, ale švédská správa silnic už připravila mapu budoucího rozšíření. Auta se nabíjejí „tykadlem“, které vzdáleně připomíná sběrače proudu trolejbusu.

„Země chce dosáhnout nezávislosti na fosilních palivech do roku 2030 a tento cíl vyžaduje snížení jejich spotřeby v dopravě o 70 procent,“ uvedl The Guardian.

Silnice se zapuštěnými elektrickými kolejemi spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem u města. Energie se přenáší ze dvou kolejí prostřednictvím pohyblivého ramene připevněného ke spodní části vozidla, které se pak automaticky odpojí. Cesta je rozdělena na úseky o délce 50 metrů, každá nabíjí jen tehdy, když po ní vůz jede. Při zastavení vozidla se proud vypne.

Systém umí pro každý automobil spočítat spotřebu energie a zaúčtovat ji na vozidlo a uživatele. Takzvané dynamické nabíjení na rozdíl od silničních stožárů znamená, že baterie vozidla mohou být menší, čímž se snižují i výrobní náklady.

Podle Hanse Sälla, šéfa konsorcia eRoadArlanda, jsou náklady na elektrifikaci při ceně jednoho milionu eur (přes 25 milionů Kč) na kilometr 50krát nižší než na stavbu tramvajové linky ve městě. „Koleje jsou zapuštěné a na povrchu napětí není. Je to stejné jako se zásuvkami na zdi,“ řekl Säll. „Když zaplavíte silnici slanou vodou, pak bude na povrchu napětí pouhého jednoho voltu. Můžete po ní klidně chodit naboso,“ dodal.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz